close
تبلیغات در اینترنت
آزمایش های کتب درسی - 4

جستجوگر پیشرفته






موضوع : آزمایش های کتب درسی , کاغذ ,

چگونه در کلاس کاغذ PH  بسازیم

 

موادی وجود دارد که قابلیت تغییر رنگ دربرخورد با محیط‌ های اسیدی و بازی دارند. این مواد اصطلاحا «PH indicator» ، یا معرف PH  نامیده می شوند. برای مثال «فنول فتالئین» و «بروموتیمول بلو». معمولا برای اندازه‌گیری PH از کاغذهای مخصوص آغشته به معرف استفاده می کنند. این کاغذ‌ها وقتی که در محلول‌های اسیدی یا بازی فرو برده می‌شوند، بلافاصله دچار تغییر رنگ می‌شوند. در این مورد کاغذ لیتموس یا ترنسل برای همه شناخته شده است. . امروزه اندازه‌گیری PH بوسیله‌ی ابزارهای الکترونیکی مثل‌ «PH متر» امکان‌پذیر شده است
 

کاغذ لیتموس:

لیتموس ماده‌ای است که از گلسنگ‌های خاصی بدست می‌آید.لیتموس قابلیت این را دارد که در مقابل مواد اسیدی به رنگ قرمز و در مقابل مواد بازی به رنگ آبی در آید. در بسته‌بندی کاغذ لیتموس یک مقیاس رنگی وجود دارد که رنگ کاغذ در PH مورد نظر را نشان می‌دهد.

استفاده از کاغذ لیتموس:

استفاده از کاغذ لیتموس بسیار ساده است. ابتدا گوشه‌ی انتها‌ی کاغذ را در مایعی که می‌خواهید آزمایش کنید فرو ببرید و به سرعت خارج کنید. PH مایع با مقایسه رنگ کاغذ با جدول رنگی



...ادامه مطلب

امتیاز :

برچسب ها : کاغذ پی اچ،مراحل ساخت کاغذ،ph , کاغذ ترنسل،اسید یا باز،آزمایش های کلاسی , محلول های اسیدی،معرف،کاغذ،جوش شیرین , سرکه , کاغذ لیتموس،عصاره ی کلم،کلم قرمز , اندازه گیریph , ازمایش،مثبت،منفی , اموزش و پرورش ,
چگونه در کلاس کاغذ PH  بسازیم نوشته شده در دوشنبه 25 آذر 1392 ساعت 23:35

موضوع : آزمایش های کتب درسی ,

 

در خانه خودتان یک کوه آتشفشان بسازید.

نترسید، این یک کوه آتشفشان واقعی نیست. این آزمایش به نسبت بی‌خطر است و گازهای تولید شده نیز کم و بیش غیرسمی هستند و فقط سی دقیقه طول می‌کشد.


نخست مخروط آتش فشان را بسازیم.

مواد مورد نیاز: 6 فنجان آرد ، 2فنجان نمک،4 قاشق سوپخوری روغن غذا و 2 فنجان آب را مخلوط کنید. مخلوط بدست آمده باید یکنواخت و محکم باشد (در صورت نیاز می‌توانید آب بیشتری اضافه کنید).

بطری پلاستیکی را در ظرف مورد نظر به‌طور ایستاده قرار دهید و خمیر تهیه شده را در اطراف آن به شکل یک کوه آتشفشان فرم دهید. البته توجه داشته باشید که آن را به طور کامل نپوشانید، قسمت دهانه آن را برای اضافه کردن بقیه مواد خالی نگه دارید. قسمت بیشتر بطری را با آب گرم پر



...ادامه مطلب

امتیاز :

برچسب ها : آتشفشان،آزمایش، ساخت یک اتشفشان،گاز،دهانه اتشفشان،گدازه ها , اموزش دانش اموزان،آموزش پرورش خراسان جنوبی،شهرستان سربیشه،دی اکسید کربن،گدازه های اتشفشانی،بطری پلاستیکی،آزمایش بی خطر،یادگیری آسان،روشی زیبا و جذاب ,
آتشفشان نوشته شده در جمعه 25 اسفند 1391 ساعت 1:15

موضوع : محتوای الکترونیکی , فلش های اموزش علوم تجربی , آزمایش های کتب درسی ,

آزمایشگاه علوم سوم ابتدایی

برای بزرگ و تمام صفحه شدن اینجـــــــــا را کلیک کنید

 

دانلود در ادامه مطلب                                                                                                         (( برگرفته از دو فرشته آسمانی))



...ادامه مطلب

امتیاز :

برچسب ها : دانلود محتوای اموزشی , نرم افزارهای اموزشی , ازمایش های علوم تجربی , معلم،معلمان،فردا , کلیه آزمایشات کتب درسی , دانلود،فایل،فلش , آموزش،پرورش،خراسان،جنوبی ,
آزمایشگاه علوم پایه سوم نوشته شده در سه شنبه 12 دي 1391 ساعت 23:49

موضوع : آزمایش های کتب درسی ,

انبساط گازها بر اثر گرما



بادکنکی را روی دهانه یک شیشه خالی بکشید . شیشه را داخل آب داغ فرو ببرید و یا طوری که به آن آسیب نرسد آنرا در جریان هوای گرم مانند روی بخاری قرار دهید.

اکنون مشاهده خواهید کرد که : بادکنک ، کم کم باد می شود .


چرا؟

با افزایش گرما ، جنب و جوش مولکولهای هوای داخل شیشه بیشتر شده و سرعت بیشتری می گیرند و به نقاط دورتری می روند ، یعنی گاز ( هوا ) فضای بیشتری را اشغال می کند . به این ترتیب هوای شیشه بداخل بادکنک جریان پیدا می کند و دیواره های بادکنک را از داخل به طرف خارج فشار می دهد . در حقیقت گرما باعث انبساط هوا شده است. بنابراین فضای بیشتری را اشغال خواهد کرد.حال فکر می کنید اگر گرما را قطع کنیم چه اتفاقی می افتد ؟یا اگر شیشه را در جای سردی قرار دهیم چه خواهد شد؟

سعی کنید این عمل را انجام دهید . اکنون می دانید که چرا در زمستان یا تابستان ، کنترل باد چرخهای اتومبیل لازم است ؟



امتیاز :

برچسب ها : انبساط گازها , اثر گرما بر مواد مختلف , فروبردن شیشه در اب , افزایش حجم , جنب و جوش مولکول ها , بیشتر شدن سرعت حرکت , اثر گرما بر گازها و مواد دیگر ,
انبساط گازها بر اثر گرما نوشته شده در سه شنبه 12 دي 1391 ساعت 23:27

موضوع : آزمایش های کتب درسی ,

 

جهت یابی به وسیله خورشید و سایه ی شاخص

 

در این روش قطعه چوبی را به طور تقریبی یک متر به طور عمود در زمین نصب می کنیم . انتهای سایه ی چوب را علامت گذاری می کنیم . پس از 20 الی 30 دقیقه که سایه ی شاخص حرکت کرد و سایه اش از محل سایه ی اول فاصله گرفت با کشیدن یک خط مورب انتهای دو سایه را به یکدیگر وصل می کنیم و آن را امتداد می دهیم .

به دلیل جهت حرکت سایه ی اجسام از غرب به شرق و با توجه به این نکته دو جهت غرب و شرق براحتی تعیین می شود . و اگر از هر نقطه خطی عمود بر آن خط مورب رسم کنیم امتداد جهت شمال و جنوب به دست می آید . و همچنین اگر پاشنه ی پای چپ خود را در امتداد سایه ی اول و پاشنه ی پای راست را در امتداد سایه ی دوم قرار دهیم  رو به رو شمال قرار خواهیم گرفت.



...ادامه مطلب

امتیاز :

برچسب ها : جهت یابی به وسیله خورشید،سایه ی شاخص،غرب،شرق،سایه ی اجسام،آموزش ابتدایی،معلمان،دانش آموزان،سربیشه ,
جهت یابی نوشته شده در سه شنبه 12 دي 1391 ساعت 22:57

صفحات سایت

تعداد صفحات : 5





لینک دوستان
کلیه حقوق این سایت ، متعلق به moalleman می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .