close
تبلیغات در اینترنت
نمونه طرح درس علوم تجربی پنجم ابتدایی

جستجوگر پیشرفته






موضوع : طرح درس پنجم ,

 (تغییر فیزیکی _ تغییر شیمیایی)

 

هدف کلی:آشنایی با تغییرات مواد

رئوس مطلب:

1 - مواد تغییر می کنند

2 - تغییرات مواد همیشه به یک صورت نیست

3 - در بعضی از تغییرات خواص مواد تغییر و در بعضی خواص مواد تغییرنمی کنند

4 - تغییرات مواد فیزیکی یا شیمیایی هستند

اهداف جزئِی:

 

1 - با جمع آوری اطلاعات به برخی از خاصیت های مواد پی ببرند

2 - با مشاهده ی تغییرات مواد ویژگی های آنها را تعیین کنند

3 - با ویژگی های تغییر فیزیکی آشنا شوند

4 - با ویژگی های تغییر شیمیایی آشنا شوند

اهداف رفتاری :

در پایان درس از دانش آموزان انتظار می رود  :

 

1 به مطالعه ی تغییرات مواد علاقه مند شوند

2 - با مقایسه ی خاصیت های یک ماده قبل و بعد از تغییر با ویژگی های این تغییر آشنا شوند

 

3 -با انجام فعالیت های مختلف مواردی را که در آن خواص ماده حفظ می شود و  مواردی را که در آن ماده خواص خود را از دست می دهد تجربه کند

4 بتوانند تغییرات فیزیکی و شیمیایی را تعریف کنند و برای آنها مثال بزنند

روش تدریس :

بحث گروهی - پرسش و پاسخ - آزمایشی -سخنرانی

رسانه های آموزشی:

ماژیک - تخته - کاغذ - شکر-  آب  - بشر- سرکه - جوش شیرین - بادکنک  - بطری -  تصویر از تغییرات در طبیعت و فضا

فعالیت های قبل از تدریس:(3 دقیقه)

سلام و احوال پرسی -  حضور و غیاب -توجه به حالات روحی و روانی دانش آموزان- آماده کردن جو کلاس برای شروع درس

تعیین رفتار ورودی:

1 - دانش آموزان باید بتوانند مواد را تعریف کنند

2 - دانش آموزان باید بتوانند چند ماده نام ببرند

3 - دانش آموزان باید بتوانند مواد را از هم جدا کنند

ارزشیابی تشخیصی (3 دقیقه)

1 - آیا می دانید ماده چیست؟

2 - آیا می توانید چند ماده نام ببرید؟

3 - آیا می توانید بگویید تغییر یعنی چه؟

4 - آیا جنس مواد مختلف با هم فرق دارند؟

 5 - آیا ممکن است ماده ای به ماده ای دیگر تبدیل شود؟

ایجاد انگیزه و آماده سازی(5 دقیقه ):

آیا تا به حال مادران خود را در حال پخت غذا دیده اید؟

آیا تا به حال توجه کرده اید که چرا رنگ و مزه ی بیشتر مواد غذایی در پایان طبخ تغییر می کنند؟

ارائه ی درس(25 دقیقه)

1- ماده را تعریف می ککنیم .

2 - با کمک دانش آموزان چند مثال برای ماده می زنیم.

3 -چند جمله که کلمه ی (تغییر) در آنها به کار رفته باشد مثال می زنیم.

4- می پرسیم تغییریعنی چه ؟

5- آیا میتوانید با (تغییر) جمله بسازید؟

 6 - شکل کتاب را به آنها نشان می دهیم و در مورد آن سوالاتی می پرسیم .

7 - از دانش آموزان می خواهیم جدول روبه رو را در دفتر هایشان رسم وآن را کامل کنند:

آنچه در مورد تغییر می دانم

آنچه در مورد تغییر دوست دارم بدانم

آنچه در مورد تغییر باید بدانم

8 - مشاهده کنید را بخوانند و انجام دهند و ما آن را توضیح دهیم.

9 - مشاهده کنید دوم را نیز بخوانند و انجام دهند و  ما آن را توضیح دهیم.

10 - چند تغییر شیمیایی و فیزیکی را مثال بزنندو ما جدولی می کشیم و مثالها را در آن می نویسیم و هر دو تغییر را توضیح می دهیم .

11 - از دانش آموزان می خواهیم با تغییر فیزیکی و شیمیایی جمله بسازند.

12 - انجام فعالیت فکر کنید به صورت گروهی

13 - رسم جدول نتیجه گیری و تکمیل آن

 

14 - انجام آزمایش ها توسط دانش آموزان و نتیجه گیری از آنها

نکته:

ارزشیابی تکوینی در حین تدریس با پرسیدن سؤالاتی از دانش آموزان انجام می گیرد

جمع بندی کلی(5 دقیقه )

درس را با کمک دانش آموزان به صورت خلاصه جمع بندی می کنیم

تعیین تکلیف (3 دقیقه )

انجام فعالیت جمع آوری اطلاعت در خانه و گزارش به کلاس

نوشتن چند تغییر فیزیکی و شیمیایی در محیط اطراف

وقت آزاد (2 دقیقه)

رفع اشکالات احتمالی که دانش آموزان خواهند داشت.

 



امتیاز :

برچسب ها : طرح درس علوم , طرح درس کلاس پنجم , طرح درس معلم , طرح درس روزانه علوم پنجم , تغییرات مواد , معلمین کلاس پنجم , تغییرات فیزیکی و شیمیایی , طرح درس روزانه و سالانه , برنامه ریزی تدریس , تدریس موفق ,
نمونه طرح درس علوم تجربی پنجم ابتدایی نوشته شده در پنجشنبه 14 دي 1391 ساعت 2:29

ارسال نظر برای این مطلب


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی





لینک دوستان
کلیه حقوق این سایت ، متعلق به moalleman می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .