close
تبلیغات در اینترنت
گروههای آموزشی

جستجوگر پیشرفته






موضوع : آموزش ابتدایی , پیشینه آموزش و یادگیری ,

تعريف گروه هاي آموزشي:

 

گروههاي آموزشي تشكل هايي از معلمان آموزش و پرورش است كه با هدف جلب همكاري و استفاده هر چه بهتر از تجارب آنان در تحقق مأموريت هاي مطلوب در سطح ستاد ، سازمان ، مديريت ، اداره و مدرسه فعّاليّت مي نمايند .

 به تعبیر دیگر گروههای آموزشی بعنوان مرجعی علمی و یاری دهنده به معلمان بیش از دو دهه است که در متن نظام تعلیم و تربیت منشا خدمات بسیاری بوده است ؛ به گونه ای که آموزش و پرورش کشور در مرحله ی گذار از رشد کمی و ورود به مولفه های کیفی تا حدود بسیار زیادی وام دار این نهاد علمی می باشد . اما تحولات پرشتاب در عرصه ی آموزش و پرورش و تغییرات انجام شده در آن همچون : برنامه ی درسی مبتنی بر فرایند به جای ارزشیابی مقطعی و پایانی ؛ ، تشکیل مدارس مجازی در کنار مدارس حقیقی ، شیوه های تدریس آزاد و خلاق به جای شیوه های تدریس تقلیدی و ... ضرورت تعریف جدید از نقش و وظایف هر یک از افراد ، نهاده ها و سازمان ها ی مرتبط با حوزه ی تعلیم و تربیت را ایجاب می نماید.

.در هر نظام آموزشی ، از میان عناصر آن معلمان به عنوان خط مقدم و عامل تحقق بخش اهداف آن نظام تلقی می شوند . معلمان می توانند با وجود کمبود امکانات و فضای آموزشی بستری مناسب و لازم را برای یادگیری و رشد فراگیران تسهیل و فراهم کنند و با بکار گیری شیوه ها و الگوهای مناسب تدریس ، برخورد ها و روابط انسانی با فراگیران موجب رشد فکری ، اجتماعی و عاطفی ، اخلاقی و خلاقیتی آنان شوند .از سوی دیگر در کلاس درس ، موقعیت ها و مسائلی برای معلمان پیش می آید که حل آن ها نیاز به فکر و تجربه ی کافی می باشد .

ا زجمله مسائلی که معلمان  بیشتر با آنها روبرو هستند عبارتند از:

چه راهبرهایی اتخاذ کنم تا موجب جلب توجه فراگیران به مطالب درسی شود ؟

عوامل تمرکز بخشی فراگیران چیست ؟

چه مهارت هایی را به کار بگیریم تا میزان مشاهده و یادگیری فراگیران بیشتر شود ؟

در برخورد با فراگیران بی انضباط و مخل کلاس چه برخوردی داشته باشیم ؟

چه تدابیری بیندیشیم تا میزان و قدرت رهبری معلمان افزایش یابد ؟

و..........

 

ضرورت تغيير ساختار گروههاي آموزشي:

- گذار از رشد كمي به مؤلفه هاي كيفي

- برنامه هاي درسي مبتني بر فرايند به جاي برنامه هاي  مبتني  بر نتيجه ارزشيابي مستمر و واقعي به جاي ارزشيابي مقطعي و پاياني

- تشكيل مدارس مجازي در كنار مدارس حقيقي

- شيوه هاي تدريس آزاد و خلاق به جاي شيوه هاي تدريس تقليدي

 

چشم انداز

گروه هاي آموزشي مجموعه ي يادگيرنده اي است كه همه اعضاي آن تلاش مي  نمايند:

      ضمن شناسايي حوزه هاي يادگيري  مهارت ياد دادن و ياد گرفتن از يكديگر را (خودآموزي و هم آموزي) بياموزند و بدان عمل كنند و معلمان مخاطب خود را به چنين ويژگي مجهز نموده و با اعتقاد به امر پژوهش به طور مستمر اقدامات خود را مورد بررسي و ارزشيابي قرار دهند .

 

مأموريت هاي اصلي گروه هاي آموزشي

1- فراهم نمودن شرايط لازم و مناسب براي تبادل تجربه و تعامل افكار و انديشه ها در بين معلمان

2-  مسأله يابي در آموزش و پرورش دوره ي عمومي

3- توانمند سازي معلمان در بكارگيري هدفمند فناوري اطلاعات و ارتباطات

4- نقد و بررسي و تحليل طرح ها و برنامه هاي آموزشي و پرورشي دوره ي عمومي

5- توسعه ي توانمندي هاي معلمان در حوزه هايي چون فرآيند ياددهي – يادگيري ، ارزشيابي پيشرفت تحصيلي و تربيتي

6- توسعه ي فرهنگ تحقيق و پژوهش

 

برخی از وظایف عمومی سرگروه آموزشی:

          -اجرای طرح هاوبرنامه های اعلام شده ازسوی كارشناسی تكنولو‍‍ژی وگروه های آموزشی منطقه

            -طراحی تقویم اجرایی و برنامه عملیاتی

            -ایجاد بانك اطلاعاتی ازمعلمان مرتبط وغیرمرتبط

            -تبادل تجربه باگروه های آموزشی سایرمناطق استان

           -ارایه خدمات مشاوره ای به معلمان ازطریق دیدارآموزشی(بازدید)،تلفن،مكاتبه،اینترنت و....

           -حضورفعال درجلسات شورای معلمان

         -نظارت برتدریس معلمان از طریق حضورمستمردرمدارس

          -اجرای طرح ها و برنامه های اعلام شده ازسوی سرگروه آموزشی استان

             -برگزاری جلسات،نشست،كارگاه های آموزشی،فراخوان علمی-آموزشی

           - جمع آوری طرحهای خلاق و ایده های نوین آموزشی وانتقال آنان به همكاران

         -شناسایی ابتكارات و اندیشه های خلاق معلمان

           -پیشنهاد تشكیل دوره های آموزش ضمن خدمت مورد نیازمعلمان ومدیران

  -شناسایی استادان و صاحبنظران و مدرسین تربیت معلم به منظوراستفاده ازنظریات  وتجارب آموزشی آنان

      -بررسی و طبقه بندی نیازهای واحدهای آموزشی به تفكیك رشته/پایه درزمینه های مختلف آموزشی    

     -بررسی وگزارش علل افت یا پیشرفت آموزشی دردروس مختلف با ارائه راهكارهای علمی و عملی برای رفع مشكلات احتمالی آموزشی

           -تهیه و ارسال بروشورها،پیام ها و راهبردهای آموزشی به مدارس

           -برنامه ریزی برای كارگاه های آموزشی ودیدارهای آموزشی ازمدارس درطول تحصیلی

           -بودجه بندی كتب درسی

           -سایر



امتیاز :

برچسب ها : سرگروههای آموزشی , مدیریت اموزش و پرورش،شهرستان بیرجند , اداره کل خراسان جنوبی , ارزشیابی کیفی،توصیفی , مشکلات معلمان , نظام آموزشی , تغییر ساختار نظام آموزشی کشور , تشکیل مدارس مجازی , مدارس هوشمند , ادارات اموزش وپرورش , سرگروه اموزشی مدارس , توسعه فرهنگ تحقیق و پژوهش , استادان , صاحبنظران , مدرسین تربیت معلم , مشکلات احتمالی , کارگاه های اموزشی , طبقه بندی نیازهای اموزشی معلمان و واحدهای آموزشی ,
گروههای آموزشی نوشته شده در یکشنبه 05 بهمن 1393 ساعت 1:5

مطالب مرتبط



ارسال نظر برای این مطلب


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی





مطالب تصادفی
سوالات ریاضی کانگورو
ماه
بافت عصبی
دانلود درس پژوهی
امنیت فلش
کار و انرژی
پیام های آسمان
دکتر غلامحسین شکوهی
روش نصب کسپراسکی
نماز آیات
زندگی به تنهایی یک معلم بزرگ است
اندازه گیری زاویه
اجرام اسمانی را بهتر بشناسیم
سرود گلهای خندان
عجایب عدد هفت
اشکال هندسی
جابربن حیان
چگونه زندگی کنیم
طرح درس سالانه تاریخ
کیفیت بخشی و اجرای سندتحول نیازمند بودجه مضاعف
کاشت دانه
روش نوشتن برنامه هفتگی مدارس چندپایه
کتب ریاضی ششم و راهنمای تدریس آن
سوالات تستی هدیه های آسمان
انیمیشن نزدیک بین و دوربین
دانستنی های ریاضی ( مبحث خط و زاویه )
روشهای درمانی غیرعادی جهان
آموزش نماز وضو و تیمم
فرم خودارزیابی دانش اموز
از درختان بیشتر بدانیم
منابع آزمون آداب و اسرار نماز
نگارش جدید سیستم دانا
آموزش ISDL
آبدیت نود32
نمونه سوال امتحانی پنجم
آشنایی دانش آموزان با معلم
برنامه سالانه تدبیر
فعال کردن وای فای لب تاب های لنوو
اس ام اس روز معلم
زکریای رازی
لینک دوستان
کلیه حقوق این سایت ، متعلق به moalleman می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .