close
تبلیغات در اینترنت
خرید دامنه
گروههای آموزشی

جستجوگر پیشرفته






موضوع : آموزش ابتدایی , پیشینه آموزش و یادگیری ,

تعريف گروه هاي آموزشي:

 

گروههاي آموزشي تشكل هايي از معلمان آموزش و پرورش است كه با هدف جلب همكاري و استفاده هر چه بهتر از تجارب آنان در تحقق مأموريت هاي مطلوب در سطح ستاد ، سازمان ، مديريت ، اداره و مدرسه فعّاليّت مي نمايند .

 به تعبیر دیگر گروههای آموزشی بعنوان مرجعی علمی و یاری دهنده به معلمان بیش از دو دهه است که در متن نظام تعلیم و تربیت منشا خدمات بسیاری بوده است ؛ به گونه ای که آموزش و پرورش کشور در مرحله ی گذار از رشد کمی و ورود به مولفه های کیفی تا حدود بسیار زیادی وام دار این نهاد علمی می باشد . اما تحولات پرشتاب در عرصه ی آموزش و پرورش و تغییرات انجام شده در آن همچون : برنامه ی درسی مبتنی بر فرایند به جای ارزشیابی مقطعی و پایانی ؛ ، تشکیل مدارس مجازی در کنار مدارس حقیقی ، شیوه های تدریس آزاد و خلاق به جای شیوه های تدریس تقلیدی و ... ضرورت تعریف جدید از نقش و وظایف هر یک از افراد ، نهاده ها و سازمان ها ی مرتبط با حوزه ی تعلیم و تربیت را ایجاب می نماید.

.در هر نظام آموزشی ، از میان عناصر آن معلمان به عنوان خط مقدم و عامل تحقق بخش اهداف آن نظام تلقی می شوند . معلمان می توانند با وجود کمبود امکانات و فضای آموزشی بستری مناسب و لازم را برای یادگیری و رشد فراگیران تسهیل و فراهم کنند و با بکار گیری شیوه ها و الگوهای مناسب تدریس ، برخورد ها و روابط انسانی با فراگیران موجب رشد فکری ، اجتماعی و عاطفی ، اخلاقی و خلاقیتی آنان شوند .از سوی دیگر در کلاس درس ، موقعیت ها و مسائلی برای معلمان پیش می آید که حل آن ها نیاز به فکر و تجربه ی کافی می باشد .

ا زجمله مسائلی که معلمان  بیشتر با آنها روبرو هستند عبارتند از:

چه راهبرهایی اتخاذ کنم تا موجب جلب توجه فراگیران به مطالب درسی شود ؟

عوامل تمرکز بخشی فراگیران چیست ؟

چه مهارت هایی را به کار بگیریم تا میزان مشاهده و یادگیری فراگیران بیشتر شود ؟

در برخورد با فراگیران بی انضباط و مخل کلاس چه برخوردی داشته باشیم ؟

چه تدابیری بیندیشیم تا میزان و قدرت رهبری معلمان افزایش یابد ؟

و..........

 

ضرورت تغيير ساختار گروههاي آموزشي:

- گذار از رشد كمي به مؤلفه هاي كيفي

- برنامه هاي درسي مبتني بر فرايند به جاي برنامه هاي  مبتني  بر نتيجه ارزشيابي مستمر و واقعي به جاي ارزشيابي مقطعي و پاياني

- تشكيل مدارس مجازي در كنار مدارس حقيقي

- شيوه هاي تدريس آزاد و خلاق به جاي شيوه هاي تدريس تقليدي

 

چشم انداز

گروه هاي آموزشي مجموعه ي يادگيرنده اي است كه همه اعضاي آن تلاش مي  نمايند:

      ضمن شناسايي حوزه هاي يادگيري  مهارت ياد دادن و ياد گرفتن از يكديگر را (خودآموزي و هم آموزي) بياموزند و بدان عمل كنند و معلمان مخاطب خود را به چنين ويژگي مجهز نموده و با اعتقاد به امر پژوهش به طور مستمر اقدامات خود را مورد بررسي و ارزشيابي قرار دهند .

 

مأموريت هاي اصلي گروه هاي آموزشي

1- فراهم نمودن شرايط لازم و مناسب براي تبادل تجربه و تعامل افكار و انديشه ها در بين معلمان

2-  مسأله يابي در آموزش و پرورش دوره ي عمومي

3- توانمند سازي معلمان در بكارگيري هدفمند فناوري اطلاعات و ارتباطات

4- نقد و بررسي و تحليل طرح ها و برنامه هاي آموزشي و پرورشي دوره ي عمومي

5- توسعه ي توانمندي هاي معلمان در حوزه هايي چون فرآيند ياددهي – يادگيري ، ارزشيابي پيشرفت تحصيلي و تربيتي

6- توسعه ي فرهنگ تحقيق و پژوهش

 

برخی از وظایف عمومی سرگروه آموزشی:

          -اجرای طرح هاوبرنامه های اعلام شده ازسوی كارشناسی تكنولو‍‍ژی وگروه های آموزشی منطقه

            -طراحی تقویم اجرایی و برنامه عملیاتی

            -ایجاد بانك اطلاعاتی ازمعلمان مرتبط وغیرمرتبط

            -تبادل تجربه باگروه های آموزشی سایرمناطق استان

           -ارایه خدمات مشاوره ای به معلمان ازطریق دیدارآموزشی(بازدید)،تلفن،مكاتبه،اینترنت و....

           -حضورفعال درجلسات شورای معلمان

         -نظارت برتدریس معلمان از طریق حضورمستمردرمدارس

          -اجرای طرح ها و برنامه های اعلام شده ازسوی سرگروه آموزشی استان

             -برگزاری جلسات،نشست،كارگاه های آموزشی،فراخوان علمی-آموزشی

           - جمع آوری طرحهای خلاق و ایده های نوین آموزشی وانتقال آنان به همكاران

         -شناسایی ابتكارات و اندیشه های خلاق معلمان

           -پیشنهاد تشكیل دوره های آموزش ضمن خدمت مورد نیازمعلمان ومدیران

  -شناسایی استادان و صاحبنظران و مدرسین تربیت معلم به منظوراستفاده ازنظریات  وتجارب آموزشی آنان

      -بررسی و طبقه بندی نیازهای واحدهای آموزشی به تفكیك رشته/پایه درزمینه های مختلف آموزشی    

     -بررسی وگزارش علل افت یا پیشرفت آموزشی دردروس مختلف با ارائه راهكارهای علمی و عملی برای رفع مشكلات احتمالی آموزشی

           -تهیه و ارسال بروشورها،پیام ها و راهبردهای آموزشی به مدارس

           -برنامه ریزی برای كارگاه های آموزشی ودیدارهای آموزشی ازمدارس درطول تحصیلی

           -بودجه بندی كتب درسی

           -سایر



امتیاز :

برچسب ها : سرگروههای آموزشی , مدیریت اموزش و پرورش،شهرستان بیرجند , اداره کل خراسان جنوبی , ارزشیابی کیفی،توصیفی , مشکلات معلمان , نظام آموزشی , تغییر ساختار نظام آموزشی کشور , تشکیل مدارس مجازی , مدارس هوشمند , ادارات اموزش وپرورش , سرگروه اموزشی مدارس , توسعه فرهنگ تحقیق و پژوهش , استادان , صاحبنظران , مدرسین تربیت معلم , مشکلات احتمالی , کارگاه های اموزشی , طبقه بندی نیازهای اموزشی معلمان و واحدهای آموزشی ,
گروههای آموزشی نوشته شده در یکشنبه 05 بهمن 1393 ساعت 1:5

مطالب مرتبط



ارسال نظر برای این مطلب


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی





لینک دوستان
کلیه حقوق این سایت ، متعلق به moalleman می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .