جستجوگر پیشرفته
موضوع : برنامه ریزی , مدیریت , رنگارنگ , دانش آموز ,

با توجه به اینکه جامعه ی فردا را فرزندان امروز ما اداره خواهند کرد.اگر خوب تعلیم ببینند و خدایی تربیت شوند جامعه نیز شاداب ومنظم و سالم خواهدبود.
نشاط و شادابی در مدرسه باعث رشد و تکامل تمام ابعاد وجودی یک دانشآموز در بعد جسمانی، شناختی، عاطفی، اخلاقی و معنوی میشود. چنانچه یک بعد از این ابعاد دچار صدمه شود و یا مورد غفلت و فراموشی قرار گیرد، دانشآموز به تواناییها و شایستگیهای کامل خود دست نخواهد یافت.
از آنجا که شادى بزرگ ترها عامل مؤثر در شادى و نشاط کودکان است و اولیا و مربیان غمگین نمى توانند فرزندان و دانش آموزانى شاد تربیت کنند از این رو با ارائه نظام اعتقادى درست براى دستیابى به شادى، مى توان به افزایش شادى در میان افراد جامعه کمک کرد. به این ترتیب مردم مى توانند تغییرى مثبت در زندگى خود بوجود آورند احساس پیشرفت و لذت در زندگى داشته باشند و به شادى و مسرت دائمى دست یابند و فقط در این صورت است که مى توانند شادى و مسرت را در وجود کودکانشان نیز پرورش دهند.
لذا سیراب نشدن فرزندان از محبت و عاطفه، عدم تعادل روحی و روانی را به دنبال دارد، نا آشنایی خانوادهها به روشهای مؤثر تعلیم و تربیت را میتوان با آموزش احساس مسؤولیت در برابر خود، خانواده، واقع بینی توام با نگرش مثبت، تقویت روحیه همکاری و کار گروهی، آموزش مهارت های زندگی، تقویت مهارت ادراکی، و….. به کمک کلیه دستاندرکاران محیط آموزش تا حدود زیادی حل کرد تا در نهایت محیطی شاداب، سازنده و قانونمند ایجاد شود و بتوانیم فرزندان سالم و خوبی تحویل جامعه دهیم.
عوامل مؤثر بر نشاط و شادابی دانش آموزان
– خانواده
– مهمترين عامل نقش خانواده است، تربيت فرزند از اوان زندگي و ايجاد نشاط او و پيوند ميان
...ادامه مطلب
امتیاز : |

موضوع : رنگارنگ , دانش آموز , مدرسه ,
1) - بررسی چگونگی مشارکت دانش مشارکت دانش آموزان در فعالیت های آموزشی و پرورشی و اجرایی و ارائه پیشنهاد به شورای مدرسه
2) - همکاری با مسئولین مدرسه در فعال سازی تشکل های دانش آموزی از قبیل بسیج دانش آموزی – انجمن اسلامی و تشکل های دانش آموزی
3) - همکاری در برنامه ریزی و اجرای مناسبتهای گوناگون
4)- همکاری در برنامه ریزی و اداره نشریه مدرسه
5) - همکاری در برنامه ریزی و برگزاری مسابقات فرهنگی وهنری علمی و ورزشی دانش آموزان
6) - همکاری در برنامه ریزی و برگزاری اردوی دانش آموزی و بازدید علمی
7) - همکاری در برنامه ریزی و برگزاری نماز جماعت و مراسم آغازین
8)- همکاری در برنامه ریزی برنامه امتحانات داخلی
9)- همکاری در برنامه ریزی برنامه در اداره کتابخانه و تعاونی و مسائل بهداشتی
10)- انتخاب نماینده جهت شرکت در شورای مدرسه و انجمن اولیائ و مربیان
11) - ارائه پیشنهاد به مدیر مدرسه جهت تشویوق دانش آموزانی که مشارکت فعال در امور اجرایی مدرسه داشته اند
شرح وظایف کلی کمیته های شورای دانش آموزی
- کمیته فرهنگ و قرآن و معارف اسلامی
الف) همکاری در برنامه ریزی و اجرایی برنامه های قرآنی ( تشکل های قرآنی. محفل انسی با قرآن- مراسم آغازین .و ایام الله . و مناسبت ها و مسابقات قر آنی و نهج البلاغه)
ب) نماز (برگزاری نماز جماعت و توسعه و تجهیز نماز خانه و ترویج نماز)
ج) ادبی (برگزاری مسابقات شعر- داستان – مطا لعه و تحقیق – روزنامه دیواری)
د ) کتابخانه آموزشگاه و فعال سازی آن ( تجهیز کتابخانه. معرفی تازه های کتاب و برگزاری نمایشگاه)
- کمیته بهداشتی
الف) نظارت بر بهداشت محیط آموزشگاه
...ادامه مطلب
امتیاز : |

موضوع : رنگارنگ , متفرقه , دانش آموز , خوشنویسی ,
برخی از مهم ترین دلایل و عوامل بدخطی دانش آموزان عبارتند از :
- توجه نکردن دانش آموزان به خط زمینه ی دفتر و تخته کلاس
- اضطراب و نگرانی دانش آموزان هنگام نوشتن
- نداشتن اعتماد به نفس هنگام نوشتن
- نداشتن آمادگی جسمانی ، روانی و روحی
- وجود اختلالات یادگیری در دانش آموزان
- نداشتن هدف و انگیزه برای زیبانویسی
- مواجه شدن دانش آموزان با حجم زیاد تکالیف درسی
- تندنویسی تکالیف
- استفاده از خودکار، روان نویس و وسایل مشابه آن
- آشنا شدن دانش آموزان در کلاس اول با خط نسخ ماشینی(خط روزنامه ای) ، این امر سبب می شود در کلاسهای بالاتر به سختی بتوانند خط نستعلیق را جایگزین خط نسخ کنند
- خط نسخ کتاب های درسی دوره ابتدایی
اتلاف وقت هنگام نوشتن خط نسخ مانند کلمه (محمد) اگر همین کلمه را دانش آموز با خط نستعلیق بنویسد سرعت بیشتری خواهد داشت
-بی توجهی به هنر
- خط نسخ روی کاغذ حجم بیشتری می گیرد اما واژگان در خط نستعلیق جای کمتری اشغال می کنند
- خط نسخ به سبب نداشتن سیرهای دایره ای و انحناها و قوس های موجود در مفردات و کلمات صرفاً یادگیری در خواندن و نوشتن را تسهیل می کند و تأثیری در خوشنویسی ندارد
- فشردگی برنامه کلاسی در یک نیمروز و فشار بر دانش آموزان به سبب دو یا
...ادامه مطلب
امتیاز : |

موضوع : برنامه ریزی , مدیریت , رنگارنگ , آزمایش های کتب درسی , آموزش ابتدایی , دانش آموز ,

مجلات رشد بعنوان جزئی از برنامه ی درسی، در چارچوب اهداف و راهبردهای آموزش و پرورش با زمینه آموزشی تحلیلی و اطلاعرسانی تولید و در مدارس توزیع میشوند. در مدارس و آموزش و پرورش شهرستان بیرجند اهمیت زیادی به مجلات رشد داده می شود
استفاده از مجلات رشد ، تشویق دانش آموزان و حتی همکاران به مطالعه جدی و دقت در مطالب، تصاویر، آزمایش ها و .... می تواند در کنار کتاب های درسی به تعمیق یادگیری و رشد بیشتر دانش آموزان کمک بسزایی کند.
بنابراین با هدف ترغیب دانش آموزان به استفاده بیشتر از مجلات رشد، تصمیم به اجرای طرح (یکروز با مجلات رشد) در دبستان حضرت قائم(عج) شهرستان بیرجند گرفته شد. موضوع در جلسه شورای معلمان و شورای مدرسه مطرح شد و پس از برنامه ریزی و تعیین اهداف ، با کمک معاون آموزشی فعال و همچنین همکاران پرتلاشم در این آموزشگاه به بهترین شکل ممکن اجرایی گردید
امروز دانش آموزان بجای کتابهای درسی مجلات رشد ، روزنامه و در بعضی موارد کتاب داستان به مدرسه آوردند.
زنگ اول : قصه گویی زنگ دوم: آزمایش های مجلات رشد
زنگ سوم : دست سازه ها زنگ چهارم: آزاد ( به دلخواه معلم و دانش آموزان )
زنگ پنجم : تشکیل نمایشگاه دست سازه ها از بهترین کارهای دانش آموزان و نمایش فیلم
دانش آموزان امروز بسیار لذت بردند و روزی متفاوت را در مدرسه تجربه کردند ( تصاویر در ادامه مطلب)
...ادامه مطلب
امتیاز : |

موضوع : رنگارنگ , اطلاعات عمومی , معلم , دانش آموز ,

ریاضیات دبستان
۱-براي پيدا كردن مجموع زواياي داخلي يك nضلعي از روش زير استفاده مي كنيم:
(2n-)× 180
مثال۱:مجموع زاويه هاي داخلی یک هشت ضلعی منتظم چند درجه است؟
جواب: 1080=180×(2-8)
مثال۲:اگرمجموع زاویه های داخلی یک nضلعی ۱۴۴۰ درجه باشد تعداد ضلع های این nضلعی چندتاست؟
۱۴۴۰÷۱۸۰=۸
۸+۲=۱۰
۱۰ضلعی
۲-مجموع زاویه های خارجی هر nضلعی محدب برابربا ۳۶۰ درجه می باشد.
نکته:زاویه خارجی زاویه ای است که از امتدادیک ضلع باضلع دیگر ایجاد می شود.
۳-اندازه هر زاویه داخلی یک nضلعی منتظم از دستور زیر به دست می آید:
(-n2×(180 n ÷
مثال۱:اندازه هر زاویه داخلی یک ۹ضلعی منتظم چند درجه است؟
(۹-۲)×۱۸۰ ÷۹=۱۴۰
نکته:هردو زاویه داخلی و خارجی مجاور به هم با هم مکملند.
مثال۲:اگر اندازه هر زاویه داخلی یکnضلعی منتظم ۱۵۶درجه باشد تعداد ضلع های این nضلعی منتظم چندتاست؟
...ادامه مطلب
امتیاز : |

موضوع : رنگارنگ , معلم , دانش آموز ,
نقش آموزش و پرورش در توسعه فرهنگی و اجتماعی جوامع
آموزش و پرورش مهم ترین ابزار و وسیله ای است که پیشرفت و تحول یک جامعه در زمینه های مختلف اجتماعی ،سیاسی ، فرهنگی و.... مرهون تلاش و همت ان است. از این روست که تعلیم و تربیت میتواند در قالب یک نیاز و لازمهی بقای هر جامعهای قلمداد شود.
معلم و دانش آموز دو رکن مهم و اساسی آموزش و پرورش هستند. معلم برای موفقیت در کار خود نه تنها باید تلاش کند تا دانش آموزان خود را بهتر بشناسد و به نیازهای آنان پی ببرد، بلکه باید خود را نیز بشناسد و از نیازها و آرزوهای خود آگاه باشد و ضمن پیدا کردن نقاط ضعف خود در صدد رفع و بهبود آنها برآید. گاهی دیده میشود که پس از دریافت مدرک تحصیلی و پایان دورة کارآموزی معلمان رابطهی خود را با کتاب و مطالعه قطع میکنند و همان معلومات قبلی خویش را به دانش آموزان انتقال میدهند، با این تصور که به هدف خود رسیدهاند. غافل از اینکه آغاز به تدریس برای آنها باید آغاز یادگیری باشد و پیوسته خود را به فراگیری مطالب تازه ملزم سازند بخصوص این روزها که گاهی اوقات دیده می شود دانش آموزان از معلم خود بروزتر هستند و بیشتر به تکنولوژی روز مسلط هستند.
معلم باید همیشه از خود و کاری که میکند ارزشیابی به عمل آورد. بدین منظور رابطهاش باید با سایر معلمان، دانش آموزان و اولیای آنها و اجتماع برقرار باشد تا به نیازهای آنها پی ببرد، هدفهای آموزشی را با در نظر گرفتن این نیازها دنبال کند و در صورت عدم رضایت از نتایج کار خود درصدد تغییر و اصلاح نواقص برآید. معلم باید همیشه این پرسش برایش مطرح باشد که چه میکند؟ چرا چنین میکند؟ چگونه میتواند بهتر به هدف برسد و آیا در کارش موفق است یا خیر؟
امروزه آموزش و پرورش بعنوان یک نهاد اجتماعی که وظیفه تعلیم و تربیت افراد جامعه را برعهده دارد از سوی آحاد جامعه اعم از مردم، مسئولین و اندیشمندان مورد توجه و تاکید قرار گرفته است و همگی
...ادامه مطلب
امتیاز : |
