جستجوگر پیشرفته
موضوع : ابو علی سینا ,
حسين ابن سينا
شيخ الرئيس حسين بن علي بن سينا ، معروف به ابن سينا ، در ماه صفر سال 370
هجري قمري مطابق با 980 ميلادي از پدري بلخي به نام عبدالله ومادري
بخارايي به نام ستاره در قريه اي به نام خورميثن ميان بلخ و بخارا چشم به جهان گشود .
شركت در جلسات بحث از دوران كودكي ، به واسطه ي پدر ، بوعلي را خيلي
زود با مباحث و دانش هاي مختلف زمان خود آشنا ساخت .او تحصيلات مقدماتي
ازجمله ادبيات،قرآن،فقه وحساب رانزد پدر آموخت.
استعداد وي در فراگيري علوم، پدر را برآن داشت تا به توصيه ي استاد وي
ابوعبدالله ابراهيم بن حسي ن ناتلي ، ابن سينا را به جز تعليم و دانش اندوزي به
كار ديگري مشغول نكند و چنين شد كه وي به دليل حافظه ي قوي و نبوغ خود
در ابتداي جواني در علوم مختلف زمان خود از جمله طب مهارت يافت ، به
شكلي كه در 16 سالگي به طبابت پرداخت .
تا آنجا كه پادشاه بخارا ، نوح بن منصور به علت بيماري خود ، وي را به نزد خود
خواست تا او را مداوا نمايد ، ابوعلي سينا بعد از تداوي از نوح تقاضا كرد تا به
كتابخانه ي عظيم دربار ساماني دست يابد و از آن استفاده نمايد اين تقاضا
مورد قبول نوح قرار گرفت . به اين ترتيب وي توانست با استفاده از اين
كتابخانه برعلوم مختلف از جمله حكمت ، منطق و رياضيات تسلط يابد .
وي با وجود پرداختن به كار سياست در دربار منصور، پادشاه ساماني و دستيابي
به مقام وزارت ابوطاهر شمس الدوله ديلمي و نيز درگير شدن با مشكلات ناشي
از كشمكش امرا كه سفرهاي متعدد و حبس چند ماهه وي توسط تاج الملك ،
حاكم همدان ، را به دنبال داشت . بيش از صدهاجلد كتاب وتعداد بسياري
رساله نگاشته كه هريك با توجه به زمان واحوال او به رشته ي تحرير درآمده است .
وقتي دردربار امير بود وآسايش كافي داشت ودسترسي اش به كتب ميسر بود ،
دايره المعارف بزرگ فارسي » يا « الشفا » در طب و ك تاب « قانون » نوشتن كتاب
خود مشغول ميشد كه اوج كمال تفكر قرون وسطي است كه بدان دست يافت «
ودر تاريخ تفكر انساني از تحقيقات معتبر جهان به شمار ميرود .
اما در هنگام سفر فقط يادداشت ها و رساله هاي كوچك مي نوشت . از ميان
تاليفات ابن سينا ، شفا در فلسفه و قانون در طب شهرتي جهاني يافته است .
كتاب شفا در هجده جلد در بخش هاي علوم و فلسفه ، يعني منطق، رياضي ،
طبيعيات والهيات نوشته شده است . شفا امروز نيز همچنان به عنوان يكي از
معتبرترين كتب منطق مطرح است و طبيعيات والهيات آن هنوز مورد توجه
علاقمندان است . كتاب قانون در طب در هفت جلد نيز كه تا قرن ها از مهمترين
كتب طبي به شمار ميرفت ، شامل مطالبي درباره ي قوانين كلي طب ، دواهاي
تركيبي و غير تركيبي وامراض مختلف ميباشد.
ابن سينا درزمينه هاي مختلف علمي نيز اقداماتي ارزنده به عمل آورده است .
او اقليدس را ترجمه كرد ، رصدهاي نجومي را به عمل درآورد و در زمينه ي
حركت ، نيرو ، فضاي بي هوا (خلاء) نور وحرارت تحقيقات ابتكاري داشت .
رساله ي وي درباره ي معادن و مواد معدني تا قرن 13 در اروپا مهم ترين مرجع
« اصل كوه ها » علم زمين شناسي بود . دريكي از كتابهاي او فصلي به نام
ممكن » : وجوددارد كه بسيار جالب توجه است . ابن سينا در اين كتا مينويسد
است كوه ها به دو علت به وجود آمده باشند يكي برآمدن قشر زمين ، چنان كه
درزمين لرزه هاي سخت واقع مي شود وديگر جريان آب كه براي يافتن مجرا ،
سبب حفر دره ها ودرعين حال سبب برجستگي زمين ميشود ، زيرا بعضي از
زمين ها نرم هستند و بعضي سخت ، آب و باد قسمتي را مي برند و قسمتي را
.« باقي مي گذارند . اين است علت برخي از برجستگي هاي زمين
ابن سينا ميگفت افعال و حوادث مستقيماً از خدا بوجود نمي آيدبلكه در نتيجه
ي عمل غايي داخلي تكامل مي يابد .سينا كوشش زياد كرد تا نظريات فلسفي
خود را با عقايد عامه ي مسلمانان وفق دهد . او همه ي قضايا را تنها به روش
عقلي و كاملاً مستقل از قرآن مورد بحث قرار ميداد ،بدين سبب بود كه تا قرن
ها خلافت ها و هيئت هاي حاكم ارتجاعي او را مظهر كفر و الحاد مي دانستند و
سوزاندن كتابهايش از سياستهاي متداول ، طي چند قرن در كشورهاي اسلامي
منطقه بود .
ابن سينا در يك رباعي به اين مسئله پرداخته است :
كفر چو مني گزاف و آسان نبود محكم تر از ايمان من ايمان نبود
در دهر چو من يكي و آنهم كافر پس در همه دهر يك مسلمان نبود
اوبا ارائه ي نظر خود در مورد نحوه ي ارتباط ونسبت بين مفاهيم كلي مثل انسان
، فضيلت و جزئيات حقيقي به يكي از پرسشهاي علماي قرون وسطي كه مدت
هاي طولاني ذهن آن ها را به خود مشغول كرده بود پاسخ داد . تاثير آراي
فلسفي ابن سينا ، همچون آموزه هاي طبي او علاوه بر قلمرو اسلامي ، در اروپا
نيز امري قطعي است . آلبرتوس ماگنوس ، دانشمند آلماني فرقه دو مينيكي (
1200 تا 1280 ميلادي ) نخستين كسي بود كه در غرب تفسير و شرح امعي بر
فلسفه ارسط نوشت به همين دليل اغلب او را پايه گذار اصلي ارسطوگرايي
مسيحي ميدانند . وي كه جهان مسيحيت را با سنت ارسطويي الفت داد ، در
شناخت آثار ارسطو سخت به ابن سينا متكي و معتقد بود .
ابن سينا در سال 428 هجري قمري در همدان درگذشت .
امتیاز : |
