جستجوگر پیشرفته
موضوع : کیفی توصیفی ,
) عنوان : دستورالعمل تشکیل شوراهای راهبری برنامه ارزشیابی کیفی – توصیفی
2) مقدمه:
در دنیای امروز, که پیشرفت ها و تحولات سریع علم وتکنولوژی پیوسته اتفاق می افتد ، آموزش کارکنان به منظور رشد و بالندگی آنها و همگامی و همراهی با تحولات مذکور ضرورتی انکار ناشدنی است. در این راستا وظیفه سازمان ها با توجه به محدودیت های مالی و زمانی انتخاب کوتاه ترین و مناسب ترین راه برای رسیدن به اهداف است . یکی از این تحولات تغییر در نظام ارزشیابی تحصیلی است .کهدر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ،راهکار19 به استقرار نظام ارزشیابی و تضمین کیفیت در تعلیم و تربیت رسمی عمومی و در راهکار 6-8 به تقویت شایستگی های حرفه ای معلم اشاره مستقیم دارد . بر این اساس از آنجا که بیش از 12 سال از اجرای برنامه ارزشیابی تحصیلی –تربیتی در دوره ابتدایی تحت عنوان«ارزشیابی کیفی – توصیفی»می گذرد؛ یافته های مشاهدات علمی، بازدیدهای سراسری معاونت ابتدایی از استان ها ، مصوبات دبیرخانه و شورای مشورتی و همچنین نتایج اخیر طرح پژوهشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، بیانگرآن است که با چالش ها و مشکلاتی از جمله:
- عدم وحدت رویه بین مدرسان استان
- آموزش ناکافی معلمان؛
- آشنایی محدود عوامل اداری به اهداف برنامه ارزشیابی کیفی - توصیفی
- کمبود منابع آموزشی قابل کاربست کلاسی
- آشنایی حداقلی والدین با برنامه ارزشیابی کیفی – توصیفی
- ضعف اجرای برنامه ارزشیابی کیفی – توصیفی در مدارس غیر دولتی
- اجرای ناقص برنامه ارزشیابی کیفی – توصیفی در مدارس خارج از کشور
- نبود حلقه های علمی – ارتباطی برای تسهیل در انتقال تجارب علمی – تجربی
- نبود الگوی کاربست کلاسی مشخص در کلاس های چندپایه
- عدم به روز رسانی آیین نامه ارزشیابی کیفی – توصیفی
فرا روی استقرار این برنامه میباشد .لذا برای عبور از هر کدام از این مشکلات و مساله های موجود، و تحقق اهداف سند
تحول بنیادین آموزش و پرورش ، باید برنامه های راهبری روشن و قابل کاربستی را ارائه نمود . در این راستا معاونت آموزش ابتدایی به منظور دستیابی به :
- توسعه و استقرار مؤثر برنامه
- ایجاد وحدت رویه در اجرای برنامه
- بهبود کیفیت فرایند انتقال محتوای برنامه
-تغییر نگرش جامعه (معلم ،اولیا و مسئولین )در زمینه سنجش، ارزشیابی و چگونگی مواجهه با نتایج آن
- روزآمد سازی دانش مدرسان استانی با برگزاری جشنواره ، همایش و کارگاههای آموزشی
- نظارت بالینی بر اجرای دوره های ضمن خدمت استانی و منطقه ای
- اطلاع رسانی و تعامل پیوسته با مدرسان استانی
اقدام به تشکیل شورای راهبری برنامه ی ارزشیابی کیفی – توصیفی در سه سطح ستاد، استان و منطقه(مدرسه ای ) نموده است .
3) تعاریف :
1/3) کار گروه تخصصی ارزشیابی کیفی – توصیفی کشوری: عبارتند از تیمی متشکل از صاحب نظران و متخصصین ارزشیابی تحصیلی که با مدیریت و نظارت گروه ارزشیابی فرایندهای آموزش و یادگیری دفتر آموزش دبستانی ضمن ارائه مشاوره های علمی ،برنامه های راهبری را جهت بهبود و اصلاح برنامه ارزشیابی کیفی - توصیفی ، پیش بینی و طراحی می نمایند.
2/3) تعریف مدرسان:
- الف) مدرسان کشوری: عبارتست از 96 نفر ( 3 نفر از هر استان )مدرس خبره ، آگاه و با تجربه که قبلا به عنوان مدرس کشوری دوره ارزشیابی کیفی – توصیفی را گذرانیده اند و اینک توسط معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان ها ،انتخاب و معرفی شده اند .
- ب) مدرسان استانی : عبارت است از 3600 نفر مدرس خبره و آگاه و با تجربه از مناطق کشور ( از هر منطقه به طور مینگین 5 نفر) که توسط ادارات آموزش و پرورش مناطق به استان معرفی می گردند . (- اولویت انتخاب با مدرسان قبلی ارزشیابی کیفی – توصیفی و همکارانی که عضو گروه های آموزشی استان و منطقه می باشند است / در انتخاب جامعه ساده تر این است که برای هر 17 واحد آموزشی- با در نظر داشتن درجه واحد آموزشی- یک مدرس انتخاب و معرفی گردد)
- پ) مدرسان منطقه ای( مدرسه ای) : عبارت است از 5 نفر مدرس منطقه که دوره آموزشی را در استان گذرانیده و وظیفه دارند اطلاعات دریافتی را به معلمان 17 واحد آموزشی(نسبت به درجه واحد آموزشی یعنی در تعیین جامعه ، تعداد معلم مد نظر قرار گیرد ) منتقل نمایند.
3/3)تعریف شورای راهبری : عبارتند از افرادی مسئول، مطلع، ذی ربط و ذی نفع( به شرحی که در ادامه آمده است ) در سه سطح کشور ، استان و منطقه. تمام تصمیمات توسط این حلقه به اجماع گرفته و قابل اجرا خواهد بود .
4/3)دبیرخانه ارزشیابی کیفی –توصیفی: عبارت است از بازوی کمکی و مشورتی دفترآموزش دبستانی که با مجوز معاونت ابتدایی برای یک سال تحصیلی در یک استان و با مشارکت فکری گروه های آموزشی کل کشور تشکیل می شود . این دبیر خانه برای سال تحصیلی 94/93 در آذر بایجان غربی تشکیل شده است .
5/3) دوره ضمن خدمت : منظور از دوره در این دستورالعمل عبارتست از گردهمایی 24 ساعته گروهی از معلمان یا مجریان برنامه ارزشیابی کیفی- توصیفی( حد اکثر 40 نفر) که به روش حل مسئله ( کاملا فعال )در یک فضای مناسب به منظور افزایش مهارت های شغلی و حرفه ای و پیدا کردن راه کار منطقی و اصولی کاربست کلاسی ارزشیابی کیفی- توصیفی در عمل ، دور هم جمع می شوند .
آنچه در هر کارگاه انتظار است اتفاق افتد عبارت است از:
- مبانی نظری (یک ششم کل زمان کار گاه)؛
- بحث گروهی و کار عملی در گروه های کوچک ( چهار ششم زمان کار گاه )؛
- جلسه ارائه کار عملی گروه ها و مشارکت جمعی در نقد و بررسی آنها ( یک ششم زمان).
4) جدول و نمودار مفهومی شورای راهبری برنامه ارزشیابی کیفی – توصیفی
1/4) جدول اجرایی |
|
|
||||||
استان |
تعداد مدرس کشوری |
تعداد مناطق |
تعداد مدرس استانی |
پوشش واحد آموزشی |
شماره نامه ابلاغ اعتبار به استان در مورخ93/4/1 |
اعتبار تخصیص یافته
|
|
|
اذربایجان شرقی |
3 |
39 |
195 |
259 |
200/56887 |
245000000 |
|
|
|
||||||||
اذربایجان غربی |
3 |
24 |
120 |
3018 |
200/56888 |
399000000 |
|
|
|
||||||||
اردبیل |
3 |
19 |
95 |
1419 |
200/56890 |
213500000 |
|
|
|
||||||||
اصفهان |
3 |
40 |
200 |
2538 |
200/56928 |
329000000 |
|
|
|
||||||||
البرز |
3 |
8 |
40 |
763 |
200/56930 |
161000000 |
|
|
|
||||||||
ایلام |
3 |
14 |
70 |
692 |
200/56954 |
147000000 |
|
|
|
||||||||
بوشهر |
3 |
17 |
85 |
801 |
200/56955 |
91000000 |
|
|
|
||||||||
چهارمحال و بختیاری |
3 |
17 |
85 |
971 |
200/56956 |
213500000 |
|
|
خراسان رضوی |
3 |
47 |
235 |
4675 |
200/56884 |
416450000 |
|
|
|
||||||||
خراسان شمالی |
3 |
9 |
45 |
1097 |
200/56959 |
228000000 |
|
|
خراسان جنوبی |
3 |
12 |
60 |
1193 |
200/56960 |
210000000 |
|
|
|
||||||||
خوزستان |
3 |
39 |
195 |
4254 |
200/56961 |
581000000 |
|
|
|
||||||||
زنجان |
3 |
14 |
70 |
1019 |
200/56962 |
101500000 |
|
|
سمنان |
3 |
11 |
55 |
408 |
200/56963 |
140000000 |
|
|
|
||||||||
سیستان و بلوچستان |
3 |
32 |
160 |
3804 |
200/56964 |
497000000 |
|
|
|
||||||||
شهر تهران |
3 |
19 |
95 |
1730 |
200/56966 |
371000000 |
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
استان |
تعداد مدرس کشوری |
تعداد مناطق |
تعداد مدرس استانی |
پوشش واحد آموزشی |
شماره نامه ارسالیبه استان در مورخ93/4/1 |
اعتبار تخصیص یافته |
|
شهر ستانهای تهران |
3 |
20 |
100 |
1426 |
200/56972 |
437500000 |
|
|
|||||||
فارس |
3 |
59 |
295 |
3806 |
200/56973 |
336000000 |
|
|
|||||||
قزوین |
3 |
14 |
70 |
820 |
200/56974 |
105000000 |
|
|
|||||||
قم |
3 |
7 |
35 |
534 |
200/56975 |
98000000 |
|
|
|||||||
کردستان |
3 |
16 |
80 |
1880 |
200/56976 |
140000000 |
|
|
|||||||
کرمان |
3 |
32 |
160 |
3000 |
200/56977 |
290500000 |
|
|
|||||||
کرمانشاه |
3 |
24 |
120 |
2327 |
200/56978 |
158000000 |
|
|
|||||||
کهگیلویه و بویر احمد |
3 |
13 |
65 |
1630 |
200/56979 |
210000000 |
|
|
|||||||
گلستان |
3 |
14 |
70 |
1224 |
200/56980 |
147000000 |
|
|
|||||||
گیلان |
3 |
33 |
165 |
1996 |
200/56982 |
129500000 |
|
|
|||||||
لرستان |
3 |
24 |
120 |
2643 |
200/56984 |
154000000 |
|
|
|||||||
مازندران |
3 |
32 |
160 |
1976 |
200/56985 |
217000000 |
|
|
|||||||
مرکزی |
3 |
15 |
75 |
1120 |
200/56987 |
11 2000000 |
|
|
|||||||
هرمزگان |
3 |
22 |
110 |
1909 |
200/56988 |
199500000 |
|
همدان |
3 |
19 |
95 |
1458 |
200/56989 |
164500000 |
|
|
|||||||
یزد |
3 |
15 |
75 |
676 |
200/56990 |
35000000 |
|
جمع |
96 |
720 |
3600 |
60066 |
|
7277500000 |
|
2/4) نمودار مفهومی شورای راهبری برنامه ی ارزشیابی کیفی – توصیفی
5 ) اعضا و شرح وظایف شوراهای راهبری:
1/5) اعضای شورای راهبری کشوری
1/1/5) اعضای بخش اجرایی:
- معاون آموزش ابتدایی ( رئیس جلسه)؛
- مدیر کل دفتر آموزش دبستانی یا یکی از معاونین ایشان( دبیر جلسه) ؛
- معاون مدیر کل دفتر آموزش دبستانی؛
- رئیس گروه برنامه ریزی ارزشیابی فرایندهای آموزشی و یادگیری؛
- رئیس گروه برنامه ریزی فناوری و گروههای آموزشی؛
- رئیس گروه برنامه ریزی کیفیت بخشی به کلاس های چندپایه ؛
- کارشناسان گروه ارزشیابی فرایندهای آموزشی و یادگیری ؛
- نماینده دفتر مدارس غیر دولتی؛
- نماینده دفتر مدارس خارج از کشور؛
- نماینده دفترامور مناطق کمتر توسعه یافته و عشایر؛
- نماینده مرکزسنجش آموزش و پرورش؛
- نماینده سازمان پژوهش؛
- نماینده سازمان استثنایی؛
2/1/5) اعضا بخش علمی :
- 96 نفر مدرس ارزشیابی کیفی - توصیفی به انتخاب معاون آموزش ابتدایی استانها.( هر استان 3 نفر )
2/5) وظایف شورای راهبری کشوری :
1/2/5) وظایف اعضا بخش اجرایی:
- سیاست گذاری در خصوص استقرار برنامه ارزشیابی کیفی - توصیفی؛
- نظارت بر اجرای برنامه ارزشیابی کیفی – توصیفی؛
- صدور گواهینامه صلاحیت مدرس کشوری (برای 96 نفر ) ؛
- اجرای دوره 24 ساعته ضمن خدمت با عنوان " سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی " با کد 91400717 برای 96 نفر مدرس کشوری.
- تعیین سرفصل های آموزشی؛
- تعیین محتوای مناسب برنامه ارزشیابی کیفی - توصیفی؛
- تولید محتوای مناسب برنامه ارزشیابی کیفی - توصیفی؛
- بررسی و تایید محتوای استانی؛
- انجام نیاز سنجی آموزشی؛
- مدیریت اجرای دوره آموزشی برای مدرسان کشوری؛
- ارائه الگوهای مناسب سنجش یادگیری در کلاس؛
- مدیریت نظارت بالینی از کلاس مدرسان استانی؛
- شرکت در جلسات استانی و منطقه ای.
- 1/2/5) وظایف اعضای بخش علمی :
شرکت در دوره ها ،گردهمایی ها، کارگاهها و جشنواره های مختلف به تشخیص شورای راهبری کشور.
3/5) اعضای شورای راهبری استانی :
1/3/5) اعضا بخش اجرایی:
- مدیر کل یا یکی از معاونین ایشان
- معاون آموزش ابتدایی
- رئیس اداره آموزش ابتدایی دوره اول
- رئیس اداره آموزش ابتدایی دوره دوم
- کارشناسان اداره آموزش ابتدایی
- رئیس گروه اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی
- کارشناس مسئولان اداره تکنولوژی
- نماینده مدارس غیردولتی
- نماینده مدارس عشایری
- نماینده ارزیابی عملکرد
- نماینده مرکزسنجش
- نماینده مدرسان کشوری( یکی از سه)
2/3/5) اعضا بخش علمی :
- میانگین 5 نفر از هر منطقه به نسبت تعداد واحد های آموزشی.( با توجه به جدول 1/4)
نکته: در انتخاب مدرسان استانی اولویت با مدرسان قبلی ارزشیابی کیفی – توصیفی و همکاران عضو گروه های آموزشی استان است .
4/5)وظایف شورای راهبری استانی:
1/4/5) وظایف اعضا بخش اجرایی :
- تعیین نیازهای آموزشی اولویت دار استان و ارائه آنها به شورای راهبری کشوری
- نظارت بر اجرای برنامه ارزشیابی کیفی – توصیفی
- ارسال گزارش فصلی از روند اجرای برنامه، چالش ها و مشکلات ارزشیابی کیفی – توصیفی در استان به شورای راهبری کشوری
- بستر سازی برای اجرای دوره های ضمن خدمت ( حضوری و غیر حضوری – خود آموز )
- شناسایی و تشویق مجریان موفق به منظور ایجاد انگیزه و الگو بخشی
- طراحی و صدور کارت صلاحیت برای مدرسان استانی
- اجرای دوره 24 ساعته ضمن خدمت با عنوان " سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی " با کد 91400717 برای 3600نفر مدرس استانی.
- نظارت براجرای سرفصل های آموزشی تعیین شده شورای راهبری کشوری
- مدیریت دراجرای دوره آموزشی مدرسان مناطق( تا پایان نیمه اول دی ماه 93)
- ارائه الگوهای بومی سنجش یادگیری در کلاس به شورای راهبری کشوری
- نظارت بالینی از کلاس مدرسان منطقه ای
2/4/5) وظایف اعضا بخش علمی :
شرکت در دوره ها ،گردهمایی ها، کارگاه ها و جشنواره های مختلف به تشخیص شورای راهبری استان.
5/5) اعضای شورای راهبری منطقه ای :
1/5/5) اعضا بخش اجرایی:
- رئیس اداره یا یکی از معاونین ایشان
- معاون آموزش ابتدایی
- کارشناس مسئول ابتدایی
- کارشناسان ابتدایی
- کارشناس مسئول تکنولوژی
- نماینده مدارس غیر دولتی
- نماینده ارزیابی و عملکرد
- نماینده امتحانات
- نماینده مدرسان استانی ( یکی از 5 نفر ).
2/5/5) گیرنده های نهایی :
- معلمان 17 واحد آموزشی (در انتخاب واحد آموزشی به درجه واحد های آموزشی توجه شود) . با توجه به جدول 1/4
.
6/5) وظایف شورای راهبری منطقه ای:
1/6/5) وظایف اعضا بخش اجرایی :
- تعیین نیازهای آموزشی اولویت دار منطقه و ارسال به شورای راهبری استانی؛
- نظارت بر اجرای برنامه ارزشیابی کیفی – توصیفی؛
- ارتباط با شورای راهبری استانی ؛
- ارسال گزارش فصلی از روند اجرای برنامه ارزشیابی کیفی – توصیفی به شورای راهبری استانی ؛
- احصا و ارسال چالش ها و مشکلات اجرای برنامه ارزشیابی کیفی – توصیفی به شورای راهبری استانی ( هر سه ماه یک بار ) ؛
- بستر سازی برای اجرای دوره های ضمن خدمت ( حضوری و غیر حضوری – خود آموز تا نیمه دوم اسفند 93 ) ؛
- شناسایی و تشویق مجریان موفق به منظور ایجاد انگیزه و الگو بخشی؛
- اجرای دوره 24 ساعته ضمن خدمت با عنوان " سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی " با کد 91400717 برای معلمان مشمول .
- اجرای دوره آموزشی برای معلمان تحت پوشش(حداکثر تا نیمه دوم اسفند93 )؛
- نظارت بالینی به کلاس معلمان تحت پوشش.
6) شیوه تامین اعتبار :
اعتبار مورد نیاز :
در اجرای شورای راهبری کشوی ، استانی ، منطقه ای برای انجام فعالیت های زیر:
- برگزاری دوره ضمن خدمت
- کارگاه آموزشی
- تولید و توزیع مواد آموزشی ( محتوا)
- برنامه همایش ارزشیابی کیفی – توصیفی
- آموزش و اجرای مداخله های آموزشی
جمعا با توجه به جدول 1/4 ریال اعتبار مورد نیاز می باشد .
شیوه ی تامین اعتبار مورد نیاز:
اعتبار مورد نیاز از بودجه معاونت آموزش ابتدایی تامین و تخصیص و به استان ها طبق جدول1/4 فوق الذکر ابلاغ گردیده است .
نکات قابل توجه:
- مسئول اجرای تحقق اهداف این دستور العمل با معاونت آموزش ابتدایی استان می باشد ؛
- برای مدرسان و تمامی کسانی که توسط مدرسان کشوری و استانی (با توجه به جدول 1/4) آموزش می بینند گواهی حضور در دوره ضمن خدمت صادر گردد .
- معاونت آموزش ابتدایی استان هر سه ماه یک بار با مستندات لازم ( فیلم ، عکس، اسلاید ، کتاب ....) مطابق با فرم زیر و گزارش عملکرد به دفتر آموزش دبستانی ارسال نماید .
- جلسات بخش اجرایی شوراهای راهبری استانی و منطقه ای هر دو ماه حداقل یک بار باید برگزار گردد
بهمن قره داغی
امتیاز : |
