جستجوگر پیشرفته
موضوع : آموزش ابتدایی , پیشینه آموزش و یادگیری ,
تعريف گروه هاي آموزشي:
گروههاي آموزشي تشكل هايي از معلمان آموزش و پرورش است كه با هدف جلب همكاري و استفاده هر چه بهتر از تجارب آنان در تحقق مأموريت هاي مطلوب در سطح ستاد ، سازمان ، مديريت ، اداره و مدرسه فعّاليّت مي نمايند .
به تعبیر دیگر گروههای آموزشی بعنوان مرجعی علمی و یاری دهنده به معلمان بیش از دو دهه است که در متن نظام تعلیم و تربیت منشا خدمات بسیاری بوده است ؛ به گونه ای که آموزش و پرورش کشور در مرحله ی گذار از رشد کمی و ورود به مولفه های کیفی تا حدود بسیار زیادی وام دار این نهاد علمی می باشد . اما تحولات پرشتاب در عرصه ی آموزش و پرورش و تغییرات انجام شده در آن همچون : برنامه ی درسی مبتنی بر فرایند به جای ارزشیابی مقطعی و پایانی ؛ ، تشکیل مدارس مجازی در کنار مدارس حقیقی ، شیوه های تدریس آزاد و خلاق به جای شیوه های تدریس تقلیدی و ... ضرورت تعریف جدید از نقش و وظایف هر یک از افراد ، نهاده ها و سازمان ها ی مرتبط با حوزه ی تعلیم و تربیت را ایجاب می نماید.
.در هر نظام آموزشی ، از میان عناصر آن معلمان به عنوان خط مقدم و عامل تحقق بخش اهداف آن نظام تلقی می شوند . معلمان می توانند با وجود کمبود امکانات و فضای آموزشی بستری مناسب و لازم را برای یادگیری و رشد فراگیران تسهیل و فراهم کنند و با بکار گیری شیوه ها و الگوهای مناسب تدریس ، برخورد ها و روابط انسانی با فراگیران موجب رشد فکری ، اجتماعی و عاطفی ، اخلاقی و خلاقیتی آنان شوند .از سوی دیگر در کلاس درس ، موقعیت ها و مسائلی برای معلمان پیش می آید که حل آن ها نیاز به فکر و تجربه ی کافی می باشد .
ا زجمله مسائلی که معلمان بیشتر با آنها روبرو هستند عبارتند از:
چه راهبرهایی اتخاذ کنم تا موجب جلب توجه فراگیران به مطالب درسی شود ؟
عوامل تمرکز بخشی فراگیران چیست ؟
چه مهارت هایی را به کار بگیریم تا میزان مشاهده و یادگیری فراگیران بیشتر شود ؟
در برخورد با فراگیران بی انضباط و مخل کلاس چه برخوردی داشته باشیم ؟
چه تدابیری بیندیشیم تا میزان و قدرت رهبری معلمان افزایش یابد ؟
و..........
ضرورت تغيير ساختار گروههاي آموزشي:
- گذار از رشد كمي به مؤلفه هاي كيفي
- برنامه هاي درسي مبتني بر فرايند به جاي برنامه هاي مبتني بر نتيجه ارزشيابي مستمر و واقعي به جاي ارزشيابي مقطعي و پاياني
- تشكيل مدارس مجازي در كنار مدارس حقيقي
- شيوه هاي تدريس آزاد و خلاق به جاي شيوه هاي تدريس تقليدي
چشم انداز
گروه هاي آموزشي مجموعه ي يادگيرنده اي است كه همه اعضاي آن تلاش مي نمايند:
ضمن شناسايي حوزه هاي يادگيري مهارت ياد دادن و ياد گرفتن از يكديگر را (خودآموزي و هم آموزي) بياموزند و بدان عمل كنند و معلمان مخاطب خود را به چنين ويژگي مجهز نموده و با اعتقاد به امر پژوهش به طور مستمر اقدامات خود را مورد بررسي و ارزشيابي قرار دهند .
مأموريت هاي اصلي گروه هاي آموزشي
1- فراهم نمودن شرايط لازم و مناسب براي تبادل تجربه و تعامل افكار و انديشه ها در بين معلمان
2- مسأله يابي در آموزش و پرورش دوره ي عمومي
3- توانمند سازي معلمان در بكارگيري هدفمند فناوري اطلاعات و ارتباطات
4- نقد و بررسي و تحليل طرح ها و برنامه هاي آموزشي و پرورشي دوره ي عمومي
5- توسعه ي توانمندي هاي معلمان در حوزه هايي چون فرآيند ياددهي – يادگيري ، ارزشيابي پيشرفت تحصيلي و تربيتي
6- توسعه ي فرهنگ تحقيق و پژوهش
برخی از وظایف عمومی سرگروه آموزشی:
-اجرای طرح هاوبرنامه های اعلام شده ازسوی كارشناسی تكنولوژی وگروه های آموزشی منطقه
-طراحی تقویم اجرایی و برنامه عملیاتی
-ایجاد بانك اطلاعاتی ازمعلمان مرتبط وغیرمرتبط
-تبادل تجربه باگروه های آموزشی سایرمناطق استان
-ارایه خدمات مشاوره ای به معلمان ازطریق دیدارآموزشی(بازدید)،تلفن،مكاتبه،اینترنت و....
-حضورفعال درجلسات شورای معلمان
-نظارت برتدریس معلمان از طریق حضورمستمردرمدارس
-اجرای طرح ها و برنامه های اعلام شده ازسوی سرگروه آموزشی استان
-برگزاری جلسات،نشست،كارگاه های آموزشی،فراخوان علمی-آموزشی
- جمع آوری طرحهای خلاق و ایده های نوین آموزشی وانتقال آنان به همكاران
-شناسایی ابتكارات و اندیشه های خلاق معلمان
-پیشنهاد تشكیل دوره های آموزش ضمن خدمت مورد نیازمعلمان ومدیران
-شناسایی استادان و صاحبنظران و مدرسین تربیت معلم به منظوراستفاده ازنظریات وتجارب آموزشی آنان
-بررسی و طبقه بندی نیازهای واحدهای آموزشی به تفكیك رشته/پایه درزمینه های مختلف آموزشی
-بررسی وگزارش علل افت یا پیشرفت آموزشی دردروس مختلف با ارائه راهكارهای علمی و عملی برای رفع مشكلات احتمالی آموزشی
-تهیه و ارسال بروشورها،پیام ها و راهبردهای آموزشی به مدارس
-برنامه ریزی برای كارگاه های آموزشی ودیدارهای آموزشی ازمدارس درطول تحصیلی
-بودجه بندی كتب درسی
-سایر
امتیاز : |

مطالب مرتبط