جستجوگر پیشرفته






موضوع : آموزش ابتدایی ,

 

شیوه های خلاق و متنوع در آموزش املاء دانش آموزان

 

املای سنتی:

به صورت خطابه ای برای دانش آموزان گفته می شود و تصحیح توسط معلم یا دانش آموز صورت می گیرد.

کامل کردن جمله ها برای تقویت املاء:

چند جمله روی تابلو نوشته می شود به طوری که در جمله جای یک کلمه خالی بماند سپس در پایین تابلو تعدادی کلمه(از جمله کلمه مورد نظر) قرار می گیرد و متضاد و مترادف و هم خانواده آن نوشته می شود و سپس بچه ها گروهی باید کلمه مناسب را در جای خالی قرار دهند. در پایان جمله ها را با صدای بلند می خوانیم.

املاء به صورت گروهی:

دانش آموزان به گروه های دو نفری تقسیم می شوند از هر گروه خواسته می شود متن املایی تهیه نمایند. از متن هر گروه قسمت هایی را انتخاب کرده به صورت یک متن پیوسته دیکته می شود تا بچه ها بنویسند. متناسب با آنچه که بچه ها نوشته اند معلم امتیاز حاصل 

 

هر گروه را اعلام می دارد. در این نوع املاء نویسنده متن در هر گروه دانش آموز ضعیف آن گروه می باشد.

املای خطابه ای:

فراگیران در گروه به هم املا می گویند یا به اولیا و خواهر برادر در منزل املاء گفته می شود و تصحیح توسط گوینده صورت می پذیرد. در این نوع املاء تثبیت یادگیری املایی و صحیح نوشتن واژه ها مد نظر است.

آموزش املاء هنگام تدریس بخوانیم:

در هنگام تدریس کلمات مشکل دو املایی روی تابلو کلاس نوشته از بچه ها می خواهیم به صورت شفاهی برای آن ها هم خانواده،متضاد، مترادف و ... جمله بگویند.

املای مشارکتی:

دانش آموزان به گروه های ۳ نفری تقسیم می شوند یک نفر به عنوان گوینده تعیین می شود،دانش آموزی نویسنده و دانش آموز دیگر ناظر. در ضمن نوشتن ناظر به نویسنده یاری می دهد.-۷ تهیه متن از غلط های املایی دانش آموزان:در این فعالیت هر یک ماه یک بار از میان کلمه هایی که دانش آموزان در متون املایی ۴ هفته گذشته اشتباه داشته اند متن املایی جدیدی فراهم می آید این متن می تواند به صورت غلط در اختیار بچه ها قرار می گیرد تا درست آنها را بنویسند و هم چنین می شود از جانب آموزگار بیان و بچه ها بنویسند.

املای جمله نویسی:

در این روش ۲۰ کلمه از متن درس انتخاب می شود و روی تابلو کلاس نوشته می شود. از بچه ها می خواهیم با هر کدام از کلمه ها در دفتر خود جمله بسازند. پس از تصحیح املای دانش آموزان با انتخاب معلم چند نفر جملات خود را برای دانش آموزان دیگر می خوانند.

املای حفظی:

آموزگار متنی را در اختیار بچه ها می گذارد تا قبلا آن را بخوانند و مرور نمایند. در روز املاء معلم ابتدای جمله های متن را بیان می نماید تا دانش آموزان از حفظ باقی متن را بنویسند.

املای کامل کردنی:

متنی از درس آماده می گردد و جلوی کلمات کلیدی جای خالی قرار داده می شود سپس از دانش آموزان می خواهیم تا با هم معنی یا هم خانواده کلمه مورد نظر جای خالی را پر نمایند.

املای آبی:

در ظرفی پر از آب از دانش آموزان خواسته می شود تا با انگشت کلمه هایی را که برایشان دیکته می شود بنویسند.( نوعی از تکلیف شب)

املای بدون نقطه:

از روی متنی که قبلا آماده شده کپی گرفته شود، از بچه ها می خواهیم نقطه های موجود در متن راکه حذف شده اند نقطه گذاری نمایند

کامل کردن املاء :

با کمک حافظه: املایی به صورت متن تهیه می شود و حدود ۲۰ کلمه را که ارزش املایی دارند به صورت جای خالی در متن در نظر می گیریم سپس دانش آموزان با استفاده از آنچه که آموخته اند کلمه ها را در جای خالی جایگزین می نمایند.

املای ذهنی:

متنی از املاء بین دانش آموزان توزیع می شود و پس از چند دقیقه جمع آوری می گردد. سپس از دانش آموزان خواسته می شود تا کلمه هایی را که در ذهنشان باقی مانده است روی دفتر یا ورقه بنویسند.

املای بی صدا:

سبب تقویت هوش دیداری دانش آموزان می گردد. بچه ها باید ابتدا خوب به لب ها و حرکات صورت نگاه کنند سپس کلمه یا جمله ی ادا شده توسط آموزگار را بنویسند.در حقیقت معلم مانند کسی است که برای افراد ناشنوا املاء می گوید. البته بهتر است معلم همان طور که بی صدا املا می گوید در فضا نیز با انگشتان دست بنویسد تا بچه ها با نگاه به آن کلمه ها را یادداشت نمایند.

مسابقه املاء نویسی:( نوشتن کلمه های هم خانواده، متضاد، مترادف ٰجمله نویسی و ...)

30 کلمه از درس انتخاب و از بچه ها خواسته میشود برای 5 کلمهٰ هم خانواده، 5 کلمه متضاد، 5کلمه مترادف و با ۵ کلمه جمله نویسی نمایند.

املای زنجیرهای:

ابتدا معلم جمله ای می گوید سپس از دانش آموزان می خواهد که با آخرین حرف از جمله مورد نظر جمله جدیدی بنویسند.

کامل کردن جمله ی ناقص:

گاهی می توانیم املاء را به گونه ای تنظیم نماییم که جمله هایی ناتمام برای بچه ها خوانده شود سپس بخواهیم جمله ها را کامل نمایند.

املای مرتب کردنی:

روش اول : تعدادی جمله را در اختیار بچه ها قرار می دهیم و از آن ها می خواهیم مرتب نمایند.

روش دوم : تعدادی کلمه به عنوان کلید در اختیار بچه ها قرار می دهیم و از آن ها می خواهیم با کلمات جمله بسازند. پس از جمله سازی از دانش آموزان می خواهیم جملات را مرتب نمایند.

املای حسی:

با اجرای این روش شا دی و نشاط را با املاء همراه خواهیم ساخت ، معلم و یا خود دانش آموزان بر روی کمر یکدیگر کلمه ای را نوشته و او باید حدس بزند که چه کلمه ای نوشته شده است و بعد آن را بر روی تابلوی کلاس بنویسد .



امتیاز :

برچسب ها : شیوه های خلاق و متنوع در آموزش املاء دانش آموزان , متن زیبا , شادی و نشاط در کلاس درس ,
شیوه های خلاق و متنوع در آموزش املاء دانش آموزان نوشته شده در پنجشنبه 1391/09/16 ساعت 22:18

مطالب مرتبط



ارسال نظر برای این مطلب

این نظر توسط اندیشه در تاریخ 1392/09/14 و 10:16 دقیقه ارسال شده است

سلام همکار گرامی
تعدادی از مطالب وبلاگتون رو مطالعه کردم از جمله همین پست ،فعالیت های زنگ هنر و ضرب به شیوه جدید و بقیه مطالب به صورت اجمالی
وبلاگ مفیدی دارید موفق باشید


کد امنیتی رفرش





لینک دوستان
کلیه حقوق این سایت ، متعلق به moalleman می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .