جستجوگر پیشرفته
اهـداف دورهي ابتـدايي
مصوب ششصد و چهل و هفتمين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش
در راستاي رسالت و مأموريت آموزش و پرورش و جهت دهي به رشد همه جانبه دانشآموزان بر پايه تعاليم و دستورات دين مبين اسلام اهداف دوره ابتدايي به شرح زير تعيين ميشود. مديران، برنامهريزان و همه افرادي كه در تعليم و تربيت دانشآموزان نقشي بر عهده دارند مكلفند در برنامهريزي امور، سازماندهي فعاليتها و انجام وظايف مربوط به گونهاي اقدام نمايند كه تا پايان دوره تحصيلي دستيابي دانشآموزان به اهداف تعيين شده ممكن باشد.
شايسته است معلمين در طراحي ،اجرا و سنجش و ارزشيابي فرآيند يادگيري به طور پيوسته و مداوم اين اهداف را بهعنوان جهت گيري هاي اصلي خود در نظر داشته باشند.
اعتقادي:
- اصول دين را ميداند و به آن معتقد است.
- خداوند را دوست دارد و او را بهترين ياور و كمك ميداند.
- با زندگي انبياء اولوالعزم به ويژه نبي اكرم (ص) و معصومين (ع) تا حدودي آشناست و آنان را دوست دارد.
- با معناي معاد آشناست و ميداند كه انسان در كارهايي كه انجام ميدهد نزد خداوند پاسخگوست.
- به اولياء دين، بزرگان و شخصيت ها احترام ميگذارد.
- معناي تولي و تبري را ميداند.
- قرآن را از رو ميخواند و با ترجمه برخي از سوره ها آشنايي داشته و از حفظ ميخواند.
- قيامت و حساب در آن روز را باور دارد و خود را در رابطه با اعمالش در نزد خداوند مسئول ميداند.
- نماز را به درستي ميخواند و با احكام ضروري مربوط به نماز و روزه آشناست.
- نمازهاي واجب را با رغبت ميخواند( براي دختران).
- افراد محرم و نامحرم را تشخيص مي دهد و احكام را در حد ضرورت ميداند و به آن عمل ميكند.
- با مسايل مربوط به سن تكليف و تقليد آشناست و احكام را در حد ضرورت ميداند و به آن عمل ميكند (براي دختران).
- با حلال و حرام آشناست و احكام مربوط را در حد ضرورت رعايت ميكند.
- معناي امر به معروف و نهي از منكر را ميداند.
- به مجاهدين در راه خدا و شهداء احترام ميگذارد.
- زمان و مكانهاي مقدس و مهم را ميشناسد.
- به حضور در مسجد علاقه نشان ميدهد و آداب آن را ميداند.
اخلاقي:
- راستگو و امين است.
- مؤدب و مهربان است.
- به عهد خود پاي بند است.
- مظاهر حياء و عفت در او آشكار است.
- احترام به بزرگترها را وظيفهي خود ميداند و به نظرات آنان توجه ميكند.
- از والدين اطاعت ميكند.
- شجاع وصبور است.
- تميز است و پاكيزگي را دوست دارد.
- تكاليف شخصي روزانهي خود را شخصاً انجام ميدهد.
- براي رسيدن به موفقيت پشتكار دارد و تلاش ميكند.
- پوشش اسلامي را دوست دارد و آن را رعايت ميكند.
- اوقات فراغت را با فعاليتها و بازيهاي مناسب پر ميكند.
- اميدوار و با نشاط است و از مواجه شدن با مشكلات نميهراسد.
- ظاهري آراسته دارد.
- خطا و اشتباه ديگران را در مورد خود ميبخشد.
- براي رفتارهاي خود با ديگران دليل دارد.
- در ارتباط با ديگران از كلمات محبت آميز و دوستانه استفاده ميكند.
- براي انجام كارهاي خود، دوستانش را به زحمت نمياندازد.
- به همكلاسان و همسالان خود در انجام وظايف يادگيري كمك ميكند.
- در برابر رفتارهاي ناپسند خود پوزش خواسته و رفتار خود را اصلاح ميكند.
- نظم و انضباط را در خانه، مدرسه و اجتماع رعايت ميكند.
علمي و آموزشي:
- نسبت به شناخت پديدهها كنجكاو است.
- در فكر كردن، شنيدن، گفتن و بيان مقصود، خواندن و نوشتن و حساب كردن مهارت كافي دارد.
- با زبان فارسي آشنايي دارد و ميتواند از كتاب و روزنامه استفاده كند.
- به اهميت و ارزش اطلاعات و اطلاعرساني در زندگي آگاه است.
- ارزش علم را در انجام درست كارها تا حدي ميداند.
- مهارتهاي اوليه براي زندگي در جامعه را كسب كرده است.
- با نحوه يادگيري خود تا حدودي آشناست
- به مطالعه كتاب علاقهمند است.
فرهنگي هنري:
- به زيباييهاي طبيعت توجه دارد و هماهنگي آن را دوست دارد.
- در زمينههاي هنري از زيبايي در پديدههاي طبيعي الگوميگيرد.
- از مشاهده و بررسي آثار هنري لذت ميبرد.
- ذوق و خلاقيت هنري خود را در انجام فعاليتها نشان ميدهد.
- سنتها، پديدهها و آثار موزون را دوست دارد.
- با برخي از آثار معروف هنري آشناست.
- به خواندن اشعار و قصههاي مناسب علاقهمند است.
- برخي از آداب فرهنگي و اجتماعي اسلامي – ايراني را ميداند و براي آنها ارزش قائل است.
اجتماعي:
- وظايف خود را در مقابل خانواده، دوستان و همسايگان ميداند.
- اعضاي خانواده خود را دوست ميدارد و در انجام كارها به آنها كمك ميكند.
- به معلمين و اولياي مدرسه احترام ميگذارد.
- به حق خود قانع است و حقوق ديگران را رعايت ميكند.
- براي به دست آوردن حق خود از راههاي درست تلاش ميكند.
- همكلاسيهاي خود را دوست دارد و به آنها كمك ميكند.
- همكاري با ديگران را دوست دارد.
- در بازيها و فعاليتهاي گروهي شركت ميكند.
- مقررات مدرسه را ميداند و به آنها عمل ميكند.
- به رعايت مقررات اجتماعي علاقه نشان ميدهد.
- در انجام وظايف و مسئوليتهايي كه برعهده او ميگذارند پاي بند است.
- نظرات اصلاحي ديگران را در مورد خود ميپذيرد.
- اشتباهات ديگران را با رعايت احترام به آن ها تذكر ميدهد.
- در برابر خدمت ديگران قدرشناس است و از آن ها تشكر ميكند.
- آداب سخن گفتن را رعايت ميكند.
- خدمت كردن به ميهن و مردم خود را دوست دارد.
زيستي:
- از حواس خود به خوبي محافظت و استفاده ميكند.
- در نشستن و راه رفتن و استفاده از قوای بدنی به درستی عمل می کند.
- بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت می کند.
- در حفظ محیط زیست کوشا است.
- با تمرین ها و بازیهای مناسب ،قابلیت جسمی خویش را افزایش می دهد.
- نکات ایمنی را می داند و رعایت می کند.
- اهمیت مصونیت در برابر امراض را درک می کند.
- در حفظ سلامتی خود و دیگران تلاش می کند.
سياسي:
1ـنظام جمهوري اسلامي ايران را ميشناسد، به پرچم كشور احترام ميگذارد و سرود ملي را ازحفظ ميخواند.
2ـ با زندگي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران آشنا استواز اوبه بزرگي ياد ميكند.
3ـ اهميت استقلال وآزادي را در پيشرفت جامعه درك ميكند.
4- به حكومت ديني و ولايت فقيهعلاقهمنداست.
5ـ مسلمانان را دوست دارد و نسبت به امور آنان بيتفاوت نيست.
6ـ اقوام مختلف ايراني را ميشناسد و با آنان احساس همبستگي ميكند.
7- افراد عدالتخواه وحق طلب رادوست دارد.
8- سران كفار و مشركين صدر اسلام را ميشناسد و با اعمال آنها نسبت به پيامبر(ص) و مسلمينآشنا است.
9- سران كفار و مشركين معاند بااسلام رادرزمان حاضر ميشناسد.
10- با مفهوم وحدت وامنيت ملي آشنااست .
اقتصادي
1ـ كاركردن را دوستدارد و بهافرادي كه كارهاي مفيددارنداحترامميگذارد.
2ـ وسايل خودراتميزوسالم نگهميدارد.
-3 تنپروري، بيكاري و راحتطلبي را از عوامل شكست فرد وجامعه مي داند.
4ـ در حفظ اموال عمومي به عنوان ثروت ملي ميكوشد و در استفاده از آنها درست عملميكند.
5ـ مالكيت خود و ديگران را تميز ميدهد و به مالكيت ديگران احترامميگذارد.
6ـ مشاغل و حرف موجود در محيط زندگي خودراميشناسد.
7ـ به استفاده از توليدات داخلي علاقهمند است.
اهداف كلي پاية ششم
با ايجاد پايه ششم ابتدايي در دوره ابتدايي اهداف اين پايه به طور جداگانه توسط شوراي عالي آموزش و پرورش به تصويب رسيده است .اين اهداف عبارتند از :
- تكميل، تعميق و تثبيت اهداف مصوب دورة ابتدايي متناسب با سند تحول بنيادين آموزش و پرورش و همسو با برنامه درسی ملی
- تربیت همه جانبه دانش آموزان در راستاي دستیابی به مراتبی از حیات طیبه متناسب با موقعيتها و نيازهاي جديد و پاسخ به اقتضائات آن و كسب آداب و مهارتهاي ضروري براي ورود به دوره تحصيلي بعدي و تامين زندگي
اهداف برنامههاي درسي پایة ششم
اهداف برنامه هاي درسي پاية ششم با توجه به اهداف كلي و اهداف دوره ابتدايي مصوب شورای عالی آموزش و پرورش به شرح زير است:
1- تربيت عقلاني و تقويت تفکر و تعقل
2- تعميق باور به ارزشمندی نهاد خانواده، وطن، فرهنگ و هویت اسلامی-ايراني و ارج نهادن به ميراث فرهنگي، قانون، صداقت و پاكي
3- تقويت باور به هدفمندی خلقت، آيه بودن آن، ارزشمندی مخلوقات و درک قوانین و زیباییهای جهان آفرینش
4- آشنايي با آداب و مهارتهای زندگی و بهكارگيري آنها
5- آشنايي با تأثير كار و تلاش در پيشرفت كشور، مشاغل و فرايندهاي اقتصادي در محيط زندگي
6- توانايي بهكارگيري مهارتهای اصلی زبان و خواندن و نوشتن متون زبان فارسی
7- توانايي بهكارگيري مفاهیم و مهارتهای پاية رياضي در حلّ مسائل روزمرة زندگی
8- نگرشها و مهارتهاي پايه در خلق آثار فرهنگي هنري با رويكرد تربيت هنري
9- شناخت و کاربرد روشها، مواد و ابزارهای علمی و فناورانه در یادگیری و زندگی روزمره
امتیاز : |
نوشته شده در جمعه 1398/07/26 ساعت 18:42