جستجوگر پیشرفته






موضوع : روش بحث گروهی ,

روش تدریس بحث گروهى

 

روش بحث گروهى گفتگويى است سنجيده و منظم دربارهٔ موضوعى خاص که مورد علاقه مشترک شرکت‌کنندگان در بحث است. روش بحث گروهى براى کلاس‌هايى قابل اجرا است که جمعيتى بين 6 تا 20 نفر داشته باشند. در صورت بالا بودن جمعيت کلاس، بايد آنها را به گروه‌هاى کوچکتر تقسيم نمود يا از روش‌هاى ديگر استفاده کرد.

 در اين روش، معمولاً معلم موضوع يا مسأله خاصى را مطرح مى‌کند و شاگردان درباره آن به مطالعه، انديشه، بحث و اظهارنظر مى‌پردازند و نتيجه مى‌گيرند؛ بنابراين - بر خلاف روش سخنرانى - در اين روش، شاگردان در فعاليت‌هاى 

آموزشى فعالانه شرکت مى‌کنند و مسؤوليت يادگيرى را به عهده مى‌گيرند. آنان در ضمن مباحثه، از انديشه و نگرش‌هاى خود با ذکر دلايل متکى بر حقايق، مفاهيم و اصول علمى دفاع مى‌کنند. در اجراى صحيح بحث گروهي، شاگردان بايد توانايى سازمان‌دهى عقايد و ديدگاه‌هاى خود، انتقادات ديگران - چه درست و چه نادرست - و ارزيابى نظرهاى مختلف را در ضمن بحث داشته باشند؛ به عبارت ديگر، روش بحث گروهى روشى است که به شاگردان فرصت مى‌دهد تا نظرها، عقايد و تجربيات خود را با ديگران در ميان بگذارند و انديشه‌هاى خود را با دلايل مستند بيان کنند.

مقدمه

معلم موضوعي را انتخاب مي‌كند كه شركت‌كنندگان درباره آن دانش قبلي لازم را براي بحث دارا باشند به همين دليل اغلب جلسات بحث بعد از جلسات سخنراني گذاشته مي‌شود گام اول شامل چهار قسمت است. بيان هدف‌هاي تدريس، بيان منظور بحث، توضيح ارتباط بحث يا آن‌چه يادگيرندگان تاكنون آموخته‌اند و استفاده از پيش‌سازمان‌دهنده براي جلب توجه شركت‌كنندگان


هدايت بحث
مسئوليت اين قسمت به عهده معلم است و بايستي به نحوي هدايت شود تا تفكر خلاق و تنوع پاسخ تقويت شود پرسش‌ها بايد حاوي كلمات كليدي مرتبط با موضوع و هدف بحث باشد و مانع از پاسخ‌هاي بلي يا خير شود و معلم بر كيفيت پاسخ‌ها نيز نظارت دارد.

خلاصه كردن بحث
مسئوليت اين قسمت نيز بر عهده معلمان است كه براي روشن نمودن آراء مورد بحث و دستيابي به توافق جمعي صورت مي‌گيرد.

در این روش نکات زير نیز حايز اهميت است:

ـ «گفت‏وگو»: دانش‏آموزان در اين روش هم شنونده و هم گوينده هستند و نه فقط شنونده..

ـ «سنجيده و منظم»: گفت‏وگوي شاگردان هدفمند طراحي شده و با نظم خاصي به پيش مي‏رود..

ـ «موضوع خاص»: به منظور استفاده لازم از بحث، بايد موضوع كاملاً مشخص و معين شود..

ـ «مورد علاقه مشترك»: چنانچه موضوع مورد علاقه عموم شركت‏كنندگان نباشد، افراد با انگيزه لازم آن را دنبال نخواهند كرد..

ـ «دفاع از ديدگاه‏هاي خود»: در بحث گروهي، افراد ديدگاه‏هاي خود را در مورد موضوع خاص مطرح كرده و با تكيه بر استدلال‏هاي علمي، از ديدگاه خود حمايت مي‏كنند..

 فوايد

در اين روش دانش اموز محور یادگیری است و در تمام جلسه فعال خواهد بود.

تبادل اطلاعات در مذاكره گروهي موجب مي‏شود كه افراد گروه با استفاده از وسعت اطلاعات، ديد عميق‏تري نسبت به مسئله پيدا كرده و موفق به درك مسائل پيچيده و دشوار شوند



امتیاز :

برچسب ها : روش بحث گروهى , اموزش دانش اموزان , اندیشه و نگرش , یادگیری , علاقه , گروههای کوچک , جمعیت , کلاس درس , عقاید , دیدگاه , آموزش , معلمان , بیرجند , سربیشه , فایده بحث کردن،محور یادگیری،وسعت اطلاعات،دید عمیق ,
بحث گروهى نوشته شده در شنبه 1392/01/10 ساعت 23:05

ارسال نظر برای این مطلب

این نظر توسط اکبری در تاریخ 1392/01/10 و 23:17 دقیقه ارسال شده است

وبلاگ خوبی داری به وبلاگ منم سر بزنشکلک


کد امنیتی رفرش





مطالب تصادفی
لینک دوستان
کلیه حقوق این سایت ، متعلق به moalleman می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .