جستجوگر پیشرفته
موضوع : روش بحث گروهی ,
روش تدریس بحث گروهى
روش بحث گروهى گفتگويى است سنجيده و منظم دربارهٔ موضوعى خاص که مورد علاقه مشترک شرکتکنندگان در بحث است. روش بحث گروهى براى کلاسهايى قابل اجرا است که جمعيتى بين 6 تا 20 نفر داشته باشند. در صورت بالا بودن جمعيت کلاس، بايد آنها را به گروههاى کوچکتر تقسيم نمود يا از روشهاى ديگر استفاده کرد.
در اين روش، معمولاً معلم موضوع يا مسأله خاصى را مطرح مىکند و شاگردان درباره آن به مطالعه، انديشه، بحث و اظهارنظر مىپردازند و نتيجه مىگيرند؛ بنابراين - بر خلاف روش سخنرانى - در اين روش، شاگردان در فعاليتهاى
آموزشى فعالانه شرکت مىکنند و مسؤوليت يادگيرى را به عهده مىگيرند. آنان در ضمن مباحثه، از انديشه و نگرشهاى خود با ذکر دلايل متکى بر حقايق، مفاهيم و اصول علمى دفاع مىکنند. در اجراى صحيح بحث گروهي، شاگردان بايد توانايى سازماندهى عقايد و ديدگاههاى خود، انتقادات ديگران - چه درست و چه نادرست - و ارزيابى نظرهاى مختلف را در ضمن بحث داشته باشند؛ به عبارت ديگر، روش بحث گروهى روشى است که به شاگردان فرصت مىدهد تا نظرها، عقايد و تجربيات خود را با ديگران در ميان بگذارند و انديشههاى خود را با دلايل مستند بيان کنند.
مقدمه
معلم موضوعي را انتخاب ميكند كه شركتكنندگان درباره آن دانش قبلي لازم را براي بحث دارا باشند به همين دليل اغلب جلسات بحث بعد از جلسات سخنراني گذاشته ميشود گام اول شامل چهار قسمت است. بيان هدفهاي تدريس، بيان منظور بحث، توضيح ارتباط بحث يا آنچه يادگيرندگان تاكنون آموختهاند و استفاده از پيشسازماندهنده براي جلب توجه شركتكنندگان
هدايت بحث
مسئوليت اين قسمت به عهده معلم است و بايستي به نحوي هدايت شود تا تفكر خلاق و تنوع پاسخ تقويت شود پرسشها بايد حاوي كلمات كليدي مرتبط با موضوع و هدف بحث باشد و مانع از پاسخهاي بلي يا خير شود و معلم بر كيفيت پاسخها نيز نظارت دارد.
خلاصه كردن بحث
مسئوليت اين قسمت نيز بر عهده معلمان است كه براي روشن نمودن آراء مورد بحث و دستيابي به توافق جمعي صورت ميگيرد.
در این روش نکات زير نیز حايز اهميت است:
ـ «گفتوگو»: دانشآموزان در اين روش هم شنونده و هم گوينده هستند و نه فقط شنونده..
ـ «سنجيده و منظم»: گفتوگوي شاگردان هدفمند طراحي شده و با نظم خاصي به پيش ميرود..
ـ «موضوع خاص»: به منظور استفاده لازم از بحث، بايد موضوع كاملاً مشخص و معين شود..
ـ «مورد علاقه مشترك»: چنانچه موضوع مورد علاقه عموم شركتكنندگان نباشد، افراد با انگيزه لازم آن را دنبال نخواهند كرد..
ـ «دفاع از ديدگاههاي خود»: در بحث گروهي، افراد ديدگاههاي خود را در مورد موضوع خاص مطرح كرده و با تكيه بر استدلالهاي علمي، از ديدگاه خود حمايت ميكنند..
فوايد
در اين روش دانش اموز محور یادگیری است و در تمام جلسه فعال خواهد بود.
تبادل اطلاعات در مذاكره گروهي موجب ميشود كه افراد گروه با استفاده از وسعت اطلاعات، ديد عميقتري نسبت به مسئله پيدا كرده و موفق به درك مسائل پيچيده و دشوار شوند
امتیاز : |
نوشته شده در شنبه 1392/01/10 ساعت 23:05
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط اکبری در تاریخ 1392/01/10 و 23:17 دقیقه ارسال شده است
وبلاگ خوبی داری به وبلاگ منم سر بزن