جستجوگر پیشرفته
موضوع : معلم , دانش آموز , مدرسه ,
چند راهکار برای شاداب نمودن کلاس و جلوگیری از خستگی دانش آموزان :
· شروع کلاس با تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید یا ذکر صلوات در شروع هر درس . (می توان با انتخاب هدفمند آیات ، در طول روز هم از ترجمه آن برای راهنمایی و هدایت دانش آموزان استفاده نمود و پیام های تربیتی و اخلاقی آنرا بیان کرد)
· حتما" قبل از تدریس درس جدید ، خلاصه مطلب قبلی برای دانش آموزان گفته شده و رفع اشکال شود . ( این کار می تواند با طرح چند سوال موثر نیز اتفاق بیافتد).
· جهت نصب مطالب مهم درسی که به صورت تراکت یا روزنامه دیواری توسط دانش آموزان و یا خودتان تهیه شده در کلاس درس ، از دانش آموزان نظر خواهی نموده و دلایل نظرشان را جویا شوید .
· هیچگاه بدون اطلاع قبلی ، از دانش آموزان به صورت شفاهی یا کتبی امتحان نگیریم ، چون این روش علاوه بر اینکه هیچ یک از اهداف ارزشیابی را محقق نمی سازد ، بلکه اضطراب دانش آموزان را افزایش می دهد .
· به دانش آموزانی که جهت ارائه درس در حضور همکلاسی هایشان اضطراب زیاد دارند اجازه دهیم بر روی صندلی بنشینند و فعالیت خویش را ارائه دهند .
· نظر خواهی از دانش آموزان در مورد خصوصیات اخلاقی و روش های تدریس ارائه شده در کلاس به صورت غیر مستقیم تاثیر مثبتی در رفع معایب احتمالی و موفقیت شما خواهد داشت .
· در هر جلسه یکی از دانش آموزان با برنامه از پیش طراحی شده انتخاب شود ، تا مطالبی در راستای درس را به دانش آموزان ارائه دهد . با استفاده صحیح و مدغن از این روش می توان ، مشکلات متعددی از قبیل خجالتی بودن دانش آموزان و عدم توجه دانش آموزان به درس و .... را ، مرتفع نمود .
· استفاده از روش های ایفای نقش برای ارائه بعضی از دروس توسط دانش آموزان مستعد کلاس . ( استفاده از روش های متنوع کارایی کلاس را بالا می برد)
· - استفاده از در دسترس ترین ادات تشویق یعنی تشویق لفظی را در کلاس هرگز فراموش نکنید . اگر این تشویقات به موقع و بجا استفاده گردد ، اثرات پایا و ماندگاری خواهد داشت .
استفاده از ( کف زدن ) گروهی دانش آموزان ، به منظور تشویق و شاداب نمودن کلاس ، در کسب موفقیت های هر چند کوچکی که به صورت گروهی و یا فردی محقق شده است .
· با فواصل مشخص در طول سال تحصیلی و در مراسم مختلف و به بهانه های متفاوت ، جوایزی هر چند ساده به دانش آموزان اهدا نمایید و سعی نمایید همه شامل دریافت آن شوند ، لازم به ذکر است دانش آموزانی که پیشرفت های چشمگیری داشته اند ، بیشتر مورد توجه قرار گیرند .
· استفاده از وسایل ارتباط جمعی مانند رادیو ، تلویزیون ، دیتا ، رایانه ، روزنامه و مجلات مرتبط با درس به منظور تنوع در ارائه درس و همچنین آموزش روش های صحیح استفاده از تکنولوژی .
· استفاده از کتابهای مرتبط با درس ، اثر خوبی بر جلب توجه دانش آموزان داشته و نیز باعث علاقه مندی آنان به مطالعه و کتاب خواهد شد .
· برنامه ریزی زمانبندی شده در ارائه دروس داشته باشید تا در شرایط خاص قدرت مانور بهتری داشته باشید و به مشکل بر نخورید و نخاسته باشید در چند جلسه متوالی تدریس نمایید
· به محض مشاهده علایم خستگی در دانش آموزان ، جریان تدریس را قطع نموده و با فرمان های مختلف و شاد از دانش آموزان بخواهید از جای خود بلند شده و دقایقی با مدیریت شما فعالیت بدنی و یا جابجایی داشته باشند .
· اگر در پایان فعالیت کلاسی زمانی اضافه در اختیار داشتید ، به هیچ عنوان مدیریت کلاس را به دانش آموزان واگذار ننمایید و اجازه ندهید هرج و مرج در کلاس حاکم شود ، بلکه زمان را با ارائه مطالب متنوع مدیریت نمایید .
· هر چند وقت یکبار به دانش آموزان اجازه دهیم ، خاطرات خوب و بد خود را از کلاس یا کلاس سالهای گذشته خویش تعریف کنند ، این موضوع علاوه بر داشتن نکات مثبتی از جمله ارزیابی خود و مشخص شدن دیدگاه دانش آموزان ، می تواند در جذابیت کلاس و رفع اضطراب آنان هم نقش بسزایی داشته باشد .
· سعی کنید در طول سال با دانش آموزان خود ، تعدادی عکس دسته جمعی گرفته و یادآوری نمایید دانش آموزان اسامی افراد حاضر در عکس را ، در پشت عکس به ترتیب بنویسند . این عمل موجب احساس صمیمیت ویژه بین شما و آنان می گردد . ( در حال حاضر هم میتوان پاورپوینت تهیه و یا از دوربین های دیجیتالی استفاده کرد .)
· استفاده از فضاهای موجود در مدرسه و حتی نزدیک مدرسه ، برای ارائه درس با توجه به موضوع مورد تدریس بصورت مقطعی می تواند موجبات رضایت و شادابی بیشتر دانش آموزان را فراهم نماید
· یکی دیگر از راههای شاداب سازی کلاس و مدرسه ، و تعمق بخشی به آموزش کلاسی ، بردن دانش آموزان به گردش های علمی و بازدید از نمایشگاههای متنوع و مرتبط با موضوعات درسی و نیز شرکت در جشن های دانش آموزی و . . . می باشد.
· صحبت با دانش آموزان با در نظر گرفتن شرایط روحی دانش آموزان به صورت خصوصی و یا گروهی در مقاطع و مکان های مختلف باعث افزایش احساس صمیمیت با معلم می گردد .
· وضع کردن قوانین بسیار خشک در کلاس ، که ممکن است در کوتاه مدت احساس رضایت ما را فراهم آورد ولی متاسفانه باعث خستگی دانش آموزان و دلزدگی آنان از درس و کلاس خواهد شد و از بروز خلاقیت دانش آموزان جلوگیری می نماید .
· متاسفانه بعضی ها ، قاطعیت ، مدیریت و توانایی اداره مطلوب کلاس را با ایجاد قوانین خشک و افراطی در کلاس اشتباه می گیرند . این در حالی است که معلمان قاطع ، خوش اخلاق و متبسم بیشترین کارایی را در آموزش داشته و بسیار موفقند .
برگرفته از وبلاگ معلم کلاس
امتیاز : |
نوشته شده در جمعه 1394/01/21 ساعت 2:42
مطالب مرتبط