جستجوگر پیشرفته






موضوع : رنگارنگ , متفرقه , اطلاعات عمومی , روانشناسی ,

روانشناسی رنگ ها و تاثیر آن ها بر یادگیری

پیرامون ما پر است از رنگ های مختلفی که هر یک تاثیرات متفاوتی بر ذهن و روان ما دارند. هر رنگ بیانگر فرهنگ و حس خاصی است که با شناخت آن ارتباط برقرار کردن با آن، این حس به ما نیز القا می شود. روانشناسی رنگ ها فرد را قادر خواهد ساخت تا به شناخت بهتری از وضعیت روحی و ضمیر ناخودآگاه خود دست پیدا کند. رنگ ها همچنین در مسائل آموزش">آموزشی و یادگیری نیز تاثیر گذارند.

 

تاثیر رنگ ها بر یادگیری

استفاده از رنگهای مختلف در کلاس ها و وسایل آموزش">آموزشی سرعت یادگیری را افزایش داده و همچنین باعث ماندگاری بیشتر اطلاعات در ذهن بچه ها می شود. ۸۰% اطلاعات دریافت شده ی مغز انسان، از طریق بینایی بوده که رنگها به عنوان محرک های این حس به بهبود قدرت یادگیری کمک می کنند

کودکان نیز در بخاطر سپردن رنگ ها موفق تر از لغات عمل می کنند. رنگها علاوه بر کودکان، بزرگسالان را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهند. رنگ های استفاده شده در کلاس های دانشگاه ها نیز باید به گونه ای باشد که به بهبود یادگیری دانشجویان کمک کنند. در ادامه به روانشناسی رنگ ها و تاثیر آن ها بر یادگیری می پردازیم.

 

قرمز

رنگ های گرم سیستم عصبی را تحریک کرده و سبب تشدید احساسات می شوند که در میان آن ها قرمز ازهمه گرم تر است. قرمز نماد عشق و هیجان بوده و انرژی زاست. افزایش سرعت تنفس و ضربان قلب نیز از دیگر نتایجی است که استفاده از این رنگ به ارمغان می آورد.

نتیجه تصویری برای قرمز.

طبق تحقیقات صورت گرفته در این زمینه ، متخصصان به این نتیجه رسیده اند که استفاده طولانی مدت از این رنگ، بروز روحیه ی خشونت و پرخاشگری در

افراد را در پی دارد بنابراین استفاده از آن در کلاس های درسی و محیط های آموزش">آموزشی توصیه نمی شود

از آنجایی که این رنگ حسی شبیه به هشدار نسبت به یک خطر را به ما القا می کند از همان سنین ابتدایی زندگی این رنگ در ذهن ما بعنوان یک علامت خطر نقش بسته است. برای یادگیری و بخاطر سپردن مسائل مهم و جزئی می توان از این رنگ استفاده کرد

رنگ قرمز یک رنگ اشتها آور است و از همین رو در دکوراسیون رستوران ها بکار برده می شود. خوردن میوه های قرمز رنگ و همچنین گوشت قرمز به افراد کم خون پیشنهاد می شو.

 

زرد

رنگ زرد رنگی شاد است که در گروه رنگ های گرم قرارمی گیرد. میزان نوری که این رنگ منعکس می کند بیشتر ازسایر رنگ ها بوده و خستگی چشمی ناشی از آن نیز به مراتب بیشتر است. استفاده از کاغذ ها و یا تصاویر پس زمینه ی زرد رنگ برای نمایشگر کامپیوتر می تواند سبب چشم درد شود. قرار گرفتن در اتاق های زرد رنگ می تواند سبب ایجاد احساس خشم و رنجش در افراد گردد. رنگ زرد سبب افزاش تمرکز افراد می شود. سوخت و ساز بدن را نیز تسریع می بخشد

نتیجه تصویری برای زرد.

سبز

رنگ سبز نماد طبیعت و باروری بوده و از دسته ی رنگ های سرد محسوب می شود. این رنگ کاهنده ی استرس می باشد و کار کردن در چنین محیط هایی امکان ابتلا به دردهای دستگاه گوارش را کاهش می دهد. استفاده از یک ورقه ی شفاف سبز رنگ بر روی صفحه کتاب ها و جزوه های درسی دانش آموزان و دانشجویان، می تواند سبب افزایش سرعت خواندن و درک مطالب شود.

سبز رنگیست آرامش بخش و به همین سبب اغلب در بیمارستان ها به کار گرفته می شود. افزایش قدرت دید از مزایای دیگریست که این رنگ دارد. این رنگ از پرطرفدارترین ها در زمینه ی دکوراسیون نیز می باشد. در قرن پانزدهم برای تهیه ی لباس عروس از پارچه ها و الیاف سبز رنگ استفاده می کرده اند. سبزتیره نماد ثروت می باشد. رنگ سبز سبب افزایش مهارت گفتاری افراد نیز می گردد.

نتیجه تصویری برای دایره سبز

نارنجی

نارنجی از رنگ های گرم و نمادی برای شجاعت، تحرک ، نشاط و فراوانی می باشد. این رنگ در درازمدت سبب بهبود رفتارهای اجتماعی و کاهش دشمنی و خصومت می گردد. همچنین دارای خاصیت ضد افسردگی نیز می باشد. جهت خوشامدگویی به مهمان ها، راهروهای ورودی نارنجی رنگ می تواند بهترین گزینه باشد. این رنگ فضاهای بزرگ را کوچک تر و صمیمی تر جلوه می دهد. رنگ نارنجی عملکرد سیستم گردش خون را نیز بهبود می بخشد.

نتیجه تصویری برای دایره  نارنجی

آبی

آبی رنگی سرد و نماد صلح، امنیت، آزادی، آرامی و سلامت است. بنا به نتایج تحقیقات صورت گرفته ، کارکردن در محیط های آبی رنگ سبب افزایش کارایی کارکنان می گردد. رنگ آبی کاهنده ی تعداد ضربان قلب و حرارت بدن بوده و به همین سبب بهتر است افرادی که از استرس و فشار های عصبی رنج می برند، از این رنگ و طیف های آن در محیط های کاری و زندگی خود استفاده کنند. آبی نشانه ی وفاداری نیز می باشد؛ از همین رو پوشیدن لباس آبی در هنگام مصاحبه های شغلی ایده ی خوبی به نظر می رسد.

نتیجه تصویری برای دایره  ابی

 مشکی

مشکی نماد سلطه، قدرت و فرمانبردای است. کشیش ها به منظور نشان دادن اطاعت از پروردگار همیشه مشکی می پوشند. درصنعت مد و زیبایی نیز به دلیل لاغرتر نشان دادن افراد، طرفداران زیادی دارد. اغلب مردم بر این باورند که مشکی رنگ عزا و ماتم است در حالی که اینگونه نیست و افراد مشکی پوش اغلب خوش ذوق و دارای ظرافت طبعند که همیشه خواستار آخرین مدل ها هستند و برای به دست آوردن آن ها حاضر به پرداخت هزینه های زیاد نیز می باشند. اغلب برای نشان دادن شخصیت های شریر فیلم ها و قصه ها آن ها را با پوششی مشکی به تصویر می کشند

نتیجه تصویری برای دایره  ابی

سفید

سفید نماد سرما، پاکی، صلح و آرامش می باشد. اتاق های سفید رنگ بزرگ اما خالی و سرد به نظر می رسند. یک رنگ تابستانی است که به دلیل تناسب و انطباق پذیری که با سایر طیف های رنگی دارد، در زمینه ی مد و دکوراسیون پرطرفدار می باشد. مسئله ی پاکیزگی به ویژه در بیمارستان ها دارای اهمیت فراوان است؛ به همین سبب پزشکان و پرستاران از لباس های سفید رنگ و استریل شده استفاده می کنند.

نتیجه تصویری برای دایره  سفید



امتیاز :

برچسب ها : روانشناسی رنگ ها , تاثیر رنگ بر یادگیری , یادگیری بهتر دانش آموزان , آموزش پرورش بیرجند , بهترین رنگهای کلاس و مدرسه ,
روانشناسی رنگ ها و تاثیر آن ها بر یادگیری نوشته شده در یکشنبه 1397/01/26 ساعت 0:07

مطالب مرتبط



ارسال نظر برای این مطلب


کد امنیتی رفرش





لینک دوستان
کلیه حقوق این سایت ، متعلق به moalleman می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .