close
تبلیغات در اینترنت
رنگارنگ

جستجوگر پیشرفته






موضوع : برنامه ریزی , مدیریت , رنگارنگ , دانش آموز ,

نشاط و شادابی دانش آموزان در مدرسه

با توجه به اینکه جامعه ی فردا را فرزندان امروز ما اداره خواهند کرد.اگر خوب تعلیم ببینند و خدایی تربیت شوند جامعه نیز شاداب ومنظم و سالم خواهدبود.

نشاط و شادابی در مدرسه باعث رشد و تکامل تمام ابعاد وجودی یک دانش‌آموز در بعد جسمانی، شناختی، عاطفی، اخلاقی و معنوی می‌شود. چنانچه یک بعد از این ابعاد دچار صدمه شود و یا مورد غفلت و فراموشی قرار گیرد، دانش‌آموز به توانایی‌ها و شایستگی‌های کامل خود دست نخواهد یافت.


از آنجا که شادى بزرگ ترها عامل مؤثر در شادى و نشاط کودکان است و اولیا و مربیان غمگین نمى توانند فرزندان و دانش آموزانى شاد تربیت کنند از این رو با ارائه نظام اعتقادى درست براى دستیابى به شادى، مى توان به افزایش شادى در میان افراد جامعه کمک کرد. به این ترتیب مردم مى توانند تغییرى مثبت در زندگى خود بوجود آورند احساس پیشرفت و لذت در زندگى داشته باشند و به شادى و مسرت دائمى دست یابند و فقط در این صورت است که مى توانند شادى و مسرت را در وجود کودکانشان نیز پرورش دهند.

لذا سیراب نشدن فرزندان از محبت و عاطفه، عدم تعادل روحی و روانی را به ‌دنبال دارد، نا آشنایی خانواده‌ها به روش‌های مؤثر تعلیم و تربیت را می‌توان با آموزش احساس مسؤولیت در برابر خود، خانواده، واقع بینی توام با نگرش مثبت، تقویت روحیه همکاری و کار گروهی، آموزش مهارت های زندگی، تقویت مهارت ادراکی، و….. به کمک کلیه دست‌اندرکاران محیط آموزش تا حدود زیادی حل کرد تا در نهایت محیطی شاداب، سازنده و قانونمند ایجاد شود و بتوانیم فرزندان سالم و خوبی تحویل جامعه دهیم.

                  

عوامل مؤثر بر نشاط و شادابی دانش آموزان

 خانواده

مهمترين عامل نقش خانواده است، تربيت فرزند از اوان زندگي و ايجاد نشاط او و پيوند ميان 



...ادامه مطلب

امتیاز :

برچسب ها : مدرسه شاد , اموزش و پرورش شهرستان بیرجند , شاداب سازی مدارس , تقویت روحیه دانش آموز و معلم , معلمان شاد , جامعه سالم , خانواده سالم , نقش خانواده در تربیت کودکان , آموزش و پرورش،بیرجند ,
نشاط و شادابی دانش آموزان در مدرسه نوشته شده در جمعه 12 مهر 1398 ساعت 22:5

موضوع : رنگارنگ , اطلاعات عمومی , اختلالات یادگیری ,

دانش آموز ديرآموز كيست

تقریبا ۱۳% دانش آموزان مدارس عادی دیر آموز هستند، بنابراین مهارت آموزی این کودکان باید مورد توجه زیادی قرار گیرد و این مساله نیازمند آن است که یک دوره آموزشی برای معلمان دوره ابتدایی گذاشته شود و نیز یک کمیته تخصصی بر عملکرد مدارس نظارت داشته باشد. تنها در این صورت است که مهارت های کلامی و همچنین رشد هوشی دانش آموزان دیر آموز می تواند پیشرفت کند و به حد دانش آموز عادی برسد.

تعريفي كه از دانش آموزان ديرآموز مي توان ارائه داد بر پايه اصول خاصی است:

-اين دانش آموزان از نظر بهره هوشي بين 70 تا 84 قرار دارند و داراي عملكرد طبيعي ضعيف هستند.

-اين دانش آموزان تنها در حيطه مهارت هاي تحصيلي داراي عملكرد ي محدودتر و ضعيف تر نسبت به همسالان خود هستند.

-ديرآموزان نيز مانند همسالان خود داراي تفاوت هاي فردي در حيطه هاي مختلف رفتاري هستند.

-دانش آموزان ديرآموز فاقد مشكلات اساسي در رفتار انطباطي هستند و فقط در يك حيطه يعني تحصيلات كاربردي با مشكلاتي مواجه هستند.

نتیجه تصویری برای دانش آموز دیرآموز کیست

دانش آموزاني كه به عنوان دير آموز به مدرسه عادي معرفي مي شوند داراي يكي از دو شرايط زير هستند:

1          - دانش آموزاني كه به علت محدوديت هاي محيطي ،خانوادگي، فرهنگي و اجتماعي دچار محدوديت شناختي شدند و در آزمون هوش نمره لازم را كسب نكرده اند.

 اين گروه اگر در محيط آموزشي خوبي قرار بگيرند نواقصات اوليه را جبران كرده و احتمالاً در ارزيابي بعدي در طبقه متوسط قرار خواهند گرفت. پس شايسته نيست كه تنها به دليل آنكه دانش آموز دير آموز معرفي شده است در كلاس درس كنار گذاشته شود و يا مورد تبعيض قرار گيرد.

 2 - دانش آموزاني كه عليرغم داشتن امكانات محيطي مطلوب دير آموز تشخيص داده شدند. عملكرد اين 



...ادامه مطلب

امتیاز :

برچسب ها : آموزش و پرورش شهرستان بیرجند , کودکان دیرآموز , معلمان فردا , معلم فردا , نحوه تشخیص دانش آموز دیرآموز , مهارتهای اجتماعی , آزمون هوش،بهره،هوشی , دانش آموزان دیرآموز , ابلاغ معلم , مدارس استثنایی ,
دانش آموز دیرآموز یعنی چه ؟ نوشته شده در پنجشنبه 28 شهريور 1398 ساعت 0:51

موضوع : رنگارنگ , متفرقه , روانشناسی , تست هوش ,

بهره هوشی و روش اندازه گیری آن

یکی از سوالاتی که در ذهن ما وجود دارد، اینست که مقدار بهره هوشی ما چقدر است؟ تست های علمی مختلفی وجود دارد که می توانند به شما کمک کنند تا از میزان بهره هوشی خود مطلع شوید

بهره هوشی

هوش چیزی است که ارزیابی و اندازه گیری آن کار ساده ای نیست چون انواع بسیار متفاوتی دارد. در سال ۱۹۸۳، دکتر هاوارد گاردنر استاد دانشگاه هاروارد، مفهوم جامع تری از هوش ارائه داد و آن را چند هوشی نامید. تئوری او با نظریات سنتی در این رابطه که می گفتند “آیا می توانید وقایع را به خاطر بسپاری، ریاضیات انجام دهی، منطقی فکر کنی و جمله های صحیح بنویسی؟” کاملاً مغایر بود. و دیدگاهی بسیار جامع تر برای قضاوت در مورد هوش افراد داشت.

طبقه بندی اولیه شامل ۷ دسته بود که هر کدام بخش های متفاوتی از هوش را شامل می شد:

هوش و دانش زبان شناختی: مهارت کار کردن با زبان و کلمات( گاهاً می بینیم که بعضی قادر به تکلم به چندین زبان مختلف هستند، در حالیکه بعضی در یادگیری یکی هم درمانده اند(
هوش منطقی و ریاضی: حل مشکلات به طریقی کاملاً منطقی( نوعی از هوش که بیشتر شامل کتابخوانان است(
هوش موسیقی: قابلیت فکر کردن در قالب نُت های موسیقی و ریتم (چه در نواختن و چه در آهنگ سازی(
هوش فضایی: حل مشکلات بصورت بصری، در مغز فرد ( جهت یابی و ناوبری از مهمترین آنهاست همچنین توانایی در کارهای هنری، مجسمه سازی ، طراحی و... )
هوش جنبش فیزیکی: داشتن توانایی در حرکت عضلات و سایر حرکات ورزشی
هوش میان فردی: توانایی شناخت احساسات، حالات و عواطف دیگران( مهارت های اجتماعی(
هوش درون فردی: اطلاع از خودمان، احساسات و افکار خودمان

نکاتی که باید به خاطر داشته باشید

یکی از اصلی ترین قانون های تعیین هوش افراد این است که هیچ گاه فکر نکنیم آموزش و تحصیلات با هوش و قوه ادراک یکسان است. حتماً باید تا به حال برخورد کرده باشید که هر فردی با مدرک تحصیلی از بهترین دانشگاه دنیا، فرد باهوشی نیست، و هر فردی هم که نتوانسته حتی تحصیلات دبیرستانی را به پایان برساند خنگ و کم هوش نمی باشد. همانور که نظریه ی چند-هوشی نشان می دهد، هر فردی قابلیت های مختلف دارد و همه یکسان نیستند.

بعنوان یک قانون کلی، باهوش ترین افراد جامعه ی ما تنها افرادی هستند که از ناچیز بودن اطلاعات و آگاهی هایشان مطلعند. هیچوقت به کسی اینقدر اطمینان نکنید که بگویید او پاسخ هر سوالی را می داند و فکر می کند که هر مبحثی را می توان حل کرد. هوش، قوه ی درک این مسئله است که هر مشکلی می تواند راه حل های مختلف داشته باشد حتی اگر ما یکی را بر راه حل های دیگر ترجیح دهیم.

 

ضریب هوشی یا بهرهٔ هوشی یا هوش بهر یا IQ چیست؟

ضریب هوشی یا IQ مخفف کلمه Intelligence Quotientمی باشد و در واقع روشی برای 



...ادامه مطلب

امتیاز :

برچسب ها : روش،سنجش،هوش , اندازه گیری هوش , ای کیو , انواع هوش , بهره هوشی , روش اندازه گیری بهره هوشی , آموزش مهارتهای اجتماعی , آموزش و پرورش بیرجند , خراسان جنوبی , شهرام دستجردی ,
آی کیو یا بهره هوشی نوشته شده در سه شنبه 29 مرداد 1398 ساعت 23:49

موضوع : رنگارنگ , اخبار آموزش و پرورش ,

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ، سید جواد حسینی در گفتگو با خبرنگاران درباره اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان عنوان‌کرد: اعتبار 2 هزار میلیارد تومانی رتبه‌بندی به آموزش‌ و پرورش ابلاغ شده است.

نتیجه تصویری برای رتبه بندی معلمان

وی افزود: طرح رتبه‌بندی را حتماً باید از مسیر دولت پیش ببریم و مسیر قانونی خودش را طی کند برای اینکه معلمان از 2 هزار میلیارد تومان بهره‌مند شوند برای اول مهر با روشی که خودمان پیگیری کردیم، این موضوع را در احکامشان می‌آوریم و شامل حال تمام معلمان می‌شود همچنین وقتی رتبه‌بندی در مسیرخودش نهایی شد این را در آنجا به حساب می‌آوریم.

به گزارش تسنیم، سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش پیش از این گفته بود بین 400، 500 و 600 هزار تومان با اعتبار 2 هزار میلیارد تومانی رتبه‌بندی به حقوق معلمان اضافه می‌شود و افزایش حقوق معلمان در احکام حقوقی آنان از شهریور اعمال می‌شود.

همچنین محمد ‌باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از اختصاص 2 هزار میلیارد تومان برای اجرای دومین مرحله از طرح رتبه‌بندی معلمان خبر داده و گفته بود: در قانون بودجه، برای اجرای دومین مرحله طرح رتبه‌بندی فرهنگیان 2 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که این مبلغ در دو سال گذشته و برای اجرای مرحله اول، 2 هزار و 600 میلیارد تومان بود؛ وزارت آموزش و پرورش باید هر چه سریعتر مقدمات اجرای مرحله دوم را که اعتبارات آن ابلاغ شده فراهم کند.



امتیاز :

برچسب ها : رتبه بندی معلمان , اجرای رتبه بندی معلمان , افزایش حقوق فرهنگیان , میزان،اضافه،حقوق،فرهنگیان , وزیر آموزش و پرورش , اخبار رتبه بندی , مرحله،دوم،رتبه بندی،فرهنگیان ,
اجرای رتبه بندی معلمان نوشته شده در جمعه 11 مرداد 1398 ساعت 1:28

موضوع : رنگارنگ , متفرقه ,

روش دستوردادن به کودکان

یکی از شایع‌ترین مشکلات خانواده‌ها، روش دستوردادن به کودکان است طوری که کودک دستور را بخوبی درک کرده و اجرا کند

دستوراتی که معمولاً مؤثر واقع نمی‌شوند خصوصیات زیر را دارند:

۱ . دستور دادن به صورت زنجیره‌ای

دستورات زنجیره‌ای، دستورهایی هستند که پشت سرهم به کودک داده می‌شود و کودک توانایی به خاطر سپردن همه آنها را ندارد بنابراین بعضی از آنها را فراموش کرده و انجام نمی‌‌دهد. مثلاً: «لباست و بپوش، دندوناتو مسواک بزن، موهاتو شونه کن بعد بیا صبحونه بخور

وقتی دستورات به صورت زنجیره‌ای داده می‌شود کودک دستورات اول را از یاد می‌برد. بهتر است این دستورات را به تعداد کمتر تقسیم کرده و هر بار حداکثر ۳ دستور را با هم به کودک بدهیم

 ۲.  دستور دادن به صورت مبهم

دستورات مبهم دستوراتی هستند که برای کودک واضح و روشن نبوده و بخوبی نمی‌توانند منظور گوینده را منتقل کنند.

بعنوان مثال وقتی که ما انتظار داریم بچه‌ها بدون درگیری و خشونت با هم بازی کنند و دعوا نکنند به آن‌ها می‌گوییم : «بچه خوبی باش، بچه شیطونی نباشی، اذیت نکنی، بچه بدی نباش، کاری کن بهت خوش بگذره، بچه مؤدبی باش، و...

 کودک نمی‌داند دقیقاً منظور والدین چیست، چه کاری باید بکند و چه کارهایی نباید انجام دهد که از نظر والدین خوب باشد. این دستورات مبهم هستند. بنابراین باید به صورت واضح و مشخص دستورات را بیان کرد. مثلاً به آن‌ها بگوییم: «وقتی مهمانی رفتیم سلام کن، دست بده، با اسباب‌بازی‌هاتون با هم به آرومی بازی کنین، اسباب‌بازی‌ها را به دوستات بده با هم بازی بکنین و دست به وسایل دیگه نزن و...». بنابراین دستورات را به صورت واضح بیان کرده و دقیقاً همان رفتاری را که در نظر داریم عیناً به کودک بگوییم.

۳. دستور دادن بصورت منفی

دستورات منفی، دستوراتی هستند که با فعل منفی بکار می‌روند و فقط به کودک گفته می‌شود چه کاری



...ادامه مطلب

امتیاز :

برچسب ها : دستور دادن به کودکان , کنترل خشم کودکان , اطاعت , پذیریش دستورات , اطاعت از دستورات , دستورات مبهم , دستورات منفی , معلم و دانش آموز , اولیا و دانش آموزان ,
روش دستوردادن به کودکان نوشته شده در چهارشنبه 19 تير 1398 ساعت 13:58

صفحات سایت

تعداد صفحات : 27





لینک دوستان
کلیه حقوق این سایت ، متعلق به moalleman می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .