جستجوگر پیشرفته






موضوع : برنامه ریزی , مدیریت , رنگارنگ , متفرقه , روانشناسی , مدرسه ,

بسیاری از والدین و دانش‌آموزان در مورد فواید و معایب لباس‌های فرم مدارس نظرات متفاوتی دارند. در این مطلب ،با یکدیگر نکات مثبت و منفی پوشیدن لباس‌ متحدالشکل یا یونیفرم دانش آموزان را مورد بررسی قرار می دهیم.

از مدرسه بعنوان خانه‌ دوم تعبیر می‌شود که درآن کودکان در سال‌های تکوینی خود ، کاملاً منضبط بار می‌آیند تا وقتی از آن بیرون آمدند افراد روشنفکر و مسئولی باشند. مطالعات علمی به ما می‌گویند که مدارس ، نیازمند دانش آموزانی هستند که یونیفرم بپوشند تا عوامل آسیب زا از انها کاملا دور شده و باعث ‌شوند آنها کاملاً روی درس‌های خود تمرکز کنند.

هرچند هماهنگ بودن لباس دانش‌آموزان تا حدی چاره ای برای حذف فاصله طبقاتی محسوب می شود اما تغییرهر ساله این لباس های فرم علاوه بر اسراف بودن ، برای خانواده هایی که توان مالی بالایی ندارند می تواند مشکل ساز شود

از دیدگاه متخصصان تنوع رنگ ، با نشاط و شادابی کودکان و حتی بزرگسالان رابطه مستقیم دارد و موجب می‌شود هیجانات کودکان، نوجوانان و جوانان به طور منطقی بروز کند.

رنگ لباس ها و تشعشعات آن روی میزان اضطراب تاثیرگذار هستند انتخاب رنگی مناسب برای لباس های مدرسه بویژه در دانش آموزان ابتدایی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

لباس فرم دانش آموز

 

اهمیت مدارس از نظر کودکان:

طبق نظر برخی از افراد، کودکی که لباس فرم به تن می‌کند، به احتمال زیاد مدرسه را جدی‌تر می‌گیرد پوشیدن لباس فرم مدارس ، برای کودک این پیام را به همراه دارد که همانطور که والدینش قبل از رفتن به کار لباس مناسب می‌پوشند ، او نیز باید خود را برای مدرسه آماده کند .

مدارس گزارش کرده‌اند که زمانی که کودکان " لباس‌های بازی" را از تن خارج کرده و "لباس‌های فرم" به 

تن می‌کنند ، رویکرد جدی‌تری نسبت به درس‌های خود پیش می‌گیرند.

 

افزایش نظم و انضباط :

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که لباسهای فرم مدارس ، باعث می‌شود که نظم و انضباط کودکان در مدرسه افزایش پیداکرده و مشکلات انضباطی آن‌ها کاهش پیدا کند

همانطور که فضای رنگی برای بچه ها جاذبه بیشتری دارد لباس های رنگی و روشن نیز برای دانش آموزان ابتدایی خوشایند خواهد بود و استفاده از لباس های رنگی به جهت اینکه نیازمند مراقبت بیشتر است به آموزش نظم ، بیشتر کمک می کند    

 

کاهشخشونت و دعوا :

لباس‌های فرم یکسان ، خشونت و دعواهای که به دلیل جبحث های مربوط به پوشش‌های مدروز به وجود می‌آید را کاهش می‌دهد. برخی از کودکان ، آن‌هایی که لباس‌های زیبا و مدروز ندارند را دست می‌اندازند. افرادی که نمی‌توانند لباس‌های زیبا و گرانقیمت خریداری کنند معمولاً نسبت به لباس‌های خودشان حساس هستند. به همین دلیل پوشش یکسان دانش‌آموزان باعث می‌شود که این مسائل و ناراحتی‌ها در بین آن‌ها کاهش پیدا کند.

بنابراین از نکات مثبتی که لباس فرم مدارس داشته ایجاد یکپارچگی و وحدت رویه در میان دانش آموزان است و از ایجاد فاصله طبقاتی و سوتفاهم ناشی از آن جلوگیری می‌کند

 

کم کردن موارد پرت‌کننده حواس :

بسیاری از والدین باور دارند که دانش‌آموزانی که لباس‌های فرم به تن می‌کنند، بهتر به نظر رسیده و سیاست لباس مشترک در مدرسه، باعث می‌شود که کودکانی که به مدرسه می‌آیند از پوشش مناسبی برخوردار بوده و لباس‌های عجیب و نامناسب به تن نداشته باشند

در بسیاری از کشورها ، دانش‌آموزان مدارس را به سالن‌های مد تبدیل کرده‌اند و این مسئله می‌تواند به وضعیت تحصیلی آن‌ها آسیب وارد کند ، به این دلیل که آن‌ها وقت و هزینه زیادی را صرف شیک و جذاب‌تر به نظر رسیدن خود می‌کنند..

 

ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی:

لباس‌های فرم مدارس ، نشان‌دهنده این واقعیت است که شخصیت انسانی و توانایی ابراز عقاید به خود فرد بستگی دارد و نوع پوشش، گرانقیمت بودن یا ساده بودن لباس به تنهایی نمی تواند یک ارزش باشد و فرد خود را از دیگران برتر بداند.

 

هزینه پایین:

لباس‌های فرم مدارس بسیار ارزان هستند و برای تهیه کردن آن‌ها هزینه خیلی کمتری نسبت به لباس‌های دیگر باید صرف کنید. مدارس عنوان می‌کنند که لباس‌های فرم، مخصوصاً در مقایسه با لباس های عادی ، خیلی ارزان تر  هستند و به دلیل دوام مناسب آن‌ها ، این مسئله از دیدگاه والدین نیز قابل‌قبول است. لباس‌های فرم مدارس، به این دلیل که برای شست‌وشو و پوشیدن‌های مکرر طراحی‌شده‌اند، برای یک دوره بسیار طولانی قابل‌استفاده هستند.

یونیفرم دانش آموزان

تشخیص آسان‌تر دانش آموزان از غریبه‌ها :

یونیفرم مدرسه شناسایی دانش آموزان متعلق به مدرسه‌ی خود را برای مسئولان مدرسه، آسان‌تر می‌سازد. مسئولان، آسان‌تر متوجه حضور هر گونه غریبه در محیط مدرسه‌ی خود می‌شوند. هم چنین یونیفرم، مدیران مدرسه را از کنترل کردن آنچه که دانش آموزان می‌پوشند حفظ می‌کند. هیچ جنگ و جدل روزانه وجود ندارد تا لباس مناسب را از بقیه جدا کند.
 

تحصیل قبل از مد :

هم چنین گفته می‌شود که یونیفرم مدرسه دانش آموزان را از این که مد را قبل از الزامات تحصیلی قرار دهند حفظ می‌کند. وقتی که آنها مجبور نشوند وقت خود را صرف این که چه چیزی بپوشند و چگونه مد جدیدی داشته باشند نکنند ، می‌توانند وقت بیشتری را به یادگیری اختصاص دهند. با پوشیدن لباس یونیفرم، دانش آموزان می‌توانند روشهای بهتری برای نشان دادن خلاقیت خود پیدا کنند
 

کاهش فشار همسالان :

پوشیدن نوع لباس یکسان، افاده‌ی اجتماعی و فشار همسالان را در موسسات آموزشی کاهش می‌دهد. هم چنین تصور می‌شود وقوع دزدی و لاف زنی را نیز کاهش می‌دهد. چگونه شما کسی را به خاطر پوشیدن لباسی همانند خودتان سرزنش می‌کنید؟ چرا باید کفشی را بردارید که شما هم آن را دارید و از عهده‌ی خرید آن برمی‌آیید؟ در نتیجه اختلافات کمتری به وجود می‌آیند و پوشیدن لباس یکسان بیش از همسان سازی، اهمیت دارد.
هم چنین پوشیدن یونیفرم سبک اعضای گروه را نشان می‌دهد. آنها مجبورند همدیگر را از روی نام و چهره بشناسند به جای این که با پوشیدن کت‌های رنگی، تی شرت‌هایی با پیام‌های غیر اخلاقی، بدلیجات و همانند اینها جلوه کنند.


تشویق و ترغیب کردن به انضباط و اجتماع :
یونیفرم مدرسه می‌تواند حس انضباط و اجتماع را القا کند. این موضوع طبیعتاً وقوع خشم و خشونت را کاهش می‌دهد. دانش آموزان می‌توانند بدون احساس نگرانی در مورد امنیت شخصی، به مدرسه بیایند. معلمان مجبور نیستند نگهبانی بکنند و می‌توانند روی تدریس تمرکز بکنند. در سن خیلی پایین، یونیفرم مدرسه روح کار گروهی را القا می‌کند و فرد احساس غرور می‌کند از این که بخشی از مدرسه باشد

تمام آنچه که گفته شد نشان می‌دهد فواید پوشیدن لباس یونیفرم برای دانش آموزان، بر مضرات آن برتری دارد. بنابراین برای جمع بندی می‌توان گفت که با پوشیدن لباس یونیفرم، دانش آموزان به یک جامعه‌ی منفرد تعلق پیدا می‌کنند، به زمان کمتری نیاز دارند تا تصمیم بگیرند که چه چیزی بپوشند و از مرتکب شدن به عمل اشتباه و نادرست جلوگیری می‌شود در نتیجه حس نظم و انضباط را به آنها القا می‌کند.

 

انتقادات :

فردیت:

یکی از رایج‌ترین اعتراضاتی که نسبت به لباس فرم مدارس انجام می‌شود، این است که جلوی آزادی فردی دانش‌آموزان را می‌گیرد. طبق نظر افراد مخالف، یک برنامه تحصیلی که دانش‌آموزان را تشویق به دنبال کردن افکار شخصی خودشان کند، خیلی از پوششی که آن‌ها به تن می‌کنند مهم‌تر است. "آن‌ها جلوی خلاقیت و ابراز وجود را می‌گیرند و دانش‌آموزان را مجبور به تطبیق دادن خودشان با دیگران می‌کنند".

 

برخی از دانش‌آموزان همه قوانین را زیر پا می‌گذارند. مجبور کردن آن‌ها به پوشیدن لباس فرم مدارس ، تنها روحیه سرکش آن‌ها را بدتر می‌کند. آن‌ها با باز کردن، بستن، کوتاه کردن، و بلند کردن لباس‌های مدارس خود ، آن‌ها را تغییر می‌دهند و وظیفه بسیار سخت حفظ نظم و انضباط دانش‌آموزان بر عهده معلمین خواهد افتاد

 

ارتباط بسیار کم و یا عدم ارتباط باکیفیت تحصیلی:

مخالفان اصرار دارند که هیچ مدرک معتبری وجود ندارد که لباس فرم مدرسه باعث بهبود انضباط شده و یا کیفیت تحصیلی را بهتر می‌کند. استدلال اصلی آن‌ها این است که برخی از بهترین دانش‌آموزان، بدترین سلیقه را در پوشیدن لباس دارند. "لباس لزوماً باعث بهبود یادگیری دانش آموزان نمی شود.



امتیاز :

برچسب ها : آموزش و پرورش بیرجند , دبستان حضرت قائم , لباس فرم دانش آموزان , مزایا و معایب لباس فرم مدارس , بهترین لباس مدرسه , یونیفرم مدارس , اهمیت لباس فرم دانش آموزان , تاثیر رنگ لباس بر یادگیری دانش اموزان , لباس های رنگی و روشن , لباس های مد روز , لباس زیبا و جذاب ,
مزایا و معایب لباس فرم دانش آموزان نوشته شده در سه شنبه 1397/06/06 ساعت 0:18

مطالب مرتبط



ارسال نظر برای این مطلب

این نظر توسط علی در تاریخ 1402/06/13 و 23:25 دقیقه ارسال شده است

سلام جناب اقای دستجردی بزرگوار
مطالب مفیدی ارائه کردید.
لطفا آدرس ایمیل خود را برای مکاتبه ارسال فرمایید .
پاسخ : سلام ممنونم از شما.


کد امنیتی رفرش





لینک دوستان
کلیه حقوق این سایت ، متعلق به moalleman می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .