جستجوگر پیشرفته






نام کتاب:ریاضی پایه سوم                     زمان تدریس:35 دقیقه

عنوان درس:مفهوم ضرب                   تاریخ تدریس:

روش تدریس:                                    تعداد فراگیر: 20 نفر

نام مدرس:

هدف کلی :آموزش مفهوم ضرب

اهداف جزئی :

عبارت ضربی را بخواند

ضرب مربوط به شکل را بنویسد

مفهوم ضرب را بیان کند

شکل مربوط به ضرب را نشان دهد

اهداف رفتاری:

دانش آموز در کلاس درس و با استفاده از مهره هایی که در اختیار دارد ضرب 2 پنج تا می شود 10 را نشان دهد.

دانش آموز بدون استفاده از کتاب با تصاویری که روی تخته کلاس کشیده شده ضرب 2 هفت تا 

می شود ... 14 را بنویسد.

دانش آموز مفاهیم ضرب را از حفظ و با تمرکز بیان کند.

 

حیطه کلامی :

مفهوم ضرب را توضیح دهد.

تعریف ضرب را بیان کند.

ضربی را نوشته و اجزاء آن را مشخص کند.

کاربرد ضرب را مشخص کند.

حیطه مهارت ذهنی :

برای ضرب شکل بکشد.

برای شکل ضرب بنویسد.

مسئله های ضرب را حل کند .

مهره هایی را به دانش آموز داده و به ضرب تبدیل کند.

حیطه شناختی :

مفهوم ضرب را کشف کند

ارتباط بین ضرب و تقسیم را پیدا کند

حیطه نگرشی :

واکنش مطلوب نسبت به موضوع نشان دهد

با علاقه به مسائل مطرح شده گوش دهد

برای مسائل ضرب مشتاقانه مدل سازی کند

حیطه مهارت های حرکتی :

انجام فعالیت های ضرب که توسط دانش آموز ان با مشورت انجام دهد.

انجام ماهرانه فعالیت ها و تمرینات کلاسی (انفرادی - گروهی) با رعایت نظم و نوبت در مورد مسائل مربوط به ضرب خود سخن بگوید (بحث کند ،‌اظهار نظر کند).

ابزار و وسایل:

کتب آموزشی ، مهره های رنگی ،‌ نی ، ‌سنجاق قفلی ، ‌سیب و دو ظرف برای گذاشتن سیب ها

ورود به کلاس :

سلام و احوالپرسی ، حضور وغیاب دانش آموزان ، خواندن سوره کوثر برای شروع کلاس

دیدن تکالیف :

تکالیف دانش آموزان را بررسی می کنیم و اشکالات آن را برطرف می‌کنیم.

ارزشیابی ورودی :

درس جلسه قبل را که تمرین عدد نویسی بوده را در کلاس درس اجرا می کنیم از دانش آموزان می خواهیم پای تابلو بیایند واعدادی را که می‌نویسیم به ترتیب از بزرگ به کوچک و از کوچک به بزرگ بنویسند اگر مشکلی بود آنرا رفع می کنیم

در مورد آگاهی درس جدید از بچه ها چند سوال می پرسیم تا ببینیم در چه سطحی از آموزش قرار دارند . سپس درس را شروع می کنیم.

ارائه درس :

گام اول :

توجه بچه ها را جلب کرده

یک نقاشی از یک درخت را که قبلاً آماده کردیم را روی تابلو قرار می دهیم روی این درخت سه دسته کبوتر دو تایی نشسته اند از بچه ها می پرسیم روی این درخت چند تا کبوتر می بینید بچه ها می گویند 6 تا.

سپس با نی ها دسته های 4 تایی درست کرده ایم را روی تابلو قرار می دهیم ...

3 چهار تا می شود 12 تا.

و...

گام دوم:

در مرحله بعد سه دسته 2 تایی مهره ها را نشان می دهیم می پرسیم سه دو تا می شود چند تا ؟ بچه ها جواب می دهند 6 تا.

یا با سنجاق قفلی می گوییم 3 چهار تا می شود چند تا ؟ جواب می دهند 12 تا.

در این مرحله از علامت ضرب صحبتی نمی کنیم و فقط از بچه ها می خواهیم که مفهوم ضرب را درک کنند.

گام سوم:

در مرحله سوم از بچه ها می خواهیم که در گروه خود با مهره هایی که در دست دارند مفهوم 3 پنج تای را مدل سازی کنند بچه ها باهم فکری و در گروه خود باید به عدد 15 دست پیدا کنند.و بتوانند سه پنج تا را بگویند می شود 15تا.

پس از آنها می خواهیم که تمرینات صفحه 44 و 45 را با همدیگر حل کنند .

ارزشیابی تکوینی:

سوالاتی رااز بچه ها درحین تدریس می پرسیم ارزشیابی تکوینی می گویند.

سوالاتی مثل 2 پنج تایی می شود چند تا ؟ (10تا).

3سه تا می شودچند تا ؟(9 تا).

ارزشیابی پایانی :

چند سوال را روی تابلو می نویسیم واز فراگیر می خواهیم که به آن پاسخ دهند.                                                                                        

4دوتا می شود 8 تا                                            3 سه تا می شود 10 تا

و ...

ارائه تکالیف:

نوشتن چند نمونه ضرب در دفتر به عنوان تکلیف در منزل به منظور تثبیت یادگیری.

 



امتیاز :

برچسب ها : طرح درس ریاضی , سوم دبستان , طرح درس روزانه , معلم فردا , روش تدریس ریاضی , طرح درس , ریاضی سوم دبستان , مفهوم ضرب , اموزش ضرب ,
طرح درس ریاضی سوم نوشته شده در یکشنبه 1394/06/08 ساعت 1:28

ارسال نظر برای این مطلب


کد امنیتی رفرش





لینک دوستان
کلیه حقوق این سایت ، متعلق به moalleman می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .