جستجوگر پیشرفته






موضوع : برنامه ریزی , مدیریت , فرم های مورد نیاز مدرسه , رنگارنگ , فرهنگی هنری ,

آنچه درباره اردو باید بدانیم؟

اردوی دانش آموزی در واقع یک گام عملی برای آشنایی دانش آموزان در تجربه کردن یک زندگی با حداقل امکانات زندگی و همچنین کسب مهارت های لازم در روابط بین فردی است.
اجرای اردو های دانش آموزی در مدارس باعث می شود تا لحظه های طلایی در ذهن افراد نقش ببندد و خاطرات آن سال های طولانی به یادگار بماند و درس های تمرینی زندگی یاد گرفته شده از آن اردو در زندگی روزمره این دانش آموز که هر کدام مسئولیت یک زندگی و شغل را در آینده می خواهند داشت کاربرد داشته باشد.
اردو یک فرآیند برای اجتماعی شدن و کسب مهارت های اجتماعی است. اردویی که هر دقیقه آن برای دانش آموزان خاطره ساز و ارزشمند است دانش اموزان در این اردوها بصورت مستقیم و غیر مستقیم با درس های زندگی اشنا شوند و یک حس اعتماد به نفس و مستقل شدن را دراردوی یک یا چند روزه با گروه همسالان تجربه کرده باشند

يكي از مشخصه های آموزش و پرورش نوين ، توجه ویژه به فعاليت‌هاي تکمیلی است كه دانش‌آموزان انجام آن را از كلاس درس شروع کرده و در بیرون از مدرسه به پایان می برند مصداق آشکار اينگونه فعاليت‌ها ، اردوها و بازديدها است كه با مشاركت و تعامل دانش‌آموزان، معلمان، مربيان و اولياء آنان انجام مي‌گيرد و منجر به شکفتن توانمندی ها ، يادگيري عمیقتر ، تمرين آموزه ها، افزایش مسئوليت‌پذيري، بهبود روحیه مشاركت تیمی و همكاري گروهی، تمرین همزيستي مسالمت آميز، و آشنايي بیشتر با فرهنگ‌هاي بومي، منطقه‌اي ،ملي و جهاني مي‌شود. وزارت آموزش و پرورش بعنوان نهاد اصلي تعليم و تربيت دانش‌آموزان ، اردو و بازدید را بعنوان یک ابزار کارآمد ، که در تحقق بخش اعظمی از نیازهای اجتماعی ، عاطفی ، جسمی و ... دانش آموزان 

نقشی بسزا دارد ، مدنظر دارد.
جذابیت ، تنوع ، نشاط ، شادابی و مشارکت شرکت کنندگان لازمه یک برنامه ریزی صحیح در اجرای یک اردو می باشد.

تدوین برنامه ها ی مناسب بر اساس نیاز عاطفی ، جسمی و اجتماعی شرکت کنندگان و همچنین تامین کامل امنیت فردی و جمعی از شاخص های مهم یک اردوی دانش آموزی محسوب می شود.

  • کارشناسان فعال در حوزه آموزشی - تربیتی معتقدند که افراد در اردو شیوه زندگی فردی و گروهی ، پیروی از قوانین و مقررات ، احترام به بزرگان نقش های اجتماعی ، کمک به همنوعان و شیوه های آن از جمله آشنایی با کمک های اولیه در بروز حوادث و خصلت های نیکو و والای انسانی ، قرابت و نزدیکی به خالق هستی را می آموزند که می توان زندگی اردویی را مقدمه ای برای ورود به زندگی اجتماعی دانست.
    به گفته آنان اردو در بروز ویژگیهای شخصیتی افراد ، اختلافات فردی ، رفتارهای هنجار و نابهنجار، بروز مهربانی ها، عواطف ، هیجانات و مهار آنها نقش بسزایی دارد.
    اردو یک سفر دسته جمعی برای دانش آموزان در پایه های مختلف تحصیلی است که با مقاصد علمی ، آموزشی ، فرهنگی ، زیارتی ، ورزشی و سیاحتی با برنامه ریزی معلمان ، مربیان و رضایت و مشارکت اولیاء دانش آموزان انجام می گیرد
  • اما اردو هم مانند دیگر فعالیت  ها شیوه نامه و قوانینی دارد:

در این شیوه نامه، تمامی نواحی – مناطق و شهرستانها به اختصار ( منطقه ) نامیده شده است.

در فعالیت هایی از قبیل ( راهپیمایی، شرکت در نمازهای جمعه و جماعات و ... ) رعایت ضوابط این شیوه نامه الزامی است.

فصل اول : اردو

 

  • الف- تعریف اردو

اردو به فعالیت آموزشی پرورشی گفته می شود که برای تعداد معینی از دانش آموزان، تحت نظارت و هدایت معلمان و مربیان دارای شرایط با اهداف برنامه، سازماندهی، زمان و جمعیت سنی مشخص، براساس مجوز صادره از مراجع ذیربط، در فضای مناسب داخل یا خارج از محیط آموزشی و پرورشی برگزار می گردد.

 

  • ب- هدف اردو

هدف از برگزاری اردوهای دانش آموزی، تحقق بخشی از اهداف پیش بینی شده ی نظام آموزش و پرورش در دوره های مختلف تحصیلی، مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشد از جمله :

  1. افزایش حس مسئولیت پذیری و مشارکت دانش آموزان
  2. شناخت، پرورش و هدایت استعدادهای دانش آموزان
  3. غنی سازی برنامه های درسی و اوقات فراغت دانش آموزان
  4. سیاست اردو

 

به منظور سهولت در برنامه ریزی و اجرا، اردوها به انواع زیر تقسیم می شوند:

 

  1. براساس مدت
    1. یک روزه بدون بیتوته: منظور از اردوی یکروزه، اردویی است که از بامداد شروع و تا شامگاه پایان می پذیرد.
    2. اردوهای دو روزه و سه روزه با بیتوته
  2. براساس موقعیت جغرافیایی
    1. اردوی درون شهری
    2. اردوی برون شهری داخل استان
    3. اردوی برون استانی
    4. اردوی برون مرزی
  3. بر اساس سطح برگزاری
    1. مدرسه ی ( مراکز آموزشی و پرورشی
    2. شهرستانی
    3. منطقه ای یا ناحیه ای
    4. قطبی ( چند استان )
    5. استانی
    6. کشوری
  4. بر اساس موضوع
    1. تلاش و سازندگی
    2. آموزشی – علمی – پژوهشی
    3. زیارتی – سیاحتی
    4. ورزشی
    5. فرهنگی – هنری
    6. آمادگی دفاعی
    7. بهداشتی
    8. امداد و نجات
    9. تفریحی
    10. اردوی احیای مهارت های فردی و اجتماعی ( برای دانش آموزان با نیازهای ویژه دانش آموزان استثنایی)
    11. اردوهای ترکیبی ( تنوع در موضوع و برنامه)
    12. سایر اردوها

 

فصل دوم : بازدید

  • الف- تعریف بازدید

بازدید به فعالیت آموزشی پرورشی گفته می شود که برای تعداد معینی از دانش آموزان تحت نظارت و هدایت مربیان و معلمان دارای شرایط با اهداف، برنامه، ساماندهی و مدت زمان معین، براساس مجوز صادره از مراجع ذی ربط برای دیدن مکان، مراکز و برنامه های خاص یا ملاقات اشخاص صورت می گیرد.

 

  • ب- هدف بازدید

 

هدف از برگزاری بازدیدهای دانش آموزی، دستیابی به تحقق بخشی از اهداف پیش بینی شده نظام آموزش و پروش در دوره های مختلف تحصیلی است از جمله:

  1. تقویت هویت دینی و ملی دانش آموزان و افزایش سطح آگاهی آنها با دستاوردهای علمی- فرهنگی- اقتصادی و . . .
  2. آشنایی با زندگی بزرگان، مشاهیر و شخصیت های دینی و مذهبی، سیاسی، علمی، فرهنگی، ورزشی و. . .
  3. آشنایی با شغل ها و حرفه های گوناگون و نیز فعالیت های متنوع تولیدی و خدماتی
  4. آشنایی با اماکن و بناهای دینی و مذهبی، تاریخی، فرهنگی، علمی، هنری، ورزشی و بهداشتی
  5. آشنایی و کسب تجربه و تطبیق آموخته های نظری در شرایط واقعی جامعه
  6. آشنایی با مهارت های زندگی و مسائل زیست محیطی

 

  • ج- انواع بازدید

به منظور سهولت در برنامه ریزی و اجرا، بازدیدهای دانش آموزی به انواع زیر تقسیم می شوند:

 

  1. براساس موقعیت جغرافیایی
    1. درون شهری
    2. برون شهری داخل استان
    3. برون استانی
    4. کشوری
  2. براساس سطح برگزاری
    1. مدرسه ی ( مراکز آموزشی و پرورشی )
    2. منطقه ای یا ناحیه ای
    3. شهرستانی
    4. استانی
  3. براساس موضوع
    1. مذهبی
    2. علمی
    3. هنری
    4. فرهنگی
    5. تولیدی
    6. خدماتی
    7. ورزشی
    8. صنعتی
    9. تفریحی
    10. بهداشتی
    11. دیدار با شخصیتها و اشخاص
    12. زیست محیطی
    13. بازدیدهای ترکیبی                    
    14. سایر بازدیدها

دانلود دستورالعمل اردویی و بازدیدها



امتیاز :

برچسب ها : اردو چیست , دستورالعمل اردوی دانش آموزی , ابلاغ مربی , ابلاغ سرپرست اردو , اهداف اردو , فواید اردوهای دانش آموزی و دانشجویی , آمار اردو , وظایف،مربی،و،سرپرست،اردو , قوانین اردو , اداره اموزش و پرورش بیرجند , دبستان حضرت قائم بیرجند , استان خراسان جنوبی ,
آنچه درباره اردو باید بدانیم؟ نوشته شده در شنبه 1397/02/08 ساعت 23:08

مطالب مرتبط



ارسال نظر برای این مطلب


کد امنیتی رفرش





لینک دوستان
کلیه حقوق این سایت ، متعلق به moalleman می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .