جستجوگر پیشرفته
موضوع : برنامه ریزی , مدیریت , فرم های مورد نیاز مدرسه , رنگارنگ , فرهنگی هنری ,
![آنچه درباره اردو باید بدانیم؟ آنچه درباره اردو باید بدانیم؟](https://rozup.ir/view/2510509/اتوبوس.jpg)
اردوی دانش آموزی در واقع یک گام عملی برای آشنایی دانش آموزان در تجربه کردن یک زندگی با حداقل امکانات زندگی و همچنین کسب مهارت های لازم در روابط بین فردی است.
اجرای اردو های دانش آموزی در مدارس باعث می شود تا لحظه های طلایی در ذهن افراد نقش ببندد و خاطرات آن سال های طولانی به یادگار بماند و درس های تمرینی زندگی یاد گرفته شده از آن اردو در زندگی روزمره این دانش آموز که هر کدام مسئولیت یک زندگی و شغل را در آینده می خواهند داشت کاربرد داشته باشد.
اردو یک فرآیند برای اجتماعی شدن و کسب مهارت های اجتماعی است. اردویی که هر دقیقه آن برای دانش آموزان خاطره ساز و ارزشمند است دانش اموزان در این اردوها بصورت مستقیم و غیر مستقیم با درس های زندگی اشنا شوند و یک حس اعتماد به نفس و مستقل شدن را دراردوی یک یا چند روزه با گروه همسالان تجربه کرده باشند
يكي از مشخصه های آموزش و پرورش نوين ، توجه ویژه به فعاليتهاي تکمیلی است كه دانشآموزان انجام آن را از كلاس درس شروع کرده و در بیرون از مدرسه به پایان می برند مصداق آشکار اينگونه فعاليتها ، اردوها و بازديدها است كه با مشاركت و تعامل دانشآموزان، معلمان، مربيان و اولياء آنان انجام ميگيرد و منجر به شکفتن توانمندی ها ، يادگيري عمیقتر ، تمرين آموزه ها، افزایش مسئوليتپذيري، بهبود روحیه مشاركت تیمی و همكاري گروهی، تمرین همزيستي مسالمت آميز، و آشنايي بیشتر با فرهنگهاي بومي، منطقهاي ،ملي و جهاني ميشود. وزارت آموزش و پرورش بعنوان نهاد اصلي تعليم و تربيت دانشآموزان ، اردو و بازدید را بعنوان یک ابزار کارآمد ، که در تحقق بخش اعظمی از نیازهای اجتماعی ، عاطفی ، جسمی و ... دانش آموزان
نقشی بسزا دارد ، مدنظر دارد.
جذابیت ، تنوع ، نشاط ، شادابی و مشارکت شرکت کنندگان لازمه یک برنامه ریزی صحیح در اجرای یک اردو می باشد.
تدوین برنامه ها ی مناسب بر اساس نیاز عاطفی ، جسمی و اجتماعی شرکت کنندگان و همچنین تامین کامل امنیت فردی و جمعی از شاخص های مهم یک اردوی دانش آموزی محسوب می شود.
-
کارشناسان فعال در حوزه آموزشی - تربیتی معتقدند که افراد در اردو شیوه زندگی فردی و گروهی ، پیروی از قوانین و مقررات ، احترام به بزرگان نقش های اجتماعی ، کمک به همنوعان و شیوه های آن از جمله آشنایی با کمک های اولیه در بروز حوادث و خصلت های نیکو و والای انسانی ، قرابت و نزدیکی به خالق هستی را می آموزند که می توان زندگی اردویی را مقدمه ای برای ورود به زندگی اجتماعی دانست.
به گفته آنان اردو در بروز ویژگیهای شخصیتی افراد ، اختلافات فردی ، رفتارهای هنجار و نابهنجار، بروز مهربانی ها، عواطف ، هیجانات و مهار آنها نقش بسزایی دارد.
اردو یک سفر دسته جمعی برای دانش آموزان در پایه های مختلف تحصیلی است که با مقاصد علمی ، آموزشی ، فرهنگی ، زیارتی ، ورزشی و سیاحتی با برنامه ریزی معلمان ، مربیان و رضایت و مشارکت اولیاء دانش آموزان انجام می گیرد
- اما اردو هم مانند دیگر فعالیت ها شیوه نامه و قوانینی دارد:
در این شیوه نامه، تمامی نواحی – مناطق و شهرستانها به اختصار ( منطقه ) نامیده شده است.
در فعالیت هایی از قبیل ( راهپیمایی، شرکت در نمازهای جمعه و جماعات و ... ) رعایت ضوابط این شیوه نامه الزامی است.
فصل اول : اردو
- الف- تعریف اردو
اردو به فعالیت آموزشی پرورشی گفته می شود که برای تعداد معینی از دانش آموزان، تحت نظارت و هدایت معلمان و مربیان دارای شرایط با اهداف برنامه، سازماندهی، زمان و جمعیت سنی مشخص، براساس مجوز صادره از مراجع ذیربط، در فضای مناسب داخل یا خارج از محیط آموزشی و پرورشی برگزار می گردد.
- ب- هدف اردو
هدف از برگزاری اردوهای دانش آموزی، تحقق بخشی از اهداف پیش بینی شده ی نظام آموزش و پرورش در دوره های مختلف تحصیلی، مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشد از جمله :
- افزایش حس مسئولیت پذیری و مشارکت دانش آموزان
- شناخت، پرورش و هدایت استعدادهای دانش آموزان
- غنی سازی برنامه های درسی و اوقات فراغت دانش آموزان
- سیاست اردو
به منظور سهولت در برنامه ریزی و اجرا، اردوها به انواع زیر تقسیم می شوند:
-
براساس مدت
- یک روزه بدون بیتوته: منظور از اردوی یکروزه، اردویی است که از بامداد شروع و تا شامگاه پایان می پذیرد.
- اردوهای دو روزه و سه روزه با بیتوته
-
براساس موقعیت جغرافیایی
- اردوی درون شهری
- اردوی برون شهری داخل استان
- اردوی برون استانی
- اردوی برون مرزی
-
بر اساس سطح برگزاری
- مدرسه ی ( مراکز آموزشی و پرورشی
- شهرستانی
- منطقه ای یا ناحیه ای
- قطبی ( چند استان )
- استانی
- کشوری
-
بر اساس موضوع
- تلاش و سازندگی
- آموزشی – علمی – پژوهشی
- زیارتی – سیاحتی
- ورزشی
- فرهنگی – هنری
- آمادگی دفاعی
- بهداشتی
- امداد و نجات
- تفریحی
- اردوی احیای مهارت های فردی و اجتماعی ( برای دانش آموزان با نیازهای ویژه دانش آموزان استثنایی)
- اردوهای ترکیبی ( تنوع در موضوع و برنامه)
- سایر اردوها
فصل دوم : بازدید
- الف- تعریف بازدید
بازدید به فعالیت آموزشی پرورشی گفته می شود که برای تعداد معینی از دانش آموزان تحت نظارت و هدایت مربیان و معلمان دارای شرایط با اهداف، برنامه، ساماندهی و مدت زمان معین، براساس مجوز صادره از مراجع ذی ربط برای دیدن مکان، مراکز و برنامه های خاص یا ملاقات اشخاص صورت می گیرد.
- ب- هدف بازدید
هدف از برگزاری بازدیدهای دانش آموزی، دستیابی به تحقق بخشی از اهداف پیش بینی شده نظام آموزش و پروش در دوره های مختلف تحصیلی است از جمله:
- تقویت هویت دینی و ملی دانش آموزان و افزایش سطح آگاهی آنها با دستاوردهای علمی- فرهنگی- اقتصادی و . . .
- آشنایی با زندگی بزرگان، مشاهیر و شخصیت های دینی و مذهبی، سیاسی، علمی، فرهنگی، ورزشی و. . .
- آشنایی با شغل ها و حرفه های گوناگون و نیز فعالیت های متنوع تولیدی و خدماتی
- آشنایی با اماکن و بناهای دینی و مذهبی، تاریخی، فرهنگی، علمی، هنری، ورزشی و بهداشتی
- آشنایی و کسب تجربه و تطبیق آموخته های نظری در شرایط واقعی جامعه
- آشنایی با مهارت های زندگی و مسائل زیست محیطی
- ج- انواع بازدید
به منظور سهولت در برنامه ریزی و اجرا، بازدیدهای دانش آموزی به انواع زیر تقسیم می شوند:
-
براساس موقعیت جغرافیایی
- درون شهری
- برون شهری داخل استان
- برون استانی
- کشوری
-
براساس سطح برگزاری
- مدرسه ی ( مراکز آموزشی و پرورشی )
- منطقه ای یا ناحیه ای
- شهرستانی
- استانی
-
براساس موضوع
- مذهبی
- علمی
- هنری
- فرهنگی
- تولیدی
- خدماتی
- ورزشی
- صنعتی
- تفریحی
- بهداشتی
- دیدار با شخصیتها و اشخاص
- زیست محیطی
- بازدیدهای ترکیبی
- سایر بازدیدها
دانلود دستورالعمل اردویی و بازدیدها
امتیاز : |
![آنچه درباره اردو باید بدانیم؟ آنچه درباره اردو باید بدانیم؟](https://rozblog.com/temp/fafun/dot2.gif)
مطالب مرتبط