close
تبلیغات در اینترنت
خرید دامنه
نیازهای بدن و تغذیه مناسب

جستجوگر پیشرفته






موضوع : رنگارنگ , متفرقه , اطلاعات عمومی , دانش آموز ,

 

رژیم غذایی سالم به رژیمی می توان گفت که به حفظ و بهبود سلامت عمومی بدن کمک ‌کند رژیم غذایی سالم مواد مغذی لازم ، مایعات کافی ، آمینو اسیدها و اسیدهای چرب لازم ، ویتامین ها و مواد معدنی کافی و همچنین کالری لازم را برای بدن فراهم می آورد.

 رژیم غذایی سالم نیازهای اساسی بدن را بدون اینکه شما را دچار اضافه وزن و بیماری کند  برای شما فراهم می‌کند . همچنین رژیم غذایی سالم به همراه ورزش می‌تواند خطر ابتلا به بیماری هایی از جمله چاقی ، بیماری های قلبی ، دیابت نوع ۲، فشارخون بالا و سرطان را در شما کاهش دهد برخلاف آنچه خیلی از افراد تصور می‌کنند ، داشتن رژیم غذایی سالم می‌تواند بسیار ساده و آسان باشد

 

برای دانش آموزان خوردن صبحانه بعنوان اصلی ترین وعده ی غذایی ، متاسفانه مورد بی مهری فراوانی واقع شده است. صبحانه باعث می گردد انرژی مورد نیاز مغز برای یادگیری کاملا به موقع فراهم گردد و بدن دانش اموز برای نیازهای خود به منابع ذخیره شده ای که باید صرف رشد جسم وی شود مراجعه نکند

  •  تغذیه، دانش تغییر و تبدیل مواد غذایی به انرژی است بعبارت دیگر تغذیه نشان میدهد که چگونه مواد غذایی لازم به بدن باید برسد

-  تغذیه تحصیلی به ما نشان می دهد که برای یادگیری و مطالعه و فعل و انفعالاتی که لازمه این دو امر مهم هستند به چه میزان و از چه منابعی باید به دست آوریم

 

مواد مغذی موادی هستند که نیازهای بدنی ما را فراهم می کنند و به ما در حفظ تعادل و سلامت جسمی و روانی کمک می کند . عمده ترین این مواد عبارتند از:

الف- کربوهیدرات ها که در نان، سیب زمینی، مربا، بیسکویت، شکر و …. یافت می شوند

ب-  چربی ها که بویژه در کره، پنیر، روغن زیتون و مارگارین و ... پیدا می شوند

ج-  پروتئین ها که معمولا در گوشت ، ماهی ، تخم مرغ ، شیر و پنیر فراوان است

د- مواد معدنی که به شکل فراوانی در میوه ها و سبزی ها یافت می شوند

هـ-  آب که نقش بسیار مهمی هم به عنوان ماده مورد استفاده و هم بعنوان یک رسانا و حلال دارد و معمولا از طریق

  • مصرف آب آشامیدنی، نوشابه، میوه یا سبزی ها به بدن می رسد

     

  • و-  ویتامین ها که نقش مهمی در سلامت ما ایفا می کند و عموما در میوه ها و سبزی ها یافت می شوند

     

     بخاطر داشته باشید که هرچیزی که مورد مصرف واقع میشود الزاما از ارزش غذایی برخوردار نیست مانند

  • بسیاری از تنقلاتی که با استفاده از انواع ادویه ها و نمک و رنگهای غیرطبیعی تهیه می شوند

 

  • صرف صبحانه بعنوان اصلی ترین وعده ی غذایی ، متاسفانه مورد بی مهری فراوانی واقع شده است.صبحانه باعث می شود که انرژی مورد نیاز مغز برای یادگیری کاملا به موقع فراهم شود و بدن برای نیازهای خود به منابع ذخیره شده ای که باید صرف رشد جسم شود مراجعه نکند

 

  •  بخش اعظم انرژی ها توسط کربوهیدرات ها تامین می شود . بنابراین استفاده از نان در صبحانه یا میان وعده ها به همراه عسل ، پنیر، کره یا تخم مرغ توصیه می شود

ضمنا استفاده از مواد خوراکی هایی مانند آجیل، کشمش، خرما و برگه زرد آلود بسیار بیش از مواد غیر مغذی مانند پفک و چیپس و ... مفید است

صبحانه باعث می شود که انرژی مورد نیاز مغز برای یادگیری کاملا به موقع فراهم شود و بدن برای نیازهای خود به منابع ذخیره شده ای که باید صرف رشد جسم شود مراجعه نکند

  • . در پرخوری متاسفانه بخش اعظم خون به جای آنکه به مغز برسد و فرایند یادگیری و فعالیت های مغزی را تسهیل کند برای هضم غذا متوجه اعضای داخلی شده و در نتیجه یادگیری را مختل می کند و حالت خستگی، رخوت، سستی و خواب آلودگی را ایجاد می کند.

به همین دلیل توصیه می شود که به جای سه وعده غذایی سنگین ، پنج وعده غذایی سبک میل کنید تا همواره برای یادگیری آماده باشید

 

  • در صرف صبحانه این عادت را در خودتان ایجاد کنید که علاوه بر صبحانه مختصر سنتی خودمان مثل مصرف چای شیرین و نان و پنیر و یا کره و مربا یا تخم مرغ، سعی کنید حتما از میوه های تازه مثل سیب و پرتقال و انگور و موز و یا سایر میوه های مورد علاقه استفاده کنید

 

  • از صرف صبحانه بسیار مفصل هم جدا اجتناب کنید زیرا صرف صبحانه سنگین و بسیار مفصل هم به اندازه نخوردن صبحانه فرایند یادگیری را مختل می کند و بخش اعظم انرژی بدن متوجه دستگاه گوارش برای هضم و جذب مواد غذایی مصرف شده می گردد و این باعث می شود که نوعی حالت رخوت و کسالت صبحگاهی بر شما حاکم شود که مانع یادگیری هر چه بیشتر و بهتر می شود اما مصرف زیاد آب میوه یا حتی میوه تازه در صبحگاهان هرگز چنین اثری ندارد

 

  • در تغذیه زیاد خوردن مهم نیست ، خوب خوردن مهم است

 

  • یکی از عادات تغذیه ای نادرست، مصرف میوه بعد از صرف غذاست. میوه حتما باید قبل از غذا صرف شود. زیرا میوه ای که بعد از غذا صرف می شود با انباشت مواد غذایی صرف شده در معده در همان جا باقی مانده و تخمیر می شود و ارزش غذایی و ویتامینی اش را از دست می دهد.

 

  • فسفر و کلسیم دو عنصر بسیار مهم در فعالیت های مغزی هستند. علیرغم اینکه مقادیر زیادی از این ماده در استخوان و نیز تا حدودی در دندان ها وجود دارد  انجام فعالیت های مغزی مثل یادگیری و حفظ کردن، توام با افزایش دفع فسفر و کلسیم از طریق ادرار است. بنابراین توصیه می شود که مقدار مصرفی شیر و پنیر و تخم مرغ و جوانه گندم در تغذیه روزانه تان به حد کافی باشد. حداقل روزی 2 لیوان شیر مصرف کنید.

 

  • منیزیم یکی از عنصرهای معدنی است که ضمن خاصیت آرام بخشی و متعادل کنندگی ای که دارد باعث تسهیل مکانیسم به خاطر آوردن مطالب به حافظه سپرده شده می شود. رژیم غذایی ما متاسفانه به لحاظ این ماده غذایی بسیار فقیر است.

اما منیزیم لازم بدن را می توان در نان سبوس دار، جوانه گندم و سبزی های سبز و بویژه کاکائو و شکلات که دارای قابل توجهی منیزیم است جستجو کرد

 

  • مجموعه ویتامینهای B بویژه برای حفظ سلامت جسمی و روانی ما لازم  هستند و در یادگیری و حافظه نیز نقش مهمی دارند.
  • استفاده از عدس، هویج، گردو، فندق، جوانه گندم، پرتقال، شیر، اسفناج، تخم مرغ و کاهو در رژیم غذایی روزانه می تواند کاملا نیازمان را برطرف کند

 

  • قهوه به لحاظ غنی بودن از نظر ویتامین PP می تواند بسیار مفید باشد به شرط آنکه به اندازه و به موقع مصرف شود. بعضی از دانش آموزان در شب های امتحان برای فعال نگهداشتن مغز علی رغم خستگی به دلیل اضطراب در یادگیری مطالب از این ماده زیاد استفاده می کنند. توصیه می شود در هنگام خستگی و نیاز به خواب از قهوه استفاده نکنید.

این ویتامین علاوه بر قهوه در جگر، سویا، هویج، حبوبات، ماهی های چرب و گندم سبوس دار هم یافت می شود.

 

  • حفظ سلامت ارگان های دخیل در یادگیری از جمله چشم ها نیز در بحث تغذیه در نظر گرفته می شوند. بامصرف مقادیر مورد نیاز ویتامین A به بهداشت چشم و بینایی خود توجه داشته باشیم. ویتامین A به صورت فراوانی در کره، روغن ماهی، پنیر، تخم مرغ، هویج و گوشت گوساله یافت می شوند.

 

  • پاره ای از افراد از عادات نامناسبی پیروی می کنند و بدن را از دریافت پاره ای از منابع غذایی محروم می کنند. مثلا از خوردن سبزی ها امتناع می کنند و یا گوشت نمی خورند به نظر می رسد که عادات غذایی خودمان را باید مورد بازنگری قرار دهیم و تغییراتی در آن ایجاد کنیم.

در تغذیه زیاد خوردن مهم نیست، خوب خوردن مهم است.

 - تاجایی که ممکن است از مصرف مواد غذایی آماده اجتناب کنید و به جای آن به مواد غذایی تازه و طبیعی رو بیاورید.

 -  آهن به عنوان یکی از مواد معدنی مورد نیاز نقش مهمی در سلامت بدن دارد و فقر آهن یکی از عوامل مهم در چگونگی یادگیری است.

بویژه دختر خانم ها که معمولا از فقر آهن بیشتری در رنج هستند.

برای این منظور تغذیه سرشار از آهن را توصیه می کنیم. استفاده از موادی چون جگر، گوشت گاو، تخم مرغ، عدس، پیازچه و بویژه کشک که سرشار از آهن است توصیه می شود.

 

  • بخاطر داشته باشید که سه چهارم آهن موجود در بدن در خون وجود دارد که برای حمل اکسیژن به ماهیچه ها و مغز بسیار ضروری و حیاتی است. به همین دلیل است که حالاتی مثل عدم تمرکز ، خستگی ، خواب آلودگی و بیحالی در افراد مبتلا به کمبود آهن به وفور دیده می شود

 

تبیان



امتیاز :

برچسب ها : بهترین تغذیه , رشد خوب دانش آموزان , بهترین غذاها , ارزش غذایی , رشد خوب بچه ها , رشد مناسب دانش آموزان , مهمترین نیازهای بدن ,
بهترین تغذیه برای دانش آموزان نوشته شده در سه شنبه 29 اسفند 1396 ساعت 23:52

مطالب مرتبط



ارسال نظر برای این مطلب


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی





لینک دوستان
کلیه حقوق این سایت ، متعلق به moalleman می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .