جستجوگر پیشرفته






موضوع : فرم های مورد نیاز مدرسه ,

سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان
 

برنامه سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان جهت غربالگری جسمی و ذهنی نوآموزان 6 ساله آماده ورود به دبستان، مطابق برنامه پنجم توسعه کشور، مصوبه هیأت محترم وزیران و اساسنامه سازمان در تمام کشور اجرا می شود.

ضرورت اجرا:

پژوهش ها و بررسی های تربیتی نشان می دهد که توجه به سلامت جسمی و ذهنی کودکان، تحولات طبیعی آنها را در طی مراحل رشد تضمین می کند و عدم شناسایی و توجه به مشکلات جسمی و ذهنی می تواند سلامت کلی کودکان را به مخاطره انداخته و انواع مشکلات تحصیلی و رفتاری را برای آنها به همراه داشته باشد. براساس آمارهای بین المللی بین 10 تا 15 درصد از کودکان به نحوی دارای مشکلات جسمی، حسی یا ناتوانی های رشدی هستند و تشخیص به موقع این کودکان نه تنها می تواند از بروز معلولیت در آنها جلوگیری نماید بلکه در رفع مشکلات آموزشی آنان نیز موثر واقع خواهد شد و عدم شناخت به موقع مشکلات این کودکان باعث می شود .که آنها دو تا سه سال در مدارس عادی مشغول به تحصیل شوند و پس از آن به واسطه ی وجود نارسایی های مختلف جسمانی و یا عقب ماندگی های ذهنی قادر به ادامه تحصیل نباشند و آنگاه به آموزش ویژه هدایت شوند.

با توجه به این ضرورت ها سازمان آموزش و پرورش استثنایی با همکاری دو وزارتخانه آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، اقدام به اجرای سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به مدرسه نموده است.

 اهداف:

هدف اصلی و عمده این برنامه ، تشخیص و شناسایی به موقع نارسایی های جسمی، ارزیابی وضعیت ذهنی کودکان بدو ورود به مدرسه، کمک به بهبود کیفی آموزش و کنترل بعضی از عوامل موثر بر افت تحصیلی، بررسی میزان شیوع اختلالات جسمانی و روانی کودکان دارای مشکل و صدور شناسنامه سلامت برای تمامی کودکان است.

این برنامه در دو مرحله مقدماتی (غربال گری) و تخصصی اجرا میشود.

مرحله مقدماتیشامل ارزیابی های بینایی،دیدرنگ، شنوایی،گفتار،آمادگی تحصیلی،اختلالات جسمی-حرکتی اندازه

اندازه گیری توده بدنی،قد به سن،معاینات اختلالات دهان ودندان،جلدی،اختلال رفتاری ومعاینات پزشک عمومی است.

همچنین در مرحله مقدماتی سوابق واکسیناسیون نوآموز بررسی می شود که در صورت ناقص بودن جهت تکمیل واکسیناسیون به واحدهای بهداشتی درمانی ارجاع خواهند شد.

بر اساس این گزارش نوآموزانی که نیاز به ارزیابی تخصصی نداشته باشند جهت ثبت نام به دبستان مورد تقاضا معرفی می شوند.

نوآموزانی که در مرحله مقدماتی مشکوک تشخیص داده شوند جهت بررسی دقیق تر به مرحله تخصصی ارجاع می شوند و پس از معاینات پزشکی و اجرای آزمون های تخصصی مورد نیاز و تعیین جایگاه آموزشی به واحد آموزشی ذیربط معرفی خواهند شد.

 

منبع: سازمان اموزش و پرورش استثنایی


دانلــــود شناسنــــامه سلامت

 

دانلـــود دستورالعمل تکمیــــل شناسنامه سلامت دانش اموزان



امتیاز :

برچسب ها : سنجش سلامت و امادگی کودکان بدو ورود به دبستان , اهداف طرح سنجش سلامت , دانلود شناسنامه سلامت , دستورالعمل و راهنمای سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان , آموزش و پرورش،خراسان جنوبی،سربیشه،بیرجند،استثنایی ,
طرح سنجش نوشته شده در پنجشنبه 1393/04/05 ساعت 1:21

ارسال نظر برای این مطلب


کد امنیتی رفرش





لینک دوستان
کلیه حقوق این سایت ، متعلق به moalleman می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .