جستجوگر پیشرفته
بررسي علل بد خطي دانش آموزان و عادت به زيبا نويسي و خوشنويسي در دانش آموزان
مشكلي كه چندين سال است گريبانگير دانش آموزان و معلمان شده است و روز به روز شديدتر و گسترده تر مي شود . بدخطي دانش آموزان و بد نويسي آنها و ناخوانا نوشتن حروف يا كلمات مي شود و انگيزه تحصيل و خواندن را بسيار پايين مي آورد و در بزرگسالي روي شخصيت علمي افراد تاثير منفي مي گذارد و در واقع خط ، لباس علم است . بنابراين تصميم گرفتم اين مشكل را كه در كلاس من بسيار مشهود بود و همه ساله با اين دانش آموزان روبرو بودم ، آن را حل كنم . بيشتر دانش آموزان من يا كند نويس بودند و يا بد خط كه يك نوع ناهنجاري را در كلاس بوجود آورده بود اما در درون خودم حس مي كردم حتماً بايد از يك جايي شروع كنم و به دنبال راه حل هايي بگردم چون كه هم دانش آموزان و هم اولياء من به شدت پي گير اين ماجرا بودند و انگيزه كافي براي همكاري در همه بوجود آمده بود و فرصتي از اين بهتر نمي شد .
گرد آوري اطلاعات ( شواهد 1 )
براي انجام دادن بهتر كار هايم لازم بود يك سري اطلاعات اوليه و شناخت كافي از وضعيت موجود و جوانب متعدد آن از افراد صاحب نظر مختلف داشته باشم . بنابراين دنبال تحقيقات و افرادي رفتم كه قبل از من در ساير مناطق شهر يا كشور ها براي حل اين مشكلات دست به كار شده بودند و اقدامات موثري انجام داده بودند و تجارب و علوم كافي در اين رابطه داشتند . بعد از بحث و تبادل نظر و جمع بندي علل و عوامل و
راهكارها ، موارردي را كه مي توانستم در كلاس خودم بر روي دانش آموزانم ااعمال كنم ، نوشتم .
تجزيه و تحليل اطلاعات :
پس از جمع بندي كليه اسناد و مدارك و پوشه كار ، راه و روشهاي مناسب را انتخاب نمودم و تجزيه و تحليل اطلاعات مرا بسيار اميد وار ساخته بود .
خلاصه يافته هاي اوليه :
يافته هاي اوليه حاكي از اين بود كه من بايد روي دانش آموزان خودم شناخت كافي بدست بياورم و عواملي كه در بدخطي دانش آموزانم موثر بودند يافته بودم كه عبارت بودند از :
1- بد گرفتن قلم در ميان انگشتان
2- عدم آموزش صحيح آن در آمادگي و پايه ي اول
3- عدم رعايت خط زمينه در نوشتن
4- عقيم ماندن عضلات ريز و رشد ناكافي آنها
5- حاكميت عضلات درشت به عضلات ريز
6- بد اخلاقي و عصبانيت و داشتن استرس و اضطراي كه در بد خطي بسيار موثر است
7- داشتن رفتارهاي فزون كنشي و روان پريشي در ميان دانش آموزان
8- عجله كردن در نوشتن و تند نويسي بدون رعايت شرايط فيزيكي نوشتن
9- عدم رعايت زاويه قرار گرفتن دفتر يا كتاب موقع نوشتن ( زاويه 45 درجه )
10- نداشتن مهارت در نوشتن و نامناسب بودن قلم يا محل نوشتن
11- استفاده از زمين ناهموار به جاي ميز يا صندلي استاندارد براي نوشتن
12- عدم توجه معلمان قبلي به زيبا نويسي و عدم ارزشيابي از كفيت نوشتاري آنها
13- شكل گيري عادات غلط آنها در نوشتن (مانند اينكه حرف « ك » را مانند « ي» مي نويسد يا نقطه ها را نامنظم مي نويسد و..... )
14- نبود كتاب يا وسيله آموزشي خوش نويسي يا زيبا نويسي در مدارس
15- نبود متخصص يا معلم هنر و آموزش خط
16- نبود نمره یا ارزش زیبا نویسی در مدارس
17- قبولی بی چون و چرای دانش آموزان هر پایه بدون توجه به توانائیهای نوشتاری او
راه حلهای پیشنهادی برای حل این مشکلات:
برای ترمیم بد خطی دانش آموزان نمی توان زود انتظار داشت که در عرض چند روز عادتهای بد آن ها اصلاح شود و معجزه ایی صورت گیرد بلکه این ترمیم زمان لازم دارد و یک روزه به وجود نیامده و یک روزه هم اصلاح نمی شود . بنابراین راههای اصلاحی خودم را به شرح زیر در طول زمان بکار گرفتم:
1- استفاده از زنگ هنر و دادن تمرینات ویژه برای زیبا نویسی و خوش نویسی
2- تقویت عضلات ریز انگشتان ، مچ دست با داخل کردن قلم به داخل توپ پینگ پونگ
3- استفاده از تیوپ دستی برای تقویت عضلات انگشتان
4- کاربرد ابزارهای سبک و سنگین:( گِل بازی – خمیر بازی – دکمه بستن – نرمش های انگشتان برای تقویت و پرورش و هماهنگی عضلات ریز انگشتان)
5- استفاده از کادر زیبا برای نوشتن جملات خیلی کوتاه امّا خوش خط
6- دعوت کردن دانش آموزان به آرام نوشتن و هجی کردن
7- تشویق دانش آموزان به استفاده از هر دو دست هنگام نوشتن
8- دادن نمره به دست خط دانش آموزان همراه کارت تلاش و جایزه برای بالا بردن انگیزه و علاقه آنها به نوشتن
9- راهنمایی دانش آموزان برای خرید قلم های مناسب
10- به دانش آموزان یاد دهیم و عادت کنند به هنگام عجله یا عصبانیت از نوشتن خودداری کنند
11- تقویت بین حرکات چشم و هماهنگی چشم و دست
12- انتخاب نمونه هایی از دست خط دانش آموزان در نمایشگاه کلاس
13- خواندن از دست خط های خودشان
گرد آوری اطلاعات ( شواهد 2) :
با به کارگیری این روشها در کلاس و در خانه تغییراتی در دست خط این دانش آموزان مشاهده شد و این نوید را می داد که رفته رفته بهبود یابد . البته با هماهنگی که با معلمان آمادگی و اول و دوم صورت گرفت قرار شد آنها با حساسیت بیشتری خوش نویسی و زیبا نویسی دانش آموزان را مورد توجه قرار دهند و مقایسه دست خطهای فعلی با قبلی این تغییر و تحول مثبت را تأیید می کرد و روش های ما را تأیید می کرد.
نتیجه گیری :
نوع قلم گرفتن و نحوه ی قرار گرفتن دست و ساعد و کلاً وضعیت فیزیکی و روحی و روانی دانش آموز در نوشتن از همان کلاسهای اولیه شکل می گیرد و باید ریشه ای آنها را درمان کرد و یا خوب بار آورد و از این مطالعه نتیجه می گیریم که در ضمن تدریس ما معلمان می توانیم روشهای جذاب و نو و عملی را طبق آخرین یافته ها متناسب با ضعف هر دانش اموز با شناخت بهتر آن ها به کار بگیریم و خوش خطی و زیبا نویسی را به فراموشی نسپاریم و این رسالت را به نحو خوبی انجام دهیم .
منابع:
منبع: ابتدایی در هزاره سوم
امتیاز : |
نوشته شده در یکشنبه 1393/11/05 ساعت 0:48