جستجوگر پیشرفته






موضوع : رنگارنگ , جشنواره جابربن حیان ,

(پروژه های جابربن حیان( آزمایش

تصاویر و عکس جشنواره جابربن حیان


در این نوع پروژه یک مسئله مشخص مطرح می شود که دانش آموز در ابتدا جواب آن را نمی داند ،  بنابراین  طی کردن مراحل روش علمی و انجام آزمایش برای کشف جواب سوال از ضروریات این نوع پروژه محسوب می شود.

 
مراحل روش علمی :

      طرح مسئله

     انجام تحقیق زمینه ای
      ارائه فرضیه
      اجرای آزمایش
      ثبت نتایج
      نتیجه گیری

 مثال :

دانش آموز این سوال را برای پروژه خود  مطرح می کند که علت سیاه شدن پوست میوه های انار چیست . با انجام یک تحقیق زمینه ای و مصاحبه با باغداران انار به فرضیه آفتاب سوختگی می رسد و سپس آزمایشی را طراحی و اجرا می کند که طی آن دو دسته میوه روی درخت انار را انتخاب و برای یگ گروه با مقوا سایه بان درست می کند تا آفتاب به آنها نتابد . پس از دو ماه نتایج به دست آمده را ثبت می کند ، یعنی پوست کدام گروه سیاه شده و کدام یک سیاه نشده است و در پایان نتیجه گیری می کند که آیا فرضیه اش صحیح بوده یا خیر .

 نکته مهم – به تفاوت های میان پروژه آزمایش و نمایش توجه کنید . بسیاری از افراد و کتاب ها این دو نوع پروژه را با هم اشتباه می گیرند . در اینجا به دو مثال از عناوین پروژه اشاره می شود که هر دو به موضوع 

مربوط می شوند اما یکی در قالب پروژه نمایش و دیگری در قالب آزمایش قرار می گیرد .

نمایش : رنگین کمان چگونه شکل می گیرد ؟

آزمایش : آیا می توان با استفاده از مایعی غیر از آب رنگین کمان ساخت ؟


نمونه هایی از پروژه های آزمایش :

رنگ جسم چه تاثیری بر میزان جذب انرژی تابشی خورشید دارد ؟

صدای انسان از میان یک لوله تا چه مسافتی منتقل می شود ؟

آیا جامدات مختلف صوت را به یک اندازه از خود عبور می دهند ؟

آیا عواطف انسانی می تواند بر رشد یک گیاه موثر باشد ؟

آیا مورچه ها سلیقه غذایی دارند ؟

آیا دما بر قدرت یک آهنربای دائمی تاثیر دارد ؟

نكات قابل توجه در پروژه های آزمایش


-  دفتر کارنما :

  به خاطر داشته باشید هر کاری را که برای پروژه انجام می دهید با ذکر تاریخ در "دفتر کارنمای" پروژه ثبت کنید و بنویسید که چه قدر وقت صرف آن کرده اید  همواره از مراحل کار خود عکس تهیه کنید ، چرا که این عکس ها  مورد نیاز دفتر کارنما یا تابلوی نمایش خواهد بود .

-  مدیریت زمان:

  از یک جدول زمانبندی استفاده کنید تا بتوانید پروژه خود را طبق یک برنامه زمانی مشخص پیش ببرید و در نهایت تابلوی نمایش خود را به موقع آماده کنید  اگر پروژه شما با موجودات زنده سروکار دارد ( افراد ، گیاهان و جانوران ) باید مطمئن شویدکه وقت کافی برای آزمایش خود دارید . ( به یاد داشته باشید که رشد گیاهان کند و زمانبر است )

-  انتخاب موضوع و تعریف مسئله :

 ×فهرستی از موضوعات مورد علاقه خود را در دفتر کارنمایتان یادداشت کنید .

×برای اینکه از میان فهرست خود مناسبترین موضوع را انتخاب کنید این سوالات را از خودتان بپرسید :

- آیا می توانم اطلاعات کافی در باره موضوع مورد نظرم پیدا کنم ؟

- آیا آزمایش کردن روی این موضوع نیاز به وسایل یا شرایط خیلی خاصی دارد ؟

- آیا وقت کافی دارم که روی موضوع مورد نظر آزمایش انجام دهم ؟

  ×اطمینان حاصل کنید که موضوع مورد نظر شما قابلیت طراحی و اجرای آزمایش را دارد

×  موضوع شما نباید فقط به ساخت یک وسیله ختم شود چرا که در این صورت از نمایش علمی فراتر نرفته اید .

×  موضوع منتخب خود را پس از طی مراحل فوق در قالب یک سوال آزمون پذیر بنویسید . این جمله سوالی " مسئله " نامیده می شود . مسئله در واقع همان سوالی است که آزمایش شما سعی دارد به آن پاسخ دهد .

-  جمع آوری اطلاعات :


×  سری به کتابخانه بزنید تا ازکتابها ، مجلات ، دائره المعارف ها و منابع اینترنتی اطلاعات مرتبط با موضوع خود را جمع آوری کنید .

×    آنچه را که پیدا می کنید در دفتر کارنمای خود یادداشت کنید .

× به خاطر داشته باشید که مشخصات کتاب یا وب سایتی راکه مطلب را از آن استخراج کرده اید با ذکر نویسنده ، سال نشر و ناشر یادداشت کنید چرا که این ها بعدا "منابع" شما را تشکیل خواهند داد.

×   با افراد متخصص گفتگوکنید و اطلاعات خود را کامل کنید .

× از معلم یا والدین خود بخواهید کمک کنند تا یک قرار مصاحبه با افراد مطلع در باره موضوعتان تنظیم کنید. اگر هم لازم شد از طریق پست الکترنیکی و یا نامه نگاری با شرکت ها و افراد متخصص ارتباط برقرار کنید

×  تحقیق شما وقتی کامل می شود که به یک حدس هوشمندانه در باره جواب مسئله دست پیدا کنید . این حدس هوشمندانه همان فرضیه است .   

× پس از تکمیل تحقیقات ، اطلاعات به دست آمده را در قالب پاراگراف سازمان دهی کنید . این مطالب همان "تحقیق زمینه ای" شما است که روی تابلوی نمایش خواهید چسباند .


-   فرضیه سازی :

×  " فرضیه" حدس هوشمندانه شماست که برپایه اطلاعاتی که جمع آوری نموده اید مطرح می کنید .

×فرضیه اعلام می کند که در نتیجه تغییراتی که شما در جریان آزمایش اعمال می کنید چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

×  فرضیه در واقع پیش بینی می کند که چگونه در اثر تغییر دادن یک عامل ، عامل دیگر تغییر خواهد کرد. این همان چیزی است که آن را علت و معلول می نامند .

× فرضیه خود را در قالب یک جمله به طور واضح و به روش زیر در دفتر کارنما بنویسید:


من حدس می زنم که ................................................. باعث ........................................ می شود .

-  تعیین متغیرها :

×  متغیرها شامل تمام عواملی می شوند که می توانند در آزمایش شما تغییر کنند .

×        در هرآزمایشی ، تنها مجازید که یک عامل را تغییر دهید .

× دنبال پیدا کردن این باشید که چه عاملی سبب( علت ) رخ دادن یک پدیده می شود .

×      علت در فرضیه شما همان متغیر مستقل است .

×        معلول در فرضیه شما همان متغیر وابسته است .

× تنها عاملی که مجاز به تغییر دادن آن در جریان آزمایش هستید "متغیر مستقل" است .

×        و آنچه که پس از این تغییرات رخ می دهد همان "متغیر وابسته" است .

×  سایر عوامل درجریان آزمایش شما هیچ تغییری نمی کنند که به آنها "متغیرهای کنترل شده"   می گویند.

× متغیرهای مستقل ، وابسته وکنترل شده ی آزمایش خود را تعیین کنید و در دفتر کارنما بنویسید .این نوشتار بعدا در بخشی از تابلوی نمایش شما به عنوان "تعاریف" خواهد آمد . در بخش تعاریف علاوه بر تعریف متغیرها هر لغت مهمی را هم که درعبارت مسئله  به کار رفته و ممکن است برای شما یا دیگران نا آشنا وجدید باشد تعریف کنید .

-  طراحی آزمایش :

×       " فهرست مواد " مورد نیاز برای انجام آزمایش خود را بنویسید .

×  " روش کار " خود را طراحی کنید و در دفتر کارنما ، شرح دهید. مراحل را به دقت و به ترتیب پیش بینی کنید و یک دستورالعمل گام به گام برای اجرای آزمایش خود بنویسید.

× یک آزمایش باید حداقل شامل دو گروه باشد. یک گروه ، گروهِ " کنترل " و دیگری گروه        " متغیر " است. هر دو گروه کاملا یکسان هستند مگر در یک مورد خاص ." متغیر مستقل" همان مورد خاصی  است که تفاوت می کند و شما می خواهید اثر آن را در آزمایش بیازمایید. مثال : فرض کنید مسئله شما این است که بچه چرا گریه می کند ؟ و شما به این فرضیه رسیده اید که علت آن نبود بطری شیر اوست . برای اثبات این فرضیه باید آزمایش های زیر را در دو گروه کنترل و متغیر انجام دهید :

 
گروه متغیر:

نوزادگریان(مسئله)+بطری شیر(متغیرمستقل)=نوزاد آرام(متغیروابسته)

گروه کنترل:

نوزادگریان(مسئله)+نبود بطری شیر(هیچ گونه تغییر در هیچ چیز)=نوزاد همچنان گریه می کند(کنترل)

×        در جریان آزمایش روی گروه کنترل هیچ تغییری ایجاد نمی کنید .

×  گروه کنترل ثابت می کند هر نتیجه ای که در گروه متغیر اتفاق می افتد  ناشی از تغییراتی است که شما اعمال کرده اید .

-  اجرای آزمایش :

×  آزمایش خود را حداقل 3 بار تکرار کنید .

×  در اجرای آزمایش از دستورالعمل گام به گامی که نوشته اید دنباله روی کنید .

×  هر چیزی را که انجام می دهید یا مشاهده می کنید در دفتر کارنما یادداشت کنید ، هرچند بعضی چیزها به نظر شما کودکانه یا کم اهمیت برسند .

×  اگر چیزی را اندازه گیری می کنید حتما باید از واحدهای استاندارد مثل سانتیمتر ، گرم و یا لیتر استفاده کنید .

×  هر بار که آزمایش می کنید ، زمان و تاریخ آن را در دفتر کارنما یادداشت کنید 

×  شاید بخواهید از آنچه رخ می دهد عکس بگیرید یا تصویری را بکشید .

×  نگران خط خوردگی در دفتر کارنمای خود نباشید ! هیچ گاه اشتباهات خود را از دفتر کارنما پاک نکنید و فقط کافی است روی آنها یک خط بکشید .

-  ثبت و سازماندهی نتایج :

×  نتایج ، آنچه را که رخ داده بیان می کنند . به خاطر داشته باشید که یک آزمایش خوب نتایجی را به همراه خواهد داشت که به آسانی قابل اندازه گیری باشند.

×   از یک جدول برای ثبت  نتایج در دفتر کارنمایتان استفاده کنید .

×   نتایخ خود را به شکل یک نمودار در آورید.

× اگر آنچه رخ داده است خلاف آن چیزی بوده است که شما انتظار داشته اید ، نگران نباشید.

-  نتیجه گیری :
×       به مجموعه اتفاقاتی که رخ داده است فکر کنید . 

×  نتیجه گیری در این باره بحث می کند که آیا نتایج به دست آمده از آزمایش ، فرضیه شما راتایید می کند یا نه.

× " نتیجه گیری" خود را در قالب یک پاراگراف و به این شکل در دفتر کارنمای خود یادداشت کنید :

نتایج آزمایش فرضیه من را تایید می کنند زیرا .........................................

نتایج آزمایش فرضیه من را تایید نمی کنند زیرا ....................................

×   اگر راهکارهایی برای  بهبود آزمایش خود دارید آنها را هم ذکر کنید.

-  گزارش کتبی:

×  برای پروژه خود یک گزارش کتبی بنویسید . ( روش نگارش آن در ادامه خواهد آمد )

تابلوی نمایش:

× تابلوی نمایش خود را بسازید و این قسمت ها را در آن بگنجانید : مسئله ، فرضیه ، تعاریف ، تحقیق زمینه ای ، روند آزمایش ( روش کار ) ، نتایج ( در قالب جدول یا نمودار ) ، نتیجه گیری و منابع همچنین بخش" سپاسگزاری " را روی تابلوی نمایش فراموش نکنید ( نام افرادی که در انجام پروژه به شما کمک کرده اند با ذکر اینکه چگونه شما را کمک کرده اند )

×  با دقت به ترکیب تابلوی نمایش خود توجه کنید . ترتیب مطالب روی تابلو باید گویا و به لحاظ بصری جذاب باشد . مطمئن شوید که تابلو همه موارد  لازم  از جمله عکس را دارد و دفتر کارنمای خود را هم کنار تابلو بگذارید . در آخرین قدم یک " عنوان " خلاقانه به تابلوی خود اضافه کنید . نام عکاس را هم حتما در کنار عکس ها بنویسید .

-  تمرین برای ارائه شفاهی پروژه :

×  اطمینان حاصل کنید که پروژه خود را خوب فهمیده اید و می توانید در باره آنچه از آن آموخته اید با دیگران صحبت کنید . تمرین کنید که بتوانید پروژه خود را به یک فرد بزرگسال توضیح دهید .

1 -  چرا برگ ها در پاییز تغییر رنگ می دهند ؟  

2 -  الکتریسیته ساکن چگونه بوجود می آید ؟  

3 – چرا آسمان آبی است ؟  

4 -  جیوانا ت چگونه زمستان خود را سپری می کنند ؟  

5 – باتری ها چگونه کار می کنند ؟  

6 – هواپیما چگونه پرواز می کند ؟  

7 - چگونه قایق روی آب شناور می ماند ؟  

8 -  چرا برگ ها سبز هستند ؟  

9 – یجچال چگونه کار می کند ؟  

10 -  چرا من مریض می شوم ؟   

11 -  پلاستیک چیست  ؟  

12 -  لامپ چگونه کار می کند؟  

13 -  چرا من نفس کشیدن؟  

14 -  رنگین کمان چیست؟  

 15 - چه چیزی باعث تغییر  فصل می شود؟  و  چرا بعضی  روزها کوتاهتر است ؟  

16 -  چرا مردم نیاز به عینک دارند ؟  

17 -  چگونه صداها را می شنوم؟



امتیاز :

برچسب ها : آزمایش , جابر بن حیان , چروژه ازمایش , آموزش ابتدایی , اموزش و پرورش شهرستان بیرجند , دبستان پسرانه امام حسین , علیه السلام , فعالیتهای دانش اموزان , جابر , دوره دوم , گزارش , دفتر کارنما ,
پروژه آزمایش نوشته شده در دوشنبه 1394/10/28 ساعت 13:38

مطالب مرتبط



ارسال نظر برای این مطلب


کد امنیتی رفرش





مطالب تصادفی
نرم افزار حسابداری مدارس SchoolAccounting
12 امام
طرح سنجش
آزمایشگاه علوم پایه سوم
قفل کردن پوشه و درایو
طرح درس سالانه چهارم
سوالات علوم تجربی
هنر پایه دوم
کتاب سوالات مدارس نمونه
لباس
کلیدهای میانبر کیبورد
درس پژوهی
چرا بدخط می نویسیم؟
ذخیره سازی سیستم دانش آموزی
به هم ریختن متن تایپ شده
ابو علی سینا
آموزش قران، فایل صوتی و تصویری همراه با تکرار
به هم ریختگی فونتهای یک متن
زندگینامه پروفسور معتمد نژاد
نمونه سوالات پایه ششم
نمونه سوال ریاضی ششم
حذف پیامک های تبلیغاتی موبایل
طول موج
کتب ورق زن پایه چهارم
کیفیت بخشی و اجرای سندتحول نیازمند بودجه مضاعف
علادم نگارشی و عبارات فارسی
کلیه سوالات کتاب هدیه های آسمان پایه پنجم
طرح درس روزانه
آزمون عملکردی علوم تجربی
املا ششم
روش نصب کسپراسکی
چگونه بهتر گوش کنیم
کتاب راهنمای معلم ارزشیابی توصیفی
کنگره 2000 شهید خراسان جنوبی
بار الکتریکی
فرم بیمه
حرکت وضعی و انتقالی
شمارش و اشکال هندسی
بخوانیم - فداکاران
آزمون عملکردی هدیه های آسمان
لینک دوستان
کلیه حقوق این سایت ، متعلق به moalleman می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .