جستجوگر پیشرفته
موضوع : طرح درس ششم ,
برنامه ریزی سالانه بررسی کتاب درسی علوم تجربی پایه ششم در سال تحصیلی 92.93 |
|||||||
گستره زمانی : اول مهر تا پایان اردیبهشت |
منظور از هفته در این برنامه ، دو جلسه متوالی است نه از شنبه تا چهارشنبه |
||||||
تذکر :1 - با توجه به حجم زیاد کتاب درسی ( 88 صفحه ) و تعداد ساعات محدود اختصاص یافته به آن در طول هفته ( 2 ساعت )، تعطیلات رسمی ، اتفاقی و ارزشیابیهای کتبی ، از طریق ساعات اختصاص یافته به دروس دیگر از جمله هدیه های آسمانی جبران شود . 2- چنانچه درس 8 در ساعت هنر و به صورت تفلیقی با این درس کار شود مشکل محدودیت زمان برطرف خواهد شد . |
|||||||
نوبت اول |
ماه |
هفته |
درس |
موضوع |
شماره صفحه |
وسایل مورد نیاز |
|
مهر |
اول |
1 |
معارفه - زنگ علوم |
8 و 9 |
تعدادی بادکنک |
||
دوم |
2 |
سرگذشت دفتر من ( علم و زندگی – کاغذ ، طبیعی یا مصنوعی ) |
10 تا 13 |
مواد موجود در محیط زندگی ، اعم از طبیعی و مصنوعی – چیزهایی که ماده اولیه آن ها کاغذ است |
|||
سوم |
2 |
از درخت تا کاغذ |
14 تا 16 |
بشر، آب ، پتاسیم پرمنگنات ،سرکه ، اب اکسیژنه ،مقداری کاغذ رنگی ، وایتکس |
|||
چهارم |
2 |
چه نوع کاغذی می خواهید ؟ - کاغذ را دور نریزید |
17 تا 19 |
کلر ، آب ژاول -کاغذ های باطله موجود در خانه و مدرسه |
|||
آبان |
اول |
3 |
کارخانه کاغذ سازی آهن در کارخانه، سب یا سنگین ، سخت یا نرم؟ |
20 تا 24 |
لیوان ، چوب پنبه ، آب ، ترازو و قطعات هم اندازه آهنی ، چوبی و پلاستیکی |
||
دوم |
3 |
فلز ها - اسیدها |
25 تا 27 |
وسایل مختلف فلزی از جنس آهن ، مس ، سرب ، الومنیم و ... تصاویر ی از موارد کاربرد آن ها- لیمو ترش ، پرتقال ، کیوی ، سرکه ی ترشی ، محلول جوهر نمک ، کاغذ پی اچ ، لیوان ، آب ، جوهر نمک سه قطعه سنگ مرمر |
|||
سوم |
4 |
سفر به اعماق زمین ( امواج لرزه ای ) |
28 تا 31 |
تلفن همراه ، میزآهنی ، پلاستیکی ، چوبی و چند قطعه چوب خشک و مرطوب |
|||
چهارم |
4 |
لایه های درونی زمین |
32 تا 35 |
بادکنک ، نخ کاموا ، خاک رس ، چسب آکواریوم ، ماسه ریز ، توپ پینگ پنگ ، براده ی آهن و چسب و پارافین ژله ای |
|||
آذر |
اول |
5 |
زمین پویا زمین لرزه چگونه به وجود می آید ؟ |
36 تا 39 |
مدل های ساخته شده کره و لایه های مختلف آن ،چند قطعه چوب خشک |
||
دوم |
5 |
گسل های قدیمی و نقش آن ها در بروز مجدد زمین لرزه – ساختمان یک کوه آتشفشان |
40 و 41 |
تصاویری از گسل ها – تصاویر مربوط به فعالیت ها و نحوه کمک رسانی مردم بعد از وقوع زمین لرزه - خاک رس – دی کرومات آمونیم |
|||
سوم |
5 |
مواد آتشفشانی وانواع آتش فشان – آتش فشان های ایران – کاربرد مواد آتش فشانی |
41 تا 43 |
تصاویری از کوه های آتش فشان در ایران– تصاویری از زندگی مردم در مناطقی که آتش فشان فعال دارند |
|||
چهارم |
6 |
ورزش و نیروی 1 اثر نیرو ( تا آخر علم و زندگی ) |
44 تا 48 |
طناب ، راکت و توپ( توپ فوتبال ، والیبال ، هندبال و ... ) کیف دانش آموز و |
|||
دی |
اول |
6 |
نیرو ناشی از اثر متقابل بین دو جسم است |
48 تا 51 |
یک دستگاه اتومبیل یا موتوسیکلت یا دوچرخه- طناب محکم |
دوم |
7 |
ورزش و نیرو 2( نیروهای غیر تماسی) |
52 تا 56 |
درختان حیاط مدرسه - ترازو و چند مورد از اشیاء برای وزن کردن - توپ فوتبال ، افلاک نما - آهن ربا ، چند مداد کاملا صاف یا ارابه ی مخصوص حمل آهن ربا –میله های پلاستیکی ، نخ ، شانه پلاستیکی و خرده های کاغذ |
||
سوم |
7 |
اصطکاک |
57 تا 59 |
تخته صاف ، چند جلد کتاب ، باتری قلمی ، یک تکه موکت- یک جلد کتاب بزرگ و چند جلد کتاب کوچک، تعدادی مداد استوانه ای ، نیرو سنج یا کش |
||
چهارم |
7 |
نیروی مقاومت هوا – پرواز |
60 و 61 |
حداقل دو تا بادکنک ، نخ ، چوب ، کاغذ معمولی - هواپیمای پلاستیکی ، یک پرنده مثل مرغ یا کبوتر ، مقداری کاغذ برای ساختن هواپیما در کلاس |
||
نوبت دوم |
بهمن |
اول |
8 |
می خواهم بسازم |
62 و 63 |
اسباب بازی ها ، کش ، چرخ ماشین اسباب بازی ، قوطی نوشابه ، آرمیچر، سشوار و یا هر وسیله دیگری که موتور الکتریکی دارد و ... |
دوم |
9 |
سفر انرژی (انرژی در چه موادی ذخیره می شود ؟) |
64 تا 67 |
فرفره کاغذی ، منبع گرما مداد و لیوان ، توپ طبل پلاستیکی و چند دانه برنج یا گندم یا ... |
||
سوم |
9 |
انرژی ذخیره می شود - انرژی دائما تغییر می کند – |
67 تا 69 |
یک ظرف برای آب ، چند قطعه سنگ ، توپ فوتبال یا والیبال یا... ، اسباب بازی کوکی - پنکه ، سشوار ، اسباب بازی های کوکی و ساده ، فرغون و ... |
||
چهارم |
9 |
اندازه گیری انرژی- در صورت لزوم مرور و ارزشیابی کتبی از فصول 6 و8 و9 |
69 |
چند بسته مواد غذایی مختلف که میزان انرژی زایی آن ها مشخص شده باشد |
||
اسفند |
اول |
10 |
خیلی کوچک ، خیلی بزرگ |
70 تا73 |
میکروسکوپ ، نمونه های مختلف از بدن موجودات زنده – آب مانده(گندیده) - مقداری مخمر |
|
دوم |
10 |
میکروسکوپ های امروزی – مشاهده سلول های گیاهی و جانوری ( در صورت نیاز بررسی فعالیت های صفحه 73 ) |
74 و 75 |
ذره بین ، میکروسکوپ ، برگ تازه گیاه ، سلول های سطحی داخل دهان |
||
سوم |
11 |
شگفتی های برگ |
76 و 78 |
یک نمونه گیاه ( بخصوص برگ گیاه)- قاشق ، قطره چکان ، نشاسته و محلول ید،الکل،بشر کوچک و بزرگ، آب، چراغ الکلی – بشقاب |
||
چهارم |
11 |
مقایسه انواع دانه ها از نظر مواد غذایی موجود در آن ها |
79 |
چند دانه گندم ، تخمه آفتابگردان ، موز نارگیل و دانه ها و چند گیاه دیگر |
||
فر
ور
دین |
سوم |
12 |
جنگل برای کیست ؟ می خورد و خورده می شود – چیزی هدر نمی رود - با هم زندگی می کنند |
80 تا 83 |
تصاویری از جانداران مختلف ، فیلمی ازیک محیط زیست (عای الخصوص جنگل ) کپک ، قارچ چتری – تصاویری از زیستگاه های مختلف موجودات زنده (زندگی انگلی ، همزیستی مسالمت آمیز) |
|
چهارم |
12 |
طبیعت را حفظ کنیم- وقتی شرایط تغییر می کند . جمع آوری اطلاعات |
84 تا 87 |
فیلم یاتصاویری از زیستگاه های موجودات زنده که به علت تغییرات ایجاد شده در آن ها ، زندگی موجودات زنده به خطر افتاده است |
||
اردی
بهشت |
اول |
13 |
سالم بمانیم -از فردی به فرد دیگر – مبارزه با همه وجود |
88 تا 90 |
در صورت امکان تصاویری از بخش های مختلف بستری بیماران در یک بیمارستان، مولاژ پوست -تصاویری از پوست سالم و خراشیده ( آسیب دیده ) |
|
دوم |
13 |
وقتی میکروب ها پیروز می شوند- قدر دان سلامت خود باشید |
91 تا 93 |
نمونه هایی از آنتی بیوتیک ها و واکسن |
||
سوم |
14 |
در صورت لزوم ارزشیابی از فصول 10 تا 13-گذشته تا آینده |
94 و 95 |
گوشی های تلفن ثابت و همراه ، نامه ، کامپیوتر و... |
||
چهارم |
جبران عقب ماندگی ها یا ،مرور و ارزشیابی با توجه به شرایط کلاس و بانظر معلم محترم |
امتیاز : |
نوشته شده در جمعه 1393/01/15 ساعت 0:54