جستجوگر پیشرفته






موضوع : طرح درس پنجم ,

نام درس: علوم                 پايه: پنجم            تعداد دانش اموزان: 21         

موضوع: جنبش مولكولي                             معلم: مريم طبايي 

روش تدريس: كاوشگري

 هدف كلي:  آشنايي دانش آموزان با جنبش مولكولي و اثر گرما بر آن

وسايل :‌ يك بطري نوشابه  - بادكنك متوسط-  بخاري كلاس

 

ارائه درس:‌  با توجه به تعداد فراگيران كه 21نفر هستند آنها را به گروه هاي 3نفري تقسيم كرده سپس تدريس را شروع مي كنيم

1.       مسئله مدار:  بادكنكي را روي سر يك بطري نوشابه مي كشيم و انرا روي بخاري كلاس قرار مي دهيم پس از چند دقيقه بادكنك شروع به بزرگ شدن مي كند. از دانش آموزان مي پرسيم بچه ها چه اتفاقي افتاد؟ چند لحظه فكر كنيد. سپس سوالاتي كه در اين رابطه به ذهن شما  مي رسد را در گروه مطرح كنيد. سوالات بايد با آيا شروع شوند و جواب آن بله يا خير باشد.

2.      جمع آوري اطلاعات:  دانش آموران بعد از ديدن بادكنك و طريقه باد شدن آن 

در داخل گروه خود شروع به طرح سوال و نوشتن سوالاتي ميكنند كه در ذهن آنان بوجود آمده است. سوالات نبايد طوري باشد كه معلم آن را توضيح دهد بلكه فقط بايد آن را با بله و خير پاسخ دهد.

نظير سوالات زير:

1.       آيا باد شدن بادكنك با بخاري مرتبط است؟

2.      آيا اگر بخاري خاموش باشد بازهم بادكنك باد مي شود؟

3.     آيا مولكول هاي هوا از داخل بطري به داخل بادكنك وارد شد؟

4.     آيا اين آزمايش را مي توان روي سماور يا اجاق گاز هم انجام داد؟

3.     نظم يك:  در اين مرحله فراگيران در داخل گروه خود به سوالات مطرح شده مكتوب خود پاسخ احتمالي مي دهند. سپس همان سوالات را در زمان تعيين شده از معلم مي پرسند از زماني كه تمام گروه ها به سوالات پاسخ احتمالي دادند معلم فرصت پرسش را به نمايندگي گروه ها مي دهد. حال زمان آن مي رسد كه فرا گيران به مقايسه ي پاسخ احتمالي خود و پاسخ معلم بپردازند و فرضيه ي خود را تصحيح كنند.                      

1.       بله گرماي بخاري در باد شدن بادكنك نقش دارد.

2.      احتمالا اگر بخاري خاموش بود بادكنك باد نمي شد.

3.     شايد جا به جايي مولكول هاي هوا ار داخل بطري به داخل بادكنك باعث باد شدن آن شده است.

4.     شايد گرما عامل اصلي اين كار بوده است.

 

4.     تحليل جريان تفكر:  دانش آموزان در اين مرحله به نتيجه گيري مي پردازند و نتيجه را به معلم گزارش ميدهند. هر گروه نتيجه ي بدست آمده را بصورت يك جمله روي تابلو مي نويسد. معلم به بهترين نظر ارائه شده امتياز مي دهد. البته گروهي بهتر نتيجه گيري مي كند كه به سوالات گروه هاي ديگر و پاسخ هاي معلم خوب گوش كرده باشد.

نتيجه:  گرما باعث افزايش جنبش مولكول ها مي شود.

 

ارزشيابي تكويتي:

اهداف

نام

 

مشاهده

 

پژوهشگري

 

كار گروهي

آزمايش

 

جنبش مولكولي

 

 

 

 

 

 

 

 

 تكليف:

1.       يك آزمايش جنبش مولكول تهيه كرده و براي جلسه آينده به كلاس بياوريد.

2.      يك تحقيق در ده سطر درباره جنبش مولكولي بنويسيد و براي جلسه آينده به كلاس ارائه دهيد.



امتیاز :

برچسب ها : طرح درس پنجم , جنبش مولکولی , افزایش حجم , اثر گرما بر حجم مواد , تغییرات ماده , معلم ابتدایی , اموزش دانش اموزان , طرح درس روزانه , طرح درس سالانه , طرح درس علوم تجربی , ارزشیابی اغازین،ارزشیابی تکوینی ,
جنبش مولکولی نوشته شده در چهارشنبه 1392/06/27 ساعت 18:18

ارسال نظر برای این مطلب

این نظر توسط متینا در تاریخ 1392/12/26 و 11:06 دقیقه ارسال شده است

بدنبود

این نظر توسط بخشی در تاریخ 1392/10/23 و 19:14 دقیقه ارسال شده است

کار شما عالی بود استفاده کردم با آرزوی موفقییت

این نظر توسط اا در تاریخ 1392/09/23 و 19:54 دقیقه ارسال شده است

شکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلک


کد امنیتی رفرش





لینک دوستان
کلیه حقوق این سایت ، متعلق به moalleman می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .