جستجوگر پیشرفته






موضوع : مدیریت ,

 

ده اصل کليدي آموزش در مدارس هوشمند

 

 1. مديريت به جاي مالکيت (اصل دسترسي)

در روزگار جديد، داشتن اطلاعات، قدرت نيست. بلکه دسترسي به اطلاعات قدرت محسوب مي شود. همه عملکردهاي ما بايد به گونه­اي تغيير يابد که فرآيند انباشت اطلاعات، به توانايي مديريت داشته ها و ورزيدگي درکسب و دسته بندي اطلاعات تبديل شود.

 

2. تحصيل به جاي تدريس (اصل تحصيل)

 فرايند فعلي آموزش، يکسويه و کند است. درمدارس هوشمند بايد به تدريج فرآيند «تدريس» به فرآيند «تحصيل » مبدل شود و

دانش­آموز، خود به کشف و استنباط مطالب بپردازد.

 

3. کايزن (اصل تغييرتدريجي)

هيچ فرآيندي، دفعي و مطلق نيست و همه چيز در بازه هاي زماني به وجود مي آيد. لذا شرط لازم براي رسيدن به نقطه ي مطلوب، «درمسير بودن» و شرط کافي براي رسيدن به وضعيت مطلوب، «حرکت کردن» است.

 

 

4. مسلط بودن بر ابزار به جاي مقهور ابزار بودن (اصل سلطه تکنيکي )

مدارس هوشمند، مدارس «کامپيوتر محور» نيستند؛ بلکه مدارس «فهم محور» هستند. تمامي امکانات و تجهيزات تکنولوزيک بايد در خدمت عميق کردن فهم و دانايي دانش آموز باشد. فن آوري هاي نوين آموزشي، هدف نيستند؛ بلکه وسيله هستند.

لذا ضروري است متوليان اداره ي مجموعه هاي هوشمند، به تناسب موقعيت، بر اين ابزارها تسلط داشته باشند.

 

5. جايگزين هاي مناسب به جاي وابستگي مطلق (اصل نفي تعلق)

ابزارهاي پيشرفته، خالي از نقص و ضعف نيستند و هر مشکل پيش پا افتاده اي مي تواند در هر لحظه، دسترسي به آن ها را محدود و مسدود کند. لذا نبايد اسير و مسحور کامپيوتر شد و بايد آماده ي هر مسئله و مشکلي بود. بايد به فکر جايگزين هاي مناسب و فوري باشيم.

 

6. ايده ي پيشرفته به جاي ابزار پيچيده (اصل ايده محوري)

ابزارهاي گسترش و تعميق فهم، تنها منحصر به فن آوري هاي پيشرفته نيست و هر وسيله ي ساده اي ممکن است ما را به اين هدف برساند. مهم طرح و ايده ي انجام کار است.

 

7. مربي به جاي معلم (اصل تربيت )

آموزش بايد از حالت تک بعدي خارج شود و جايگاه معلم از متکلم وحده به سوي مدير و مشاور و حتي همکار دانش­آموز تغيير يابد. کلاس درس نيز به اتاقِ داراي ميز و نيمکت محدود نمي شود و هر مکان و فرصت ديگري در مدرسه،کلاس درس خواهد بود.

 

8. انگيزش به جاي اجبار (اصل جستجو)

اگر تلاش و حرکتي از سمت دانش آموز صورت نگيرد، عملاً فرايند «تحصيل» رخ نخواهد داد. دانش آموز بايد در جستجوي دانش و علم باشد. لذا ايجاد انگيزه ي يادگيري در دانش آموز از اولويت بالايي برخوردار است.

 

9. عمل گرايي به جاي نظريه پردازي (اصل توانايي محوري)

ملاک ارزيابي دانش آموز در مدارس هوشمند، علاوه بر دانايي بايد بر توانايي متکي باشد.

يعني لزوماً «بيشتر دانستن» ملاک «بهتر بودن» نيست؛ بلکه «بهتر به کار بستن» اصل است و داشتن حدنصاب دانش کافي است.

 

10. عدالت به جاي مساوات (اصل تناسب )

توجه به تفاوت سطح دانش آموزان و تعيين تمرين و تکليف و ارزيابي متناسب اهميت زيادي دارد.

با رعايت حدنصاب ها، صرفاً سرعت و شتاب رشد مهم است

 

منبع:aghaeeschool



امتیاز :

برچسب ها : ده اصل کليدي آموزش در مدارس هوشمند , مسلط بودن بر ابزار , فناوری های جدید , امکانات و تجهیزات , نقص و ضعف , پیشرفت , جایگاه معلم , اطلاعات و قدرت معلم , نقطه مطلوب , آموزش و پرورش ,
اصول کليدي آموزش در مدارس هوشمند نوشته شده در پنجشنبه 1392/04/13 ساعت 2:03

مطالب مرتبط



ارسال نظر برای این مطلب


کد امنیتی رفرش





مطالب تصادفی
کتب ورق زن پایه چهارم
نکته های جالب برای لاغر شدن
انرژی گرانشی
پندهای انیشتن برای رسیدن به هدف
دهه فجر
کم کردن نور دسکتاب
حضرت علی ع
کرک ویندوز سون 7
منشور راهبردی و سیاست های آموزشی حوزه معاونت آموزش ابتدایی
تاثیر کلاس هوشمند بر یادگیری و تدریس علوم تجربی
شناخت اشکال
نکات علوم بخش مواد
جنگ تحمیلی و رشادت های جوان های این آب و خاک در 8 سال دفاع مقدس
آی کیو یا بهره هوشی
ابلاغ
دفترچه کنکور علوم تجربی
نمونه سوال ششم
چرا بدخط می نویسیم؟
بودجه بندی ششم
نمونه سوالات آبان ماه
فیلم های تدریس ریاضی
کتب الکترونیکی(ورق زن)
فرم بازدید از کلاس و مدرسه
الگوی بدیعه پردازی یا نوآفرینی
نگارش سیستم های توصیفی
حذف ویروس از فلش مموری آلوده
معلم و تکنولوژی آموزشی
شیوه های خلاق و متنوع در آموزش املاء دانش آموزان
میمونهای گرانبها
جمع به کمک محور اعداد
نور
بازی ضرب و تقسیم
دانلود فایل صوتی قران
چگونه مطالعه خوبی داشته باشیم
گناه کردن مشروط
ترفندهای ویندوز 8
درایور دستگاه های فتوکپی
شعر ایران
جو مدرسه یا کلاس درس
آموزش ریاضی
لینک دوستان
کلیه حقوق این سایت ، متعلق به moalleman می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .