جستجوگر پیشرفته
موضوع : آزمایش های کتب درسی ,
انبساط گازها بر اثر گرما
بادکنکی را روی دهانه یک شیشه خالی بکشید . شیشه را داخل آب داغ فرو ببرید و یا طوری که به آن آسیب نرسد آنرا در جریان هوای گرم مانند روی بخاری قرار دهید.
اکنون مشاهده خواهید کرد که : بادکنک ، کم کم باد می شود .
چرا؟
با افزایش گرما ، جنب و جوش مولکولهای هوای داخل شیشه بیشتر شده و سرعت بیشتری می گیرند و به نقاط دورتری می روند ، یعنی گاز ( هوا ) فضای بیشتری را اشغال می کند . به این ترتیب هوای شیشه بداخل بادکنک جریان پیدا می کند و دیواره های بادکنک را از داخل به طرف خارج فشار می دهد . در حقیقت گرما باعث انبساط هوا شده است. بنابراین فضای بیشتری را اشغال خواهد کرد.حال فکر می کنید اگر گرما را قطع کنیم چه اتفاقی می افتد ؟یا اگر شیشه را در جای سردی قرار دهیم چه خواهد شد؟
سعی کنید این عمل را انجام دهید . اکنون می دانید که چرا در زمستان یا تابستان ، کنترل باد چرخهای اتومبیل لازم است ؟
امتیاز : |
نوشته شده در سه شنبه 1391/10/12 ساعت 23:27
موضوع : آزمایش های کتب درسی ,
نقش پوشش گیاهی در کاهش فرسایش خاک
دو جعبه چوبی یا فلزی تهیه می کنیم و در یک طرف هر یک از آن ها ناودانی تعبیه می کنیم و در یکی از جعبه ها خاک را با پوشش گیاهی و در دیگری همان خاک را بدون گیاه قرار می دهیم.
سپس جعبه ها را در یک شیب ملایم قرار می دهیم و ظرفی را در زیر ناودان می گذاریم . آن گاه شروع به ریختن آب با مدت و مقدار برابر در هر جعبه از فاصله ی یکسان می ریزیم.
اکنون از دانش آموزان می خواهیم که به سوالات زیر پاسخ دهند :
1 – در کدام جعبه کانال های متعدد آب به وجود آمد ؟
2 – کدام خاک رطوبت بیشتری را در خود حفظ کرد ؟
3 – سرعت و حرکت آب در کدام جعبه بیشتر است ؟
4 – از کدام جعبه آب زلال تری خارج می شود ؟
نتیجه گیری:.........
امتیاز : |
نوشته شده در دوشنبه 1391/10/11 ساعت 23:54
موضوع : کتب راهنمای معلم ,
کتاب راهنمای معلم
امتیاز : |
نوشته شده در دوشنبه 1391/10/11 ساعت 23:46
موضوع : دینی.مذهبی , مناسبت ها ,
اربعین حسینی
نازم آن آموزگاری را که در یک نصف روز
دانش آموزان عالــــم را همــه دانا کند
ابتدا قـانون آزادی نویســـــــــد بر زمین
بعد ازآن با خون هفتاد و دو تن امضا کند
عاشورا، زمانه خون و ایثار است و اربعین، بهانه تبلیغ و پیمان. در عاشورا، حسین(ع) با تاریخْ سخن گفت و در اربعین، تاریخ پای درس حسین(ع) نشست.
عاشورا روز کشت "خون خدا" در کویر جامعه ظلم زده است و اربعین، آغاز برداشت نخستین ثمره آن
آری، اربعینْ فرصتی برای اعلام همبستگی با عاشوراست. هر اربعین حسینی، قاصد حماسه ای ماندگار، پیامدار استعلای ایمان، نشانه ای از شکوه عشق، و برگ همیشه سبزی بر درخت هماره سرخ شهادت است.
اربعین یک واژه نیست؛ کتابی قطور و پرماجراست. کتابی که گذر زمان و حادثه های زمین، هرگز نمیتواند نوشته های آن را محو کند و البته کهنگی در آن راه ندارد.
اربعین حسینی تسلیت باد
امتیاز : |
نوشته شده در یکشنبه 1391/10/10 ساعت 22:09
موضوع : آزمایش های کتب درسی ,
اصطکاک گرما تولید میکند
1 . میخ و چکشی را با دست خود لمس کنید . سپس بوسیله چکش میخ را به قطعه چوبی بکوبید . دوباره هم میخ و هم چکش را لمس کنید .
مشاهده خواهید کرد :
میخ و چکش هر دو گرم شده اند .
توضیح :
انرژی عضلات شما صرف به حرکت در آوردن چکش شده و از چکش به میخ انتقال می یابد . این انرژی اضافه شده ، حرکت مولکولهای چکش و میخ را سریعتر کرده و باعث افزایش گرمای آنها می شود .
2 . دستهایتان را روی گونه های خود بگذارید تا ببینید چه قدر گرم هستند . اکنون دستهایتان را ده بار به سرعت بهمدیگر مالش دهید و دوباره روی گونه های خود بگذارید .
اکنون مشاهده می کنید که :
دستهای شما بعد از مالش نسبت به حالت قبل گرم تر هستند .
نتیجه :
اصطکاک (مالش ) باعث حرکت و جنبش مولکولها می شود . به این دلیل دمای دست شما بالا رفته است .
امتیاز : |
نوشته شده در جمعه 1391/10/08 ساعت 23:54
موضوع : آموزش ابتدایی ,
آموزش دسته جمعي دانش آموزان (آموزش به روش سمعي وبصري)
تكنولوژي آموزشي در اين الگو، به صورت كاربرد وسايل سمعي بصري (سخت افزارها) جلوه مي كند. به كلامي ديگر، معلم به جاي آموزش از راه سخنراني محض، به منظور تسهيل تدريس از وسايل سمعي و بصري بهره مي گيرد. در اين روش، آموزش يك طرفه است و معلم اطلاعات را به كمك وسايلي نظير تلويزيون، پروژكتورهاي نمايش فيلم، لابراتور زبان و... به كل دانش آموزان در كلاس ارائه مي دهد. در اين روش، تنها معلم فعال است و دانش آموزان با آنكه مي بينند و يادداشت مي كنند، نقش چندان فعالي در امر يادگيري ندارند، به عبارت ديگر، آنان بيشتر گيرنده ي مطالب درسي هستند تا بررسي كننده پديده ها و كاشف نتايج علمي از را مطالعه ي شخصي.
از طرف ديگر، دانش آموزان به طور دسته جمعي و يكنواخت، در مدت زمان معين وبر حسب ميزان مطالبي كه معلم به ميل خود انتخاب مي كند و ارائه مي دهد، آموزش مي بينند. معلم دانش و تواناييهاي تمام دانش آموزان كلاس را يكسان فرض مي كند و مستقيم و يكسان درس مي دهد. در اين حالت، كنترل و تصميم گيريهاي آموزشي به طور كامل در حيطه ي اختيار معلم است و توجه به تواناييها و ميزان دانش قبلي دانش آموزان، مورد نظر نيست.
اين روش به دليل هزينه كم و اقتصادي بودن، هنوز در مؤسسات آموزشي كاربرد بيشتري دارد؛ زيرا معلم و يا يك وسيله ي ارتباط جمعي مي تواند به راحتي به جمع بيشتري از فراگيران آموزش بدهد. البته بايد توجه داشت كه كارآيي اين روش در سطوح تحصيلي بالاتر، بيش از سطوح تحصيلي پايين تر است (يغما،1384).
روش ها وتكنيك هاي مورد استفاده در آموزش دسته جمعي دانش آموزان(آموزش گروهي)
چهار روش بسيار متداول كه در موقعيت هاي آموزش گروهي (آموزش دسته جمعي دانش آموزان) مورد استفاده قرار مي گيرد عبارتند از :
...ادامه مطلب
امتیاز : |
نوشته شده در جمعه 1391/10/08 ساعت 23:37
صفحات سایت
تعداد صفحات : 165