جستجوگر پیشرفته
موضوع : سوم راهنمایی ,
سوالات امتحانی درس : ادبیات |
نوبت دوم |
طراح سوال : |
|
|||||||||||||||||||||
نام و نام خانوادگی : |
تاریخ امتحان: |
|
||||||||||||||||||||||
تعداد سئوالات: 17 |
نمره كل با عدد: |
|
||||||||||||||||||||||
پایه : سوم |
مدت امتحان: 60دقیقه |
نمره كل با حروف: |
|
|||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
ردیف |
سوالات |
بارم |
|
|||||||||||||||||||||
الف : جواب صحیح را انتخاب کنید : بیت : « ملکا ذکر تو گویم که تو پاکی و خدایی نروم جز به همان ره که توام راه نمایی » دارای ---- جمله است ؟ الف) 4 جمله ب) 5 جمله ج) 2 جمله د) 6 جمله در مصراع «آسمان از شوق دف می زد » چه آرایه یا آرایه هایی به کار رفته است ؟ الف ) تشبیه ب) تشخیص ج) تشخیص و کنایه د) تشبیه و تشخیص در همه گزینه ها به جز گزینه ی ------ واو عطف به کار رفته است ؟ الف ) کیسه های خالی و خونی ب) موشک و خمپاره ج) گیج و سرگردان د) باز هم خواند و تماشا کرد سجع در جمله زیر کدام گزینه است. « الهی بود و نابود من تورا یکسان، از غم مرا به شادی برسان » الف) یکسان ، رسان ب) بود و نابود ج) یکسان و شادی د) تورا ، مرا کدامیک از آثار زیر به گونه ی فابل گفته شده است؟ . الف) کلیله و دمنه ب) جام و جم ج) بوستان |
5/2 |
|
||||||||||||||||||||||
ب) صحیح یا غلط بودن جملات زیر مشخص کنید کتاب مناجات نامه از خواجه عبدا... انصاری است که به پیر هرات معروف می باشد ص غ ویکتور هوگو شاعر پاکستانی است که به فارسی شعر می سرود . ص غ در سخن امام جواد (ع) هم نشین بد به شمشیر برهنه تشبیه شده است . ص غ |
5/1 |
|
||||||||||||||||||||||
ب: جاهای خالی را با کلمات مناسب کامل کنید مفرد کلمات الوان و انعام به ترتیب ---------- و ----------- است آنتوان دو سنت اگزوپری نویسنده ---------- که ---------- اثر معروف اوست که درباره شرح یک دیدار خیالی است . کتاب قابوسنامه از نمونه آثار معروف و ساده فارسی است که در قرن ----- توسط ------- به رشته تحریر در آمده است . |
5/1 |
|
||||||||||||||||||||||
ردیف |
سوالات |
بارم |
|
|||||||||||||||||||||
12 |
در بیت : « چشمه های خروشان تو را می شناسند موج های پریشان تو را می شناسند » الف) یک ترکیب وصفی بیابید ب) صفت های موجود را به صفت عالی تبدیل کنید ؟ |
1 |
|
|||||||||||||||||||||
13 |
در بیت : « نصیحت گوش کن جانا که از جان دوست تر دارند جوانان سعادتمند پند پیر دانا را » الف) مصراع اول چند جمله دارد ؟ ب) جانا چه نقشی دارد ؟ ج) یک متمم بیابید ؟ |
5/1 |
|
|||||||||||||||||||||
14 |
مترادف کلمات داده شده را بنویسید . معاش : طریقت : زهره : کنام : |
1 |
|
|||||||||||||||||||||
15 |
مفرد و جمع واژه های زیر را بنویسید . اصحاب : مصائب : عاقل : خُلق : |
1 |
|
|||||||||||||||||||||
16 |
جدول زیر را کامل کنید :
|
5/2 |
|
|||||||||||||||||||||
17 |
عبارتهای زیر را به نثر روان امروزی بر گردانید . الف) هرکه بر معصیت مصر بود از خدای نترسد . ب) وقت آن است که باقی ضمان خود را به ادا رسانم . ج) دشمنان کوردل ، اما . د) در دلش خورشید ایمان را نمی دیدند . ه ) در رگش « خون سیاوش » را نمی دیدند . |
5/2 |
|
|||||||||||||||||||||
امتیاز : |
نوشته شده در شنبه 1391/11/07 ساعت 22:46
موضوع : روانشناسی ,
تست هوش برای کودکان سنین3 تا 13 سال
آزمون ترسیم آدمک یکی از آسانترین ، عملی ترین وجهانی ترین آزمونهای تصویری است. این آزمون به وسیله عده زیادی کد گذاری شده است که مهمترین آنها کار خانم آمریکائی فلورانس گودینافFlorence Goodenoughاست که در سال 1920 در ایالت نیوجرسی آمریکا روی چهار هزار کودک آنرا آزمایش نمود . در فرانسه نیز دکتر فایFay در این زمینه کار کرده است.
هدف:
مهمترین هدف آزمون ، تعیین درجه هوشمندی سن عقلی و بهره هوشی کودک است . همچنین این آزمون را زمانی به کار می بریم که آزمونهای هوشی دیگر مقدور نیست و می خواهیم هر چه سریعتر درباره درجه هوشی کودک به نتیجه برسیم . علاوه بر این ، اطفالی که زبان نمی دانند و قادر به سخن گفتن نیستند بهترین ابزار سنجش این آزمون می باشند.
دستور اجرا:
اجرای آزمون ساده است . به کودک گفته می شود:" یک آدم ترسیم کن و هر چه می توانی آنرا زیبا و خوب بکِش " ، اضافه می نمائیم زمان این کار هر چقدر طول بکشد اشکالی ندارد.
نکاتی که در عمل و ارزیابی باید رعایت کرد:
1. برای ترسیم بهتراست یک مداد سیاه یا یک خودکار راحت و روان دراختیار کودک بگذاریم . با مداد رنگی به دشواری می توان اجزاء را تشخیص داد.
...ادامه مطلب
امتیاز : |
نوشته شده در شنبه 1391/11/07 ساعت 16:42
موضوع : آموزش ابتدایی , دانش آموز ,
مسایل و مشکلات دانش آموزان دیر آموز
انسان موجودی است مثل همهی انسانها . مثل بعضی از انسانها ومثل هيچكدام از انسانها
يكي از پديدههاي طبيعي و مشهود در تمام ساختارهاي جوامع انساني وجود تفاوت است. يك نظام آموزشي سالم ، انساني و كارآمد اين تفاوتها را به شكل طيفي از تواناييها و قابليتها دريافت و ادراك ميكند. شاهد تقطيع هر چه بيشتر اين كودكان بر اساس تفاوتهاي طبيعي هستيم. كودكاني كه با شكست تحصيلي مواجه ميشوند از كودكاني كه موفقيت تحصيلي چشمگيري دارند جدا ميشوند. در اينجا اين واقعيت آشكار ميشود كه اين دانشآموزان نيستند كه داراي محدوديتهاي تحصيلي هستند بلكه درواقع خود نظام آموزشي است كه داراي محدوديتهاي آموزشي است.
با اجراي برنامه تلفيق دانشآموزان ديرآموز، نه تنها مخاطبين اصلي (دانشآموزان) بلكه
...ادامه مطلب
امتیاز : |
نوشته شده در چهارشنبه 1391/11/04 ساعت 23:43
موضوع : نگارش سیستم های دانش آموزی ,
امتیاز : |
نوشته شده در سه شنبه 1391/11/03 ساعت 23:16
موضوع : متفرقه , اطلاعات عمومی ,
آنچه بهتر است از زنبور عسل بدانیم
ملکه
ملکه معمولاً مادر تمامی زنبورهای موجود در کندو است. جنسیت آن ماده بوده و مهمترین وظیفه اش تخم گذاری میباشد. ملکه از اواخر فروردین تا اواخر خرداد روزانه حدود ۱۵۰۰ تخم میگذارد.[۵] ملکهها و کارگرها از تخمهای لقاح شده و نرها از تخمهای غیر لقاح شده (هاپلودید) به وجود میآیند. طول بدن ملکه بسته به هر نژاد متفاوت میباشد. بالهای آن کوچک بوده و خرطوم آن توانایی جمع آوری شهد گلها را نداشته و در عوض دارای شکمی بزرگتر از مادههای کارگر بوده و به طور طبیعی بیش از ۵ سال میتواند زنده بماند. در زنبورداری تجاری به علت کاهش تخم ریزی از سال دوم زندگی به بعد، بیش از دو سال از یک ملکه استفاده نمیشود. ملکه عسل در زمان شفیرگی گرده نمیخورد و بجای آن ژله رویال مصرف میکند و شفیرهای که از گرده تغذیه شود هیچگاه به ملکه تبدیل نشده و کارگر خواهد شد. ملکه تا آخر عمر توسط ژله رویال تولیدی کارگران تغذیه میشود.
زنبور نر
زنبورهای نر در کندو تنها وظیفه بارور نمودن ملکه را دارند و دارای نیش نمیباشند. دارای سر و بالهای
...ادامه مطلب
امتیاز : |
نوشته شده در دوشنبه 1391/11/02 ساعت 22:31
موضوع : داستان های آموزنده و مقاله ,
تار عنکبوت
مردي در جهنم بود كه فرشته اي براي كمك به او آمد و گفت من تو را نجات مي دهم براي اينكه تو روزي كاري نيك انجام داده اي فكر كن ببين آن را به خاطر مي آوري يا نه؟
او فكر كرد و به يادش آمد كه روزي در راهي كه مي رفت عنكبوتي را ديد اما براي آنكه او را له نكند راهش را كج كرد و از سمت ديگري عبور كرد.
فرشته لبخند زد و بعد ناگهان تار عنكبوتي پايين آمد و فرشته گفت تار عنكبوت را بگير و بالا برو تا به بهشت بروي. مرد تار عنكبوت را گرفت در همين هنگام جهنميان ديگر هم كه فرصتي براي نجات خود يافتند به سمت تار عنكبوت دست دراز كردند تا بالا بروند اما مرد دست آنها را پس زد تا مبادا تار عنكبوت پاره شود و خود بيفتد. كه ناگهان تار عنكبوت پاره شد و مرد دوباره به سمت جهنم پرت شد. مرد پرسید چه شد مگر نمی خواستی مرا نجات دهی؟
فرشته با ناراحتي گفت : تو تنها راه نجاتي را كه داشتي با فكر كردن به خود و فراموش كردن ديگران از دست دادي. ديگر راه نجاتي براي تو نيست و بعد فرشته ناپديد شد و ...
امتیاز : |
نوشته شده در دوشنبه 1391/11/02 ساعت 1:46
صفحات سایت
تعداد صفحات : 165