جستجوگر پیشرفته






موضوع : معلم , آموزش ابتدایی , دانش آموز ,

مشکلات املاء نویسی دانش‌آموزان و روش‌های شناسایی آن‌ها

 

شنیدن و خواندن وسیله ایست برای پی بردن ما به افکار دیگران

گفتن و نوشتن وسیله ایست برای آگاه ساختن دیگران از مقاصد و افکار ما

بنابراین تمام کوشش هایی که در زمینه آموزش زبان در دبستان انجام میگیرد باید در جهت پرورش مهارت های چهارگانه آن یعنی شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن باشد. اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا دانش آموزان ما در املا ضعف دارند ؟ به روایتی اشکال کار در کجاست ؟ معلم؟ دانش آموز؟ و شاید هم خانواده ؟

عده ی زیادی از دانش‌آموزان در نظام آموزشی ما دچار اختلالات یادگیری هستند، طبق گزارش‌های رسمی آموزش و پرورش۴ تا ۱۲ درصد از دانش‌آموزان در هر سال اختلال یادگیری دارند. 

بی‌تردید تعداد واقعی بیش از این خواهد بود. برای مقابله با این معضلات آموزشی هریک از معلمان روش‌های خاصی را اتخاذ می‌کنند، برخی از این روش‌ها به علت علمی نبودن سبب سرخوردگی تحصیلی دانش‌آموزان می‌گردد.

عمده‌ترین مشکل املایی دانش‌آموزان:

الف. نارسانویسی:

۱- نارسانویسی به وضعیتی اطلاق می‌شود که دانش‌آموزان قواعد نگارشی در هنگام نوشتن رعایت نمی‌کنند،



...ادامه مطلب

امتیاز :

برچسب ها : مشکلات املا نویسی , رفع اشکالات دانش اموزان در نوشتن املا , اختلالات املایی , مهم ترین دلایل اشتباهات املایی دانش اموزان , تعداد سطرها و کلمات در املا , مشکلات دانش اموزان در نوشتن متن یا املا , اموزش و پرورش خراسان جنوبی , اموزش ابتدایی , دانش اموزان ابتدایی , برنامه درسی املا و انشا , انواع مختلف املا , نحوه ی گفتن املا , تعریف املا , تجسم ذهنی دانش اموز ,
مهم ترین اشکالات املایی دانش آموزان نوشته شده در شنبه 1394/02/26 ساعت 2:09

موضوع : خلاصه محتوی و مجموعه سوالات ,

مجموعه فعالیت های بخوانیم پنجم

 

  1. درک و دریافت:

پس از پایان درس در پایه های پنجم، این فعالیت، کلاس را با تعامل میان معلم و دانش آموز مواجه می سازند. توجه دقت و تمرکز حواس، ارتقای درک شنوایی و مهارت در گفت و شنود از دستاورد این فعالیت باشد.

برخی از اهداف این فعالیت:

1.      ارزش یابی میزان درک دانش آموزان از مطالب درس است.

2.      معلم در می یابد که دانش آموز چه میزان محتوا و پیام درس را دریافت کرده

3.   دانش آمـــوز به نوعی خود را ارزش یابی می کند و مطالبی که دریافت کرده از زبان هم کلاسی ها می شنود و خلاء اطلاعاتی خود را جبران می کند.

توصیه هایی برای استفاده بهتر از فعالیت درک و دریافت:

1.      در پرسش و پاسخ به دانش آموز فرصت فکر کردن داده شود.

2.      به سؤال دقت کنند و علاوه بر پاسخ درس نظرخود را بیان کنند.

3.      در صورت ضرورت برای یافتن پاسخ به کتاب مراجعه کنند.

واژه آموزی گسترش واژگان:

بهتریــن مصالح ساخــت هر زبان واژه آموزی است. کودکان به هنگام ورود به دبستان مقدار زیادی از واژه ها را می شناسند. آنان برخی از آنها را در گفتار روزمره بکار می برند و برخی را بکار نمی برند ولی مفهوم آن ها را می دانند. در دبستان کودکان شکل نوشتاری واژه ها را از طریق خواندن، همراه با معنی آن به ذهن می سارند.

بهترین روش های واژه آمــوزی عبــارتست از:

  1. هـم مفهومی                     2- هم معنایی


...ادامه مطلب

امتیاز :

برچسب ها : مطالب مهم کتاب فارسی , درک و دریافت بخوانیم , کامل کردن بنویسیم پنجم , بخوانیم و بنویسیم پنجم ابتدایی , واژه آموزی کتب درسی فارسی , نکات دستوری فارسی پنجم دبستان , قواعد و عناصر زبان فارسی , صامت ها و مصوتها , فرایند حذف قلب ابدال , فرایند تبدیل و افزایش , واژه اموزی , آوا یا واج , تشدید چیست , قواعد ساخت هجا , درک و دریافت دروس مختلف ,
مطالب مهم بخوانیم نوشته شده در شنبه 1394/02/26 ساعت 1:44

موضوع : جشنواره جابربن حیان ,

نمایشگاه  آثار دانش آموزان (پروژه جابر)

معلم فردا

جشنواره جابربن حیان یا پژوهش های علمی ابتدایی فرصت و بستری است که دانش آموزان از طریق روش پروژه با کوشش فردی یا گروهی درباره یک موضوع خاص به کسب دانش، مهارت و نگرش خاصی میرسند. در این جشنواره آثار و پروژه های دانش آموزان دوره ی ابتدایی با یک رقابت سالم و هیجان انگیز در قالب نمایشگاه های علمی عرضه و داوری می گردد. این نمایشگاه ها در سطوح آموزشگاهی منطقه ای استانی و کشوری برگزار می گردد.

هفته اول اردیبهشت(94/2/7)، نمایشگاهی از آثار برگزیده ی دانش آموزان (سطح شهرستان) در مدرسه ای ،نزدیک اداره آموزش و پرورش شهرستان بیرجند برگزار شد که در پایان تمام کارها داوری شده و تعدادی که امتیاز لازم را کسب نمودند به مرحله استانی راه یافتند. تلاش دانش آموزان واقعا قابل تقدیر بود.

معلم فردا

 

 تصاویر دیگری از این نمونه کارها را می توانید در ادامه مطلب همین پست ببینید.



...ادامه مطلب

امتیاز :

برچسب ها : نمایشگاه جابربن حیان , مدیریت اموزش و پرورش شهرستان بیرجند , داوری پروژه های جابر در سطح شهرستان و استان , اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی , تابلو نمایش پروزه جابر , چگونگی انتخاب نمونه کارهای دانش آموزان , آثار برگزیده جشنواره جابربن حیان , تصاویر پروزه های دانش اموزی جابر , عکس تابلو نمایش جابربن حیان , موضوعات مختلف پروژه های جابربن حیان , نمایشگاه فعالیت های دانش اموزان , مدارس ابتدایی شهرستان بیرجند ,
نمایشگاه جابربن حیان شهرستان بیرجند نوشته شده در یکشنبه 1394/02/20 ساعت 23:42

موضوع : نمونه سوال پنجم ,

دانلود نمونه سوال ریاضی پایه پنجم

 

سوالات ریاضی اردیبهشت ماه پایه پنجم



امتیاز :

برچسب ها : نمونه سوال ریاضی پنجم , نمونه سوالات ریاضی پایه پنجم , دانلود سوال راضی , نمونه سوال نوبت دوم , ریاضی پنجم اردیبهشت ماه , بانک سوالات دبستان , نمونه سوالات ریاضیات پنجم , سوالات نوبت دوم ,
ریاضی پنجم نوشته شده در چهارشنبه 1394/02/09 ساعت 14:09

موضوع : کیفی توصیفی ,

) عنوان :       دستورالعمل تشکیل شوراهای راهبری  برنامه ارزشیابی کیفی – توصیفی

 

 2) مقدمه:

    در دنیای امروز, که پیشرفت ها و تحولات سریع علم وتکنولوژی  پیوسته اتفاق می افتد ، آموزش کارکنان  به منظور رشد و بالندگی آنها و  همگامی و همراهی با تحولات مذکور ضرورتی انکار ناشدنی است.  در این راستا  وظیفه سازمان ها  با توجه به محدودیت های مالی و زمانی انتخاب کوتاه ترین و مناسب ترین راه برای رسیدن به اهداف است . یکی از این تحولات تغییر در نظام ارزشیابی تحصیلی است .کهدر  سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ،راهکار19 به استقرار نظام ارزشیابی و تضمین کیفیت در تعلیم و تربیت رسمی عمومی و در راهکار  6-8 به تقویت شایستگی های حرفه ای معلم اشاره مستقیم دارد . بر این اساس از آنجا که بیش از 12 سال از اجرای برنامه ارزشیابی تحصیلی –تربیتی در دوره ابتدایی تحت عنوان«ارزشیابی کیفی – توصیفی»می گذرد؛ یافته های مشاهدات علمی، بازدیدهای سراسری معاونت ابتدایی از استان ها ، مصوبات دبیرخانه و شورای مشورتی و همچنین نتایج اخیر طرح پژوهشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، بیانگرآن است که با چالش ها و مشکلاتی از جمله:

  • عدم وحدت رویه بین مدرسان استان
  • آموزش ناکافی معلمان؛
  • آشنایی محدود عوامل اداری به اهداف برنامه ارزشیابی کیفی - توصیفی
  • کمبود منابع آموزشی قابل کاربست کلاسی
  • آشنایی حداقلی والدین با برنامه ارزشیابی کیفی – توصیفی
  • ضعف اجرای برنامه ارزشیابی کیفی – توصیفی در مدارس غیر دولتی
  • اجرای ناقص برنامه ارزشیابی کیفی – توصیفی در مدارس خارج از کشور
  • نبود حلقه های علمی – ارتباطی برای تسهیل در انتقال تجارب  علمی – تجربی
  • نبود الگوی کاربست کلاسی مشخص در کلاس های چندپایه
  • عدم به روز رسانی آیین نامه ارزشیابی کیفی – توصیفی

  فرا روی استقرار این برنامه میباشد .لذا برای عبور از هر کدام از این مشکلات و مساله های موجود، و تحقق اهداف سند



...ادامه مطلب

امتیاز :

برچسب ها : دستورالعمل توصیفی , اهداف برنامه ارزشیابی کیفی توصیفی , مدرسان استانی و کشوری دوره های اموزش ضمن خدمت فرهنگیان , تولید و توزیع مواد آموزشی , معاونت اموزش ابتدایی , دوره های ضمن خدمت فرهنگیان , ضعف و قوت ارزشیابی توصیفی , اهداف سند تحول بنیادین , نظام ارزشیابی , فواید توصیفیمعلمان ابتدایی , معلم فردا , ایین نامه ارزشیابی کیفی توصیفی ,
دستورالعمل تشکیل شوراهای راهبردی برنامه ارزشیابی کیفی – توصیفی نوشته شده در چهارشنبه 1394/02/09 ساعت 11:10

صفحات سایت

تعداد صفحات : 165





لینک دوستان
کلیه حقوق این سایت ، متعلق به moalleman می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .