جستجوگر پیشرفته
موضوع : معلم , آموزش ابتدایی , دانش آموز ,
مشکلات املاء نویسی دانشآموزان و روشهای شناسایی آنها
شنیدن و خواندن وسیله ایست برای پی بردن ما به افکار دیگران
گفتن و نوشتن وسیله ایست برای آگاه ساختن دیگران از مقاصد و افکار ما
بنابراین تمام کوشش هایی که در زمینه آموزش زبان در دبستان انجام میگیرد باید در جهت پرورش مهارت های چهارگانه آن یعنی شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن باشد. اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا دانش آموزان ما در املا ضعف دارند ؟ به روایتی اشکال کار در کجاست ؟ معلم؟ دانش آموز؟ و شاید هم خانواده ؟
عده ی زیادی از دانشآموزان در نظام آموزشی ما دچار اختلالات یادگیری هستند، طبق گزارشهای رسمی آموزش و پرورش۴ تا ۱۲ درصد از دانشآموزان در هر سال اختلال یادگیری دارند.
بیتردید تعداد واقعی بیش از این خواهد بود. برای مقابله با این معضلات آموزشی هریک از معلمان روشهای خاصی را اتخاذ میکنند، برخی از این روشها به علت علمی نبودن سبب سرخوردگی تحصیلی دانشآموزان میگردد.
عمدهترین مشکل املایی دانشآموزان:
الف. نارسانویسی:
۱- نارسانویسی به وضعیتی اطلاق میشود که دانشآموزان قواعد نگارشی در هنگام نوشتن رعایت نمیکنند،
...ادامه مطلب
امتیاز : |
نوشته شده در شنبه 1394/02/26 ساعت 2:09
موضوع : خلاصه محتوی و مجموعه سوالات ,
مجموعه فعالیت های بخوانیم پنجم
- درک و دریافت:
پس از پایان درس در پایه های پنجم، این فعالیت، کلاس را با تعامل میان معلم و دانش آموز مواجه می سازند. توجه دقت و تمرکز حواس، ارتقای درک شنوایی و مهارت در گفت و شنود از دستاورد این فعالیت باشد.
برخی از اهداف این فعالیت:
1. ارزش یابی میزان درک دانش آموزان از مطالب درس است.
2. معلم در می یابد که دانش آموز چه میزان محتوا و پیام درس را دریافت کرده
3. دانش آمـــوز به نوعی خود را ارزش یابی می کند و مطالبی که دریافت کرده از زبان هم کلاسی ها می شنود و خلاء اطلاعاتی خود را جبران می کند.
توصیه هایی برای استفاده بهتر از فعالیت درک و دریافت:
1. در پرسش و پاسخ به دانش آموز فرصت فکر کردن داده شود.
2. به سؤال دقت کنند و علاوه بر پاسخ درس نظرخود را بیان کنند.
3. در صورت ضرورت برای یافتن پاسخ به کتاب مراجعه کنند.
واژه آموزی گسترش واژگان:
بهتریــن مصالح ساخــت هر زبان واژه آموزی است. کودکان به هنگام ورود به دبستان مقدار زیادی از واژه ها را می شناسند. آنان برخی از آنها را در گفتار روزمره بکار می برند و برخی را بکار نمی برند ولی مفهوم آن ها را می دانند. در دبستان کودکان شکل نوشتاری واژه ها را از طریق خواندن، همراه با معنی آن به ذهن می سارند.
بهترین روش های واژه آمــوزی عبــارتست از:
- هـم مفهومی 2- هم معنایی
...ادامه مطلب
امتیاز : |
نوشته شده در شنبه 1394/02/26 ساعت 1:44
موضوع : جشنواره جابربن حیان ,
نمایشگاه آثار دانش آموزان (پروژه جابر)
جشنواره جابربن حیان یا پژوهش های علمی ابتدایی فرصت و بستری است که دانش آموزان از طریق روش پروژه با کوشش فردی یا گروهی درباره یک موضوع خاص به کسب دانش، مهارت و نگرش خاصی میرسند. در این جشنواره آثار و پروژه های دانش آموزان دوره ی ابتدایی با یک رقابت سالم و هیجان انگیز در قالب نمایشگاه های علمی عرضه و داوری می گردد. این نمایشگاه ها در سطوح آموزشگاهی منطقه ای استانی و کشوری برگزار می گردد.
هفته اول اردیبهشت(94/2/7)، نمایشگاهی از آثار برگزیده ی دانش آموزان (سطح شهرستان) در مدرسه ای ،نزدیک اداره آموزش و پرورش شهرستان بیرجند برگزار شد که در پایان تمام کارها داوری شده و تعدادی که امتیاز لازم را کسب نمودند به مرحله استانی راه یافتند. تلاش دانش آموزان واقعا قابل تقدیر بود.
تصاویر دیگری از این نمونه کارها را می توانید در ادامه مطلب همین پست ببینید.
...ادامه مطلب
امتیاز : |
نوشته شده در یکشنبه 1394/02/20 ساعت 23:42
موضوع : نمونه سوال پنجم ,
دانلود نمونه سوالات اتحانی پایه پنجم اردیبهشت ماه
آزمون جغرافی
بقیه سوالات در ادامه مطلب
...ادامه مطلب
امتیاز : |
نوشته شده در چهارشنبه 1394/02/16 ساعت 0:59
موضوع : نمونه سوال پنجم ,
دانلود نمونه سوال ریاضی پایه پنجم
سوالات ریاضی اردیبهشت ماه پایه پنجم
امتیاز : |
نوشته شده در چهارشنبه 1394/02/09 ساعت 14:09
موضوع : کیفی توصیفی ,
) عنوان : دستورالعمل تشکیل شوراهای راهبری برنامه ارزشیابی کیفی – توصیفی
2) مقدمه:
در دنیای امروز, که پیشرفت ها و تحولات سریع علم وتکنولوژی پیوسته اتفاق می افتد ، آموزش کارکنان به منظور رشد و بالندگی آنها و همگامی و همراهی با تحولات مذکور ضرورتی انکار ناشدنی است. در این راستا وظیفه سازمان ها با توجه به محدودیت های مالی و زمانی انتخاب کوتاه ترین و مناسب ترین راه برای رسیدن به اهداف است . یکی از این تحولات تغییر در نظام ارزشیابی تحصیلی است .کهدر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ،راهکار19 به استقرار نظام ارزشیابی و تضمین کیفیت در تعلیم و تربیت رسمی عمومی و در راهکار 6-8 به تقویت شایستگی های حرفه ای معلم اشاره مستقیم دارد . بر این اساس از آنجا که بیش از 12 سال از اجرای برنامه ارزشیابی تحصیلی –تربیتی در دوره ابتدایی تحت عنوان«ارزشیابی کیفی – توصیفی»می گذرد؛ یافته های مشاهدات علمی، بازدیدهای سراسری معاونت ابتدایی از استان ها ، مصوبات دبیرخانه و شورای مشورتی و همچنین نتایج اخیر طرح پژوهشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، بیانگرآن است که با چالش ها و مشکلاتی از جمله:
- عدم وحدت رویه بین مدرسان استان
- آموزش ناکافی معلمان؛
- آشنایی محدود عوامل اداری به اهداف برنامه ارزشیابی کیفی - توصیفی
- کمبود منابع آموزشی قابل کاربست کلاسی
- آشنایی حداقلی والدین با برنامه ارزشیابی کیفی – توصیفی
- ضعف اجرای برنامه ارزشیابی کیفی – توصیفی در مدارس غیر دولتی
- اجرای ناقص برنامه ارزشیابی کیفی – توصیفی در مدارس خارج از کشور
- نبود حلقه های علمی – ارتباطی برای تسهیل در انتقال تجارب علمی – تجربی
- نبود الگوی کاربست کلاسی مشخص در کلاس های چندپایه
- عدم به روز رسانی آیین نامه ارزشیابی کیفی – توصیفی
فرا روی استقرار این برنامه میباشد .لذا برای عبور از هر کدام از این مشکلات و مساله های موجود، و تحقق اهداف سند
...ادامه مطلب
امتیاز : |
نوشته شده در چهارشنبه 1394/02/09 ساعت 11:10
صفحات سایت
تعداد صفحات : 165